משפחה

הרוקחות בישראל – התייחסות יו”ר ארגון הרוקחות בישראל, אילן קרייזר

שלום רב,
בהמשך לכנס הרוקחות שנערך במלון דן יש לציין כי הקולות לשינוי החוק כך שיתאפשר לרוקחים לתרום יותר מיכולתם, נשמעים מזה זמן רב.
המושג כלכלה רפואית אשר הפך כה פופולרי לאחרונה, חייב להתייחס לכל הגורמים. לא יתכן להתייחס למושג כלכלה כאשר מערכת איננה משיגה יעילות כלכלית בשל אי ניצול משאביה.
על שלושה גורמים להיות מטופלים על מנת להתקרב ליעילות כלכלית במערכת הבריאות, בכל הקשור לרוקחים:
1. מתן סמכויות לרוקח –
א. על הרוקח לעסוק בפועל בתחום מומחיותו: מתן הדרכה ויעוץ בכל הקשור לתרופות. הרי לכך הוכשר.
ב. ניתן לבצע פעולות רבות של ניטור ומעקב בבתי המרקחת: לחץ דם, רמות כולסטרול, איכות נשימה (באמצעות: sretem wolf kaep). אין גורם אחר במערכת הרפואה שלו הנגישות, הזמן והיכולת לבצע ניטורים אילו.
ג. תגבור המערכת המחסנת – אנשים רבים עדיין מתים או מאושפזים בשל מחלות שניתן לחסן את הציבור בפניהם. הוכח כבר בארה”ב כי רוקחים יכולים, לאחר קבלת הדרכה, להשתתף בפועל במערכת המחסנת את הציבור. הרוקח זמין ומסוגל למשימה.
2. קיום מערכת לימודי המשך לרוקחים – עד היום טרם פותחה בישראל מערכת אשר מאפשרת לכל רוקח לעדכן את ידיעותיו באופן שוטף.
ארגון הרוקחות בישראל מציעה כעת לרוקחים מערכת לימודי המשך בהתכתבות אך המערכת איננה מקובלת ואינה מקנה לרוקח כל יתרון ממשי (למעט מקצועי) בשל אי ההכרה בלימודים בהתכתבות בישראל. לימודים אילו הינם דבר ההווה ויש למצוא מנגנון המכיר בלימודים והמעודד את הרוקחים להשתתף בהם.
3. תגמול הרוקח – בשל שינויים בתפקודו של הרוקח מחד, ובמתחי הרווחים על התרופות מאידך, מוצא הרוקח את עצמו נאלץ לעסוק במסחר לא מקצועי על מנת להתקיים. על הרוקח להציע שירותי רוקחות חדשניים ועל המערכת הרפואית לתגמלו כראוי על כך בהתייחס לתרומתו ולא למחיר האבסולוטי של התרופות אותן מנפק. מנגנונים אילו כבר קיימים בחו”ל ורוקחים משתלבים ביתר קלות במערכות רפואיות מודרניות לאחר שחרב הקיום הוסר מעליו.

ארגון הרוקחות בישראל, הארגון הלאומי של כל הרוקחים בארץ, פועל מחד לקיום בארץ של מערכות הדרכה לרוקחים, הן בלימודי המשך והן להטמעת שיטות חדשניות. המערכת הרפואית חייבת לפעול בכל האמור לעיל כדי לאפשר את השיפור בשירות הרוקחי אותו מסוגל הרוקח להעניק.

אילן קרייזר, רוקח
יו”ר ארגון הרוקחות בישראל

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה