האתגר לאחיות

Way
Role Models for Health Promotion: The Challenge for Nurses
Gail L. Borchardt , RN,BSN,FNP
Nursing Forum Vol. 35 #3 July-Sept. 2000
התמקדות הסיעוד בקידום הבריאות הינו יחיד במינו. כדי לשמור על הבריאות, על האחיות לשמור על עצמן ועל אחרים בו זמנית. יש להקנות הרגלי חיים בריאים אצל המטופל ע"י מתן דוגמא.
אחד התפקידים הרבים שלנו כאחיות הוא בהדרכה לקידום הבריאות. הנטיה כיום במערכת הבריאות היא בקידום בריאות, מניעת בעיות בריאות והתמקדות באחריות היחיד על עצמו. אנחנו מדריכים בנושאים כמו שמירת משקל גוף נאותה ותזונה נכונה, פעילות גופנית והפסקת עישון, אך לעתים התנהגותנו הפוכה לזו שאנו מדריכים. איך אנחנו רוצים להנהיג ולהדריך לקידום בריאות מבלי שאנו מהווים דוגמא? אם אנו נראים ומרגישים טוב כתוצאה מתזונה נכונה, פעילות גופנית וסילוק הרגלים לא בריאים, הסיכוי להשפיע על המטופלים שלנו הינו טוב יותר. לכן, האתגר שלנו הוא לשמש מודלים לחיקוי למטרת קידום הבריאות.
לשמש מודל לחיקוי:
להיות מודל חיקוי נותן לנו הזדמנות גם לשמש דוגמא לאלו שאנחנו מדריכים וגם לטובת הבריאות של עצמנו. כחברים בצוות מקצעות הבריאות עלינו לעזור ללקוחותינו לפתח אסטרטגיות של קידום הבריאות. לכן, עלינו לשמש מודל חיקוי והתוצאה היא שהשפעתנו על המטופל טובה יותר. אנחנו רק צריכים להתנהג בהתאם למה שאנו מלמדים. כמה מקורות מדגישים את החשיבות של אמינות המורה: לפי Bandura (1977) אנשים לומדים ע"י התבוננות במודל כמו שילדים לומדים מהוריהם, ובני נוער לומדים מזולתם. יעילות המודל בהעברת מידע תלוי בכמה גורמים:
* המדריך בן אותו מין וגיל
* תחושת כבוד
* תחושה שהמודל מיומן, בעלת כוח ומושך.

יישום
לשמש מודל חיקוי זה אתגר. אנו עומדים מול מחסומים רבים בדרך לקידום הבריאות. לרבים מאתנו משרות הכוללות מצבי לחץ, שחיקה ואכזבה, בין אחיות זה דבר שגרתי. אחיות עסוקות בלטפל באחרים ולא רגילות לחשוב על עצמן. רבים מאיתנו עייפים אחרי יום עבודה, סיעוד הרי אינו עיסוק שמרבים בו בישיבה. זמננו בבית יכול להיות קדחתני גם כן. התסכול עולה ככל שזמננו מתמלא בחובותינו ובעיסוק בדברים שאנו לא מעוניינים בהם, תמיד אנו שמים את כולם לפנינו. אחיות אינן חסינות פיתויים כגון עישון, שתייה, אכילה בריצה והזנחה. הרי אין מספיק שעות ביום.
קידום הבריאות חשוב למטופל אך חשוב שהמטפל ישמור על עצמו גם כן. חישבו אלו עצות הייתם נותנים לחולה בעל תכונות אלו ולאחר מכן תקשיבו לעצותיכן. הינה כמה טיפים:
1. דרך גישתנו אנו לעתים מיועדים לכישלון עוד טרם התחלנו. היה אופטימי והתנהג בסבלנות עם עצמך. כדי לשנות דרוש זמן וסבלנות, האמן בעצמך.
2. זהה את בסיס התמיכה שלך ותדע מי מוכן לעזור לך והעזר בו. התרחק מאנשים לא תומכים.
3. הרבה לנוח, אנו זקוקים ל: 7-8 שעות שינה.
4. בחר תזונה נכונה, דיאטה אידיאלית לרובנו כוללת: דל שומן, דל סוכר, דל מלח, הרבה סיבים ומעט קלוריות.
5. חשוב מאוד לשתות נוזלים ללא קפאין, במיוחד מים. המומלץ הוא לפחות 6-8 כוסות ליום. מים מעניקים הרגשת שובע ומונעים התייבשות.
6. פעילות גופנית זה קשה, אך אפילו 30 דקות פעילות גופנית כל יום תורמת לבריאות. פעילות גופנית מורידה מתח, משפרת תפקוד מערכת לב וכלי דם ועוזרת בשמירת משקל הגוף.
7. המנע מגורמי סיכון כמו עישון, שתיית אלכוהול יתר על מידה וקפאין.
8. תכנן זמן כל יום לבילוי ומנוחה.
לסיכום
אחות שמסוגלת להביט בעצמה ולעשות ניתוח ביקורתי עצמי, היא אחות שמסוגלת ללמוד לאמוד תהליכים אלו אצל חולים. אחות שעוסקת בתפקיד המתמשך של התפתחות עצמי, שינוי הרגלי חיים ולימוד היא אחות שיכולה לפתח אצל הלקוח הרצון לפיתוח עצמי גם כן.

e-mail של המחברת magbor@peoplepc.com

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה