משפחה

מחקר רב-מרכזי של 6-Mercaptopurine ו- Prednisone בילדים שאובחנו לראשונה במחלת Crohn’s.

הטיפול במחלות מעי דלקתיות ובכללן מחלת קרוהן מהווה אתגר משמעותי לרופא המטפל. הדברים אמורים במיוחד כאשר מדובר בטיפול בילדים בהם הצורך במניעת חשיפה ממושכת לטיפול בסטרואידים גדול במיוחד. מסיבה זו נעשו ניסיונות בשנים האחרונות למצוא תרופות יעילות שאינן סטרואידליות לצורך טיפול במחלה חריפה או טיפול לשמירת הפוגה. עבודות מבוקרות במבוגרים הסובלים ממחלת קרוהן כרונית שאינה נשלטת או כזו התלויה בטיפול בסטרואידים הוכיחו את יעילות התרופות mercaptopurine-6, 6MP ואימורן (Azathioprine) בהשגת מטרות אלו. לרוב נעשה שימוש בתרופות אלו רק לאחר כישלונות חוזרים, הופעת תופעות לוואי או התפתחות תלות בסטרואידים.
העבודה המוצגת כאן נועדה לבדוק את יעילות הטיפול ב- 6MP כטיפול ראשוני נוסף לטיפול בסטרואידים בילדים החולים במחלת קרוהן. מטרות העבודה היו לבדוק האם הוספת 6MP לפרדניזון כבר בשלב הראשון של המחלה עשויה להפחית את מינון הסטרואידים הנדרשים, לזרז את ההפוגה, להפחית את מספר ההתלקחויות בהמשך ולאפשר גדילה נורמלית של הילד החולה.

נבדקים ושיטות: זהו מחקר רב-מרכזי, פרוספקטיבי, מבוקר. נכללו בו 55 ילדים בגיל ממוצא של 213 שנים אשר חולקו באופן אקראי ל- 2 קבוצות טיפול אשר טופלו ב 6MP במינון של 1.5 מ"ג/ק"ג או פלצבו בתוך 8 שבועות מהאבחנה הראשונית של מחלת קרוהן. 2 הקבוצות טופלו בנוסף ובמקביל בפרדניזון במינון התחלתי של 40 מ"ג/יום. הפחתת המינון היומי של פרדניזון התבצעה על פי תכנית מוגדרת מראש המבוססת על שינוי במדד פעילות אינדיבידואלי של המחלה. הטיפול בפרדניזון הופסק לחלוטין עם השגת הפוגה מלאה. הטיפול ב- 6MP או פלצבו נמשך 18 חדשים.
תוצאות: הקבוצות היו זהות מבחינת גיל, מין, מיקום ופעילות ראשונית של המחלה. בקבוצה שטופלה ב- 6MP משך הטיפול בסטרואידים היה קצר באופן משמעותי (p< 0.001), והמינון המצטבר של סטרואידים שניתן היה נמוך בבדיקה ב- 6, 12 ו- 18 חדשים (p<0.01). למרות ששיעור ההפוגה שהושג ב- 2 הקבוצות היה זהה 89%, הרי שרק ב – 9% מהקבוצה שטופלה ב- 6MP היתה התלקחות מחדש לעומת 47% מקבוצת הביקורת. תהליך הגדילה לא היה שונה באופן משמעותי בין 2 הקבוצות. לא נרשמו תופעות לוואי משמעותיות למרות שנצפתה לויקופניה והפרעה קלה בתפקודי כבד בקבוצה שטופלה ב- 6MP.
מסקנות המחקר הן כי תוספת 6MP לפרדניזון כבר בשלב הראשון מפחיתה באופן משמעותי את הצורך בפרדניזון ומשפרת השגת הפוגה.

הערת העורך: עבודה זו מצטרפת לעבודות נוספות במבוגרים המראות כי יש מקום להתחיל בטיפול בתרופות ציטוטוקסיות בחולים עם מחלת מעי דלקתית בינונית-קשה בשלב מוקדם יותר מאשר נהוג היה בעבר. יש לזכור עם כך כי הפעילות האנטי דלקתית של תרופות ציטוטוקסיות כמו אימורן או 6MP מושגת כעבור זמן רב יחסית מהתחלת הטיפול עד כדי 3 חדשים, ובדומה לעבודה המוצגת יש צורך בטיפול במקביל בפרדניזון בשלב החריף של ההתקף.

A Multicenter Trial of 6-Mercaptopurine and Prednisone in Children With Newly Diagnosed Crohns Disease
Markowitz J, Grancher K, Kohn N. et al Gastroenterology 2000;119:895-902

לתקציר המאמר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה