משפחה

ביצוע קולונוסקופיה לצורך סקירת מבוגרים אתסמיניים לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס והחלחולת.

סרטן המעי הגס והחלחולת הוא גורם התמותה השני בשכיחותו בארצות המערב. עבודות מן העבר הראו כי ניתן להפחית במידה ניכרת את התמותה מסרטן זה באמצעות סריקת נבדקים אתסמיניים מגיל 50 ומעלה עם סיכון ממוצע. השיטות לגילוי מוקדם כוללות בדרך כלל שימוש בבדיקת צואה לדם סמוי או סיגמוידוסקופיה ושמירת קולונוסקופיה למקרים בהם נתקבלה תשובה חיובית באחת מן הבדיקות הנ"ל, או למקרים עם סיכון מעל לממוצע כגון קרובי משפחה מדרגה ראשונה של חולי סרטן המעי הגס.
בעבודה הנוכחית נסקרה קבוצה גדולה של מבוגרים אתסמיניים מעל גיל 50 באמצעות קולונוסקופיה.
מטרת המחקר הייתה לבדוק את השכיחות והמיקום של גידולים ניאופלסטיים במעי והסיכון להימצאות גידולים בעלי משמעות בחלק הקריבני של המעי בנבדקים עם או בלי גידולים בחלק הרחיקני.
נבדקים ושיטות: העבודה בוצעה ב- 13 מרכזים רפואיים המטפלים ביוצאי צבא. נכללו בעבודה 3196 נבדקים אשר עברו קולונוסקופיה וב 97.7 מתוכם הושלמה הבדיקה במלואה. הגיל הממוצע היה 62.9 שנים ורובם המכריע (96.8%) היו גברים.
תוצאות: בסך הכל נמצאו ב- 37.5% מן המקרים גידול ניאופלסטי (פוליפ אדנומטוטי או יותר) אחד או יותר ומתוכם: אדנומה טובולרית בקוטר > 10 מ"מ או אדנומה וילוזית ב- 7.9%, אדנומה עם דרגה גבוהה של דיספלזיה 1.6% וסרטן חודרני ב- 1% מן המקרים. מתוך 1765 נבדקים בהם לא היה ממצא גידולי בחלק הרחיקני (= בטווח סיגמוידוסקופ) נמצאו ב- 2.7% גידול בחלק הקריבני. בנבדקים בהם נמצא פוליפ אדנומטוטי גדול (>10 מ"מ), או קטן (<10מ"מ) בחלק הרחיקני היה סיכון רב יותר להמצאות גידול בחלק הקריבני, מאשר לנבדקים ללא ממצא בחלק הרחיקני
(odds ratio של 3.4 ו 2.6 בהתאמה). מאידך ב- 52/128 נבדקים עם גידל בחלק הקריבני לא היה ממצא בחלק הרחיקני של המעי.
מסקנות: סקירת מעי גס באמצעות קולונוסקופיה עשויה לגלות גידולים בנבדקים אתסמיניים. חלק ניכר מגידולים אלו אינם בטווח הסיגמוידוסקופ.
הערת העורך: בעבודה אמנם לא נבדק באופן ישיר יעילות סקירת המעי בהפחתת תמותה מסרטן המעי הגס והחלחולת, אולם, בהתבסס על ה- National Polyp Study בעבר שהראה שהסרת פוליפים אדנומטוטיים מן המעי הגס מביאה להפחתה משמעותית בתמותה מסרטן המעי הגס, ניתן גם כאן להגיע למסקנות דומות.
גם כאן נמצא כי בדיקה חלקית עד כפף הטחול בלבד והשלמת קולונוסקופיה שלמה במקרה ונמצא פוליפ בחלק הרחיקני תביא לגילוי כ- 80% מגידולי המעי. מאידך, בדיקה סיגמוידוסקופית עד למפגש המעי היורד והסיגמויד והשלמת קולונוסקופיה במקרה של ממצא תביא לגילוי של רק כ- 60% מגידולי המעי.
סקירה קולונוסקופית מלאה בנבדקים אתסמיניים מעל גיל מסוים עדיין אינה מקובלת והיא שמורה כיום לקבוצות בסיכון גבוה בלבד. ייתכן ועבודות מסוג זו המוצגת יביאו לשינוי מגמה זו בעתיד באם יתברר בחישובי עלות-תועלת שגישה זו אכן יעילה.

Use of Colonoscopy to Screen Asymptomatic Adults for Colorectal Cancer
Lieberman DA, Weiss DG, Bond JH et al for the Veterans Affairs Cooperative Study Group
N Engl J Med 2000, Jul 20 ;343(3):162-8

לתקציר המאמר המקורי

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה