Sibutramine (רדוקטיל) שומרת על המשקל

במחקר זה שפורסם לאחרונה נמצא כי sibutramine יעילה בשמירה על משקל המטופל גם לאחר שרזה.

במחקר זה שארך 24 חודשים ואשר בדק את ההשפעה ארוכת הטווח של התרופה על משקל המטופל לאחר שרזה, השתתפו 499 מטופלים. המטופלים קיבלו 10 מ"ג sibutramine ליום לפרק זמן של שישה חודשים בשילוב עם דיאטה דלת קלוריות. מתוך המטופלים הנ"ל, 467 הפחיתו יותר מ 5% ממשקלם והושמו בצורה אקראית להמשך המחקר שבמהלכו קיבלו sibutramine 10 מ"ג (352 מטופלים) או פלצבו ל 18 חודשים נוספים.

החולים אשר המשיכו לקבל את התרופה שמרו על משקלם לאורך 12 חודשים נוספים. לאחר מכן נצפתה עלייה מועטה במשקל המטופלים. מתוך 204 המטופלים שקיבלו sibutramine ואשר השלימו את המחקר, 89 שמרו על 80% או יותר מסה"כ המשקל אשר הפחיתו וזאת בהשוואה ל 9 מטופלים מתוך 57 אשר קיבלו פלצבו. החוקרים ציינו כי חשיבותה של ibutramine בשמירה על משקל נמוך יותר הינו בעלייה המיידית והמתמשכת במשקל הגוף של המטופלים אשר קיבלו פלצבו לאחר הטיפול בתרופה.

בנוסף נצפתו, בקרב המטופלים אשר קיבלו sibutramine, ירידה בטריגליצרידים, בכולסטרול מסוג VLDLN, insulin C-peptide ובחומצה אורית אך לא בסה"כ הכולסטרול או כולסטרול מסוג LDL. כמו כן נמצא כי רמות הכולסטרול מסוג HDL עלו בעקבות הטיפול בתרופה. עלייה זו נצפתה לאורך שלב שמירת המשקל גם בקבוצת הטיפול וגם בקבוצת הפלצבו.

בד בבד נצפתה עלייה בלחץ דם בקרב המטופלים בתרופה בהשוואה לקבוצת הפלצבו (8% מול 3% בהתאמה). בשל תופעה זו נאלצו מספר חולים לעזוב את המחקר. תופעות לוואי נוספות אשר נצפו בקבוצת הטיפול, לעיתים תכופות יותר, בהשוואה לקבוצת הפלצבו היו אינסומניה ויובש בפה.

החוקרים חושבים כי העלייה בלחץ הדם שנצפתה בקרב קבוצת הטיפול תקוזז ע"י האפקט המבורך שיש לתרופה על רמות השומנים בדם.

הערת העורך:

Sibutramine (רדוקטיל),אשר אושרה לאחרונה לשימוש בישראל, הינה תרופה המיועדת לטיפול באנשים אשר סובלים מעודף משקל קיצוני ומוגדרים כאוביסים או באנשים הסובלים מעודף משקל המלווה בגורמי סיכון נוספים כמו סוכרת. מבחינה כימית התרופה הינה חנקן שלישוני. במקור יועדה התרופה לטיפול בדיכאון. המנגנון הפרמקולוגי בו פועלת התרופה הינו עיכוב נוירוני של הספיגה מחדש (reuptake) של נוראדרנלין וסרטונין באזורים במוח בהם ישנם קולטנים האחראים על עידוד האכילה. כמו כן התרופה פועלת ע"י מניעת ירידה בהוצאת האנרגיה, תהליך אשר קורה בזמן ההרזיה.

Lancet 2000; 356:2119

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה