משפחה

הקשר בין רמות טרופונין T ו- C-reactive Protein ותמותה בחולים עם תסמונות כליליות בלתי יציבות

מספר עבודות קודמות הראו שרמות גבוהות של טרופונין T ו I הינן סמן לסיכון מוגבר ללקות באירועים לבבים לאחר אשפוז עקב תעוקת חזה בלתי יציבה. עבודות אחרות הראו שסמנים של דלקת כגון acute-phase proteins, C-reactive protein (CRP), ופיברינוגן מנבאים את מידת הסיכון ללקות באירועים לבבים בחולים עם תעוקת חזה בלתי יציבה וגם באנשים בריאים, ללא עבר של מחלה לבבית. המחקר בדק את החולים שנכללו במחקר ה
FRISC (the Fragmin during Instability in Coronary Artery Disease trial),
במטרה ללמוד את הקשר בין רמות הCRP, טרופונין T ופיברינוגן לבין התמותה הקרדיווסקולרית בטווח ארוך בחולים עם תסמונות תעוקתיות בלתי יציבות.
רמות הCRP והפיברינוגן נבדקו בעת הגיוס למחקר ורמת הטרופונין המקסימאלית ב 24 השעות הראשונות לאחר הגיוס נבדקו ב 917 חולים שנכללו במחקר הFRISC. המחקר המקורי בדק את השפעת האנוקספרין (הפרין בעל משמקל מולקולרי נמוך) בחולים עם תעוקת חזה בלתי יציבה ואוטם ללא הרמות ST. משך זמן המעקב היה בממוצע 37 חודשים (1.6 עד 50.6 חודשים).
התמותה הקרדיווסקולרית הייתה גבוהה יותר ככל שערך הטרופונין המקסימלי ב 24 השעות הראשונות היה גבוהה יותר (תמונה מס' 1).

שיעורי המות מסיבה לבבית היו גבוהים יותר בקבוצה עם ערכי הCRP הגבוהים (תמונה מס' 2). שיעורי התמותה הלבבית היו קשורים גם לרמת הפיברינוגן בגיוס (תמונה מס' 3).

הadjusted relative risk לתמותה לבבית תוך שנתיים היה 8.9
(95% CI 1.2-66.1) בקבוצת הטרופונין 0.06 עד 0.59 מיקרוגרם לליטר לעומת אלו עם <0.06 מיקרוגרם לליטר, ושל הקבוצה עם ערך טרופונין שוה או מעל 0.60 מיקרוגרם לליטר 19.0 (95% CI 2.6-138.1).
הadjusted relative risk לתמותה לבבית תוך שנתיים היה 0.95
(95% CI 0.5-1.9) בקבוצת הCRP 2-10 מג בליטר לעומת הקבוצה עם מתחת ל2 מג בליטר, ושל הקבוצה עם ערך CRP מעל 10 מג בליטר, 2.3 (95% CI 1.3-4.1).
הadjusted relative risk לתמותה לבבית תוך שנתיים היה 2.2
(95% CI 1.1-4.1) בקבוצת הפיברינוגן 3.4 עד 3.9 מג בליטר לעומת הקבוצה עם מתחת ל3.4 מג בליטר, ושל הקבוצה עם ערך פיברינוגן מעל3.9 מג בליטר, 2.1 (95% CI 1.1-4.0).

באנליזה רב משתנית הודגם שרמות הטרופונין T המירביות ב 24 השעות הראשונות ורמות ה CRP בקבלה, אך לא רמות הפיברינוגן היו סמנים בלתי תלויים לסיכון מוגבר למות מסיבות לבביות.
רמות הפיברינוגן בגיוס לא היו קשורות באופן בלתי תלוי בשיעור התמותה מסיבות לבביות במודלים שנוסו.

מסקנות ומשמעויות קליניות:

בחולים עם תסמונת כלילית בלתי יציבה, רמות גבוהות של טרופונין ב T 24 השעות הראשונות ורמות גבוהות של CRP בקבלה, קשורות לסיכון מוגבר למות ממקור לבבי. שני משתנים אלו הנם בלתי תלויים והאפקטים שלהם מתווספים (תמונה מס' 4 ).

Lindahl B, Toss H, Siegbahn A, et al. Markers of myocardial damage and inflammation in relation to long-term mortality in unstable coronary artery disease. N Engl J Med 2000;343:1139-47.

אבסטרקט – PUBMED

למאמר – NEJM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה