השפעת דיאטת DASH והפחתת כמות המלח על ערכי לחץ דם

The Dietary Approaches to Stop Hypertension( DASH) SODIUM STUDY
קרוב ל- 50 מליון איש לוקים ביתר לחץ דם, מצב שחושף אותם לסיכון מוגבר ללקות במחלות קרדיווסקולריות. מחקר ה- DASH שפורסם ב-1997 הדגים כי באמצעות דיאטה המדגישה אכילת פירות, ירקות, מאכלי חלב בעלי אחוז שומן נמוך, המכילה מאכלים מחיטה מלאה, דגים ושקדים, כמות קטנה של בשר אדום, ממתקים ושתייה ממותקת ומכילה כמות מופחתת של כולסטרול ושומן רווי וכמות מוגברת של אשלגן,סידן ומגנזיום, יעילה בהורדת לחץ דם אצל אנשים הלוקים ביתר לחץ דם ואצל אנשים בריאים. מחקרים נוספים מוכיחים כי הפחתה בכמות נתרן כלורי בדיאטה טיפוסית בארה"ב לכדי 100 ממו"ל (שווה ערך ל- 2.3 גרם נתרן או 5.8 נתרן כלוריד) מורידה את ערכי לחץ הדם. על סמך נתונים אלו בא מחקר זה לבחון מספר שאלות במניעה וטיפול ביתר לחץ דם.

1. האם הפחתת ערכי הנתרן במזון המצוי בדיאטה טיפוסית: 150 ממו"ל (3.5 גרם נתרן או 8.7 גרם נתרן כלורי ) לכדי פחות מ- 100 ממו"ל ,שהיא הרמה המומלצת כיום, תהיה יעילה יותר בהפחתת ערכי לחץ הדם? כלומר, ככל שפחות נתרן פחות לחץ דם ?
2. מהוא האפקט על הורדת לחץ הדם של שילוב דיאטת ה- DASH והפחתת הנתרן בדיאטה?
3. האם משלב טיפולי זה יעיל בהפחתת לחץ דם גם באנשים ללא יתר לחץ דם?

במחקר השתתפו 412 אנשים, ערכי לחץ הדם היו: סיסטולי: 120-159 דיאסטולי: 80-95, ערכים הקיימים ב- 50% מאוכלוסיית ארה"ב. 57% מאוכלוסיית המחקר היו נשים, 57% היו אמריקאים ממוצא אפריקאי ו – 41% מאוכלוסיית המחקר ביטאה יתר לחץ דם (ערכים של 90-40)הנבדקים חולקו לקבוצת "דיאטת הקונטרול" אשר הינה טיפוסית לאוכלוסיית ארה"ב ולקבוצת דיאטת ה DASH .למזון שסופק לנבדקים הוספה כמות מלח ברמה גבוהה, 3.5 גרם נתרן/יום, רמה בינונית ( המומלצת כטיפול כיום) 2.3 גרם נתרן /יום ורמה נמוכה 1.2 גרם נתרן/יום במשך 30 ימי המחקר לכל נבדק בצורה אקראית.
נמצא כי:
1. הפחתת תכולת הנתרן במזון מהרמה הגבוה לרמה בינונית הובילה להורדת לחץ דם סיסטולי של 2.1 מ"מ כספית בקבוצת "דיאטת הקונטרול" ול- 1.3 מ"מ כספית בקבוצת דיאטת DASH. הפחתת תכולת הנתרן מהרמה הבינונית לרמה הנמוכה גרמה להפחתה נוספת של 4.6 מ"מ כספית ב"קבוצת הבקרה" ו- 1.7 מ"מ כספית בקבוצת דיאטת DASH ממצאים אלו מניחים את הבסיס להמלצות כי יש להוריד את הרמה המומלצת לשימוש בנתרן מאחר והוכח כי הפחתה של 40 ממו"ל נתרן מהרמה הבינונית לרמה הנמוכה גרמה להורדה ניכרת יותר של לחץ דם מאשר מהרמה הגבוה לבינונית.
2. האפקט של שילוב דיאטת DASH והורדת תכולת הנתרן על הורדת לחץ הדם היה גדול מהאפקט של כל טיפול בנפרד באופן משמעותי. דיאטת DASH בעלת תכולת נתרן נמוכה גרמה להורדה של 7.1 מ"מ כספית בנבדקים ללא לחץ דם ו- 11.5 מ"מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי הממוצע בנבדקים בעלי לחץ דם, למעשה אפקט זה שווה או אפילו גדול בהשפעתו מטיפול חד תרופתי בלחץ דם.
4. הפחתת הנתרן בדיאטה הפחיתה באופן משמעותי את ערכי לחץ הדם בנבדקים בריאים אשר אכלו את הדיאטה הטיפוסית בארה"ב. ממצא זה מאשר סופית ומכריע בויכוח האם הפחתה בתכולת הנתרן בתזונה יכולה להפחית את ערכי לחץ הדם באנשים ללא יתר לחץ דם.

מחברי המאמר מסכמים בהבנות כי שתי שיטות הטיפול, קרי: הפחתת המלח במזון מתחת ל 100 ממו"ל ( 2.3 גרם נתרן/יום) ודיאטת DASH מפחיתות את ערכי לחץ הדם באופן משמעותי עם הגברה של האפקט בשילוב. יתרון ארוך טווח של ממצאים אלו תלוי ביכולת של אנשים לשמר שינויים אלו בהרכב המזון שלהם וכן זמינות של מזונות דלי מלח.

הערת העורך: מחקר חשוב מעין כמוהו בהתחשב בעובדות הבאות:
נתונים ממחקרים התבוננותיים ומחקרים אקראיים מדגימים כי הפחתה של 2 מ"מ כספית בלחץ הדם הדיאסטולי מובילה להפחתה של 17% בהארעות יתר לחץ דם, הפחתה של 6% בסיכון להתפתחות מחלת לב כלילית והפחתה של 15% בסיכון לפתח מאורע מוחי. במחקר זה הצליחו, על ידי שינויים בהרכב המזון ובהפחתה של כמות המלח, להגיע להפחתה של 11.5 מ"מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי הממוצע בחולי יתר לחץ דם על ידי דיאטה משולבת DASH + הפחתת מלח. בנוסף גם ללא דיאטת DASH אלא על ידי הפחתת המלח בדיאטת הביקורת ניתן להפחית 6.7 מ"מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי ו- 3.5 מ"מ כספית מלחץ הדם הדיאסטולי.
מחקר זה בא ללמדנו כי על ידי שינוי הרגלי חיים קרי: שנוי הרכב המזון בשילוב עם הפחתת מלח או הפחתת מלח בלבד יכול להוביל לתיקון העלייה ביתר לחץ דם דרגה I ללא הזדקקות לטיפול תרופתי, עובדות שיכולות לעזור בהיענות החולים לטיפול ביתר לחץ דם.

למאמר המקורי – 1

למאמר המקורי – 2

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים