משפחה

השוואה בין אנגיופלסטיה עם השתלת סטנטים וניתוח מעקפים בחולים עם מחלה כלילית רב כלית ( ERACI II סקירת המחקר)

מספר מחקרים רב מרכזיים השוו בין ניתוח מעקפים לאנגיופלסטיה ע"י בלון בחולים עם מחלה תלת כלית המתאימה לשתי הפרוצדורות. מחקרים אלו הראו שהחולים שעברו ניתוח מעקפים נזקקו לפחות התערבויות חוזרות, הייתה להם פחות אנגינה פקטוריס ובחולים עם סוכרת, לניתוח מעקפים היה יתרון בולט מבחינת התמותה. בשנים האחרונות הראו שסטנטים מקטינים את הסיבוכים בשלב החריף, את אחוז הרסטנוזה ואת הצורך בהתערבויות פולשניות חוזרות. במרכזים רפואים, כ70%-60% מהחולים שעוברים אנגיופלסטיה מושתל בהם סטנט.
מחקר ה ERACI 2 השווה את התוצאות ב30 יום ולאחר שנה בין חולים שעברו רנדומיזציה להשתלת סטנטים ובין אלו שעברו רנדומיזציה לניתוח מעקפים.
במחקר נסקרו 2759 חולים עם מחלה כלילית רב כלית. 450 חולים ענו על קריטריוני הקבלה ועברו רנדומיזציה לבסוף (225 לאנגיופלסטיה + סטנט ו225 לניתוח מעקפים).
משתנים קלינים ודמוגרפים בסיסים היו דומים בשתי הקבוצות. ל92% מהחולים הייתה תעוקת חזה בלתי יציבה. 38% מהחולים היו מעל גיל 65 שנים ול23% הייתה היסטוריה של מחלת כלי דם היקפית. האנגיופלסטיה היית המוצלחת, ללא סיבוכים ב98.2% מהחולים. ב99% לפחות עורק אחד הורחב באנגיופלסטיה, ב80.5% שני כלים הורחבו וב91.5% כל העורקים, שתוכננו לעבור הרחבה, הורחבו. לא בוצע ניסיון לאנגיופלסטיה ב 52 חסימות מלאות כרוניות (23.4%) בחולים עם אוטם קודם בשריר הלב. ל28% מהחולים בקבוצת האנגיופלסטיה ניתן אבסיקימאב (ראופרו). רווסקולריזציה אנטומית מלאה הושגה ב85% מהחולים שטופלו בניתוח מעקפים לעומת רק 50.2% מהחולים בקבוצת האנגיופלסטיה (p=0.002). בחולים שעברו ניתוח מעקפים, ב88.5% הושתל עורק הLIMA. בחולים שעברו אנגיופלסטיה, היה שימוש ב1.4 סטנטים לחולה.
ב 30 הימים הראשונים לקבוצת האנגיופלסטיה היו פחות אירועים משמעותיים (תמונה מס' 1). בסוף תקופת המעקב (בממוצע 18.5+/-6.4
חודשים), 96.9% מהחולים בקבוצת האנגיופלסטיה לעומת 92.5% מהחולים בקבוצת ניתוח המעקפים נשארו בחיים.

p<0.017) 16.8% יחס מובהקות) מהחולים בקבוצת האנגיופלסטיה לעומת רק 4.8% מהחולים בקבוצת ניתוח המעקפים עברו פרוצדורות חוזרות לרווסקולריזציה (p<0.002).
במשך תקופת המעקב 11 חולים מקבוצת האנגיופלסטיה עברו ניתוח מעקפים (4.8%).

מסקנות ומשמעויות קליניות:

בקבוצה סלקטיבית של חולים עם מחלת לב כלילית רב כלית, אנגיופלסטיה עם השתלת תומך הראתה תוצאות טובות יותר מבחינת השרדות בחיים ושכיחות נמוכה יותר של אוטם בשריר הלב. הצורך ברווסקולריזצה חוזרת היה גדול יותר בקבוצת האנגיופלסטיה. יתכן ושימוש רוטיני בחוסמי GP IIb/IIIa ישפר את תוצאות האנגיופלסטיה עם השתלת תומכים ויגדיל עוד יותר את הפער בין ניתוח מעקפים להשתלת תומך.
Rodriguez A, Bernardi V, Navia J, et al. Argentine randomized study: coronary angioplasty with stenting versus coronary bypass surgery in patients with multiple-vessel disease (ERACI II): 30-day and one-year follow-up results. J Am Coll Cardiol 2001;37:51 8.

אבסטרקט – PUBMED

מאמר – JACC

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה