משפחה

טיפול הורמונאלי תחליפי ומניעה ראשונית של מחלות קרדיווסקולריות.

THE NURSES HEALTH STUDY
האם ליטול טיפול הורמונאלי תחליפי (טה"ת) הינה אחת השאלות הקשות הניצבות בפני נשים בריאות בגיל המעבר. ההשפעות על מניעת מחלות קרדיווסקולריות הינן שיקול חשוב בהחלטה זו. למרות הנתונים על השפעה מיטיבה ארוכת טווח במחלות כליליות, הרי שמחקר ה- HERS ומחקר ה- NURSES HEALTH STUDY הדגימו עליה בסיכון למחלות כליליות בנשים שנטלו טה"ת כמניעה שניונית בתקופה הראשונית. בנוסף, דיווח ממחקר שעדיין נערך: WOMENS HEALTH INITIATIVE
מרמז כי ישנה עליה בסיכון למחלות קרדיווסקולריות גם במניעה ראשונית. אולם עדיין חסר מידע לגבי ההשפעות קצרות הטווח של טה"ת בנשים ללא מחלות קרדיווסקולריות כמניעה ראשונית וכן לגבי השפעות מינונים שונים על השפעות אלו.
לפיכך, מטרת מחקר אקראי פרוספקטיבי ענק זה הייתה לבחון את משך, מינון וסוג הטיפול ההורמונאלי התחליפי כמניעה ראשונית של מחלות קרדיווסקולריות בנשים.
למחקר נכנסו ב- 1976: 21947 נשים בגיל הבלות במשך המעקב הצטרפו 48586 נשים שנכנסו לגיל הבלות כך שנוצרה קבוצת מחקר של 70533 נשים המהוות 808825 שנות חיים במהלך 20 שנות מעקב מ-1976-1996. בקבוצה זו נמצאו 1258 אירועים קורונריים ראשיים קרי: אוטם לבבי ללא תמותה או מוות ממחלה כלילית ו- 767 מקרי אוטם מוחי.
נמצא כי בהכללת כל גורמי הסיכון, הסיכון להתפתחות אירוע כלילי ראשי היה נמוך בקרב הנשים שהשתמשו בטה"ת כולל שימוש בטוח קצר בהשוואה לנשים שלא נטלו טה"ת (Relativ Risk 0.61). לא נמצא הבדל בין יעילות המניעה של מחלה כלילית בין מינון האסטרוגן של 0.625 מ"ג לבין מינון האסטרוגן של 0.3 מ"ג. אולם, נמצא הבדל משמעותי בעליה בסיכון להתפתחות מאורע מוחי ממינון של 0.625 מ"ג ומעלה. ( סיכון יחסי 1.35 ל- 0.625 מ"ג ו- 1.63 ל- 1.25 מ"ג אסטרוגן) וכן לאלו שנטלו טיפול תחליפי משולב של אסטרוגן ופרוגסטרון ( סיכון יחסי 1.45). בשכלול כל הנתונים נמצאה הטבה קלה בלבד בטיפול תחליפי משולב בהפחתת הסיכון למחלה קרדיווסקולרית ( אירוע כלילי ראשי ואירוע מוחי). על פי נתונים אלו חישבו עורכי המחקר כי לכל 100000 נשים בין הגילאים 55-59 שנוטלות טיפול הורמונאלי תחליפי ניתן לחסוך 55 מקרים של אירועים קרדיווסקולריים לשנה. תחת טה"ת באסטרוגן בלבד ניתן לחסוך 60 מקרים ותחת טה"ת של טיפול משולב אסטרוגן פרוגסטרון ניתן לחסוך 21 מקרים.
מחברי המאמר מסכמים בהניחם כי טיפול הורמונאלי תחליפי נראה כמפחית הסיכון להתפתחות מחלה כלילית בנשים ללא מחלה כלילית קודמת גם במינונים נמוכים (0.3 מ"ג אסטרוגן) וגם במינונים גבוהים יותר (0.625 מ"ג). אולם אסטרוגן במינון של 0.625 מ"ג או יותר או בשילוב עם פרוגסטרון עלול להעלות הסיכון לאירוע מוחי.

הערת העורך: עדות חשובה נוספת בנדבך העדויות המדריכות אותנו כיצד להמליץ לנשים בגיל הבלות על השימוש בטיפול הורמונאלי תחליפי. אולם למרות גודלו ודרך ביצועו של המחקר הוא עדיין מחקר התבוננותי, על סמך הנתונים המחקריים המתבססים על מחקרים אקראיים ומבוקרים יש להיזהר בקבלת הממצאים לעיל כהלכה למעשה. עדיין קיים ההיסוס בספרות המחקרית להמליץ על טה"ת כטיפול מניעתי ראשוני למחלת לב כלילית אצל נשים בגיל הבלות. קרוב לוודאי שתוצאות מחקר ה- WOMENS HEALTH INITIATIVE ישפכו אור נוסף על ההתלבטות הזאת. להשלמת התמונה כדאי לעיין בגליון 5 של מדור משפחה פנימית.

למאמר המקורי

למאמר המערכת

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה