משפחה

השפעת השימוש במשאפים המכילים סטרואידים על הידרדרות המצב הראתי בחולי COPD

THE LUNG HEALTH STUDY RESERCH GROUP
מחלת ראות חסימתית כרונית (COPD) נובעת בעיקרה מעישון סיגריות והינה הסיבה הרביעית בחשיבותה לתמותה בארה"ב. הפסקת עישון הסיגריות הינה האמצעי היעיל היחידי להפחתת הנזק הראתי אולם מתרחש רק ב- 40%-20% מהמעשנים. בניגוד לאסטמה, שבה שימוש במשאפים המכילים סטרואידים מפחית את תהליכי הדלקת בדרכי האוויר, משפר תפקודי ריאה ומפחית את תגובתיות דרכי האוויר הרי שב- COPD אין עדויות חד משמעיות על השפעות מטיבות אלו. המחקר האקראי, מבוקר אינבו הנוכחי בא לבחון את ההנחות כי שימוש במשאפים סטרואידליים בחולי COPD יפחית את הדרדרות התפקוד הריאתי וכי שימוש זה יפחית תסמינים,תמותה ותגובתיות בחולים אלו ללא תופעות לוואי מערכתיות.
השתתפו 1116 חוליי COPD אשר אינם משתמשים במרחיבי סימפונות או משאפים סטראוידלים והינם מעשנים או עישנו בעבר עם ערכי FEV1 30%-90% ,ממוצע 64.1%, מהערך המצופה, הגיל הממוצע היה 56 שנה (40-69).559 נבדקים שימשו כקבוצת הטיפול U טופלו ע"י משאפים שהכילו טריאמצנולון במינון של 600 מיקרוגרם פעמיים ביום. 557 נבדקים שימשו קבוצת ביקורת ללא טיפול.משך המעקב היה 40 חודשים החל מנובמבר 1995.
בקבוצת הטיפול נמצאו פחות תסמינים נשימתיים במהלך המחקר ופחות ביקורים אצל הרופא בשל תלונות נשימתיות אולם לא נמצא הבדל בקצב ההפחתה של FEV1 לאחר מתן מרחיבי סמפונות בין קבוצת הטיפול לקבוצת האינבו. (44.2 לעומת 47 מ"ל לשנה P=0.05 ) בנוסף לאחר 3 שנים צפיפות העצם שנמדדה בחוליות גב תחתון וירך של חולים מקבוצת הטיפול היתה נמוכה משמעותית מקבוצת האינבו.
למרות העדויות על ההשפעה המיטיבה של סטרואידים על התהליך הדלקתי בחולי COPD, הרי שבניגוד לאסטמה,השפעה זו פחותה.ההסבר להבדל זה אינו ברור ויתכן כי התהליך הדלקתי ב- COPD פחות קשור למהלך הקליני של המחלה כפי שבמחלת האסטמה.

מחברי המאמר מסכמים את עבודתם בהבנה כי משאפי סטרואידים המכילים טריאמצינולון אינם מאיטים את קצב הידרדרות התפקוד הריאתי בחולי COPD אולם משפרים את תגובתיות דרכי האויר ומפחיתים תסמינים וביקורים אצל רופאים בשל תלונות ריאתיות מצד אחד ומהצד השני מפחיתים את צפיפות העצם, עובדות המכריחות אותנו לשקול תועלת מול מחיר בטיפול זה.

הערת העורך:
שלושה מחקרים נוספים התפרסמו לאחרונה אשר בחנו את הסוגיה של שימוש במשאפים סטרואידליים בחולי COPD, מסיכום הנתונים עולות האבחנות הבאות:
1. שימוש במשאפים סטרואידליים אינו מפחית את הדרדרות התפקוד הריאתי בחולי COPD.
2. הפסקת עישון הינה האמצעי היחידי המשפיע לטובה על הדרדרות התפקוד הריאתי.
3. שימוש במשאפים סטרואידליים בחולי COPD יעיל בהפחתת התסמינים הנשימתיים, הפחתה במספר ובחומרת ההתקפים וכן הפחתה בהזדקקות לשירותים רפואיים.
4. על סמך הבנות אלו השימוש במשאפים אלה מומלץ בחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית בדרגה בינונית-חמורה אולם לא בדרגה קלה.

למאמר המקורי

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה