משפחה

השפעת סקר לבדיקת דם סמוי בצואה על שכיחות סרטן המעי הגס והחלחולת

The effect of fecal occult-blood screening on the incidence of colorectal cancer. Mandel J, Church TR, Bond JH et al. N Engl J Med 2000;343:1603-7
עבודות קודמות הראו כי ביצוע סקר שנתי או דו-שנתי לבדיקת דם סמוי בצואה מפחית באופן משמעותי את התמותה מסרטן המעי הגס והחלחולת. ההנחה היא, כי הפחתה זו בתמותה נובעת מגילוי גידולים ממאירים וכריתתם בשלב מוקדם מהצפוי ללא סקר. יתרון נוסף לביצוע סקר לבדיקת דם סמוי בצואה הוא הפחתה בשיעור הכולל של גידולי המעי הגס הודות לאיתור מוקדם והסרת פוליפים אדנומטוטיים המהווים שלב מוקדם בהתפתחות הגידולים, אולם, עובדה זו עדיין לא הוכחה. יש לציין, כי בדיקת דם סמוי בצואה אינה רגישה דיה לאיתור פוליפים שכן, למעט במקרים של פוליפים גדולים, הם אינם נוטים לדמם.
מטרת העבודה הנוכחית היתה לבדוק האם בדיקת סקר של דם סמוי בצואה אכן מפחיתה את שיעור מקרי הסרטן של המעי הגס והחלחולת.
נבדקים ושיטות: הנבדקים בעבודה זו נכללו במחקר למניעת סרטן המעי הגס ב- Minnesota במשך 18 שנים. בסך הכל נכללו במחקר 46,551 נבדקים, רובם בגיל שבין 80-50 שנה. הנבדקים שגויסו למחקר בין השנים 1978-1975 חולקו באופן אקראי לקבוצת סקר שנתית, דו-שנתית או קבוצת ביקורת. הבדיקה להמצאות דם סמוי בוצעה על 3 דגימות צואה עוקבות בשיטה המבוססת על guaiac. במקרה של בדיקה חיובית של 1/6 הופנה הנבדק לביצוע קולונוסקופיה. לאורך המחקר נבדקו שיעור מקרי סרטן המעי הגס והחלחולת ושיעור התמותה בקבוצת הנבדקים. שיעור המעקב המלא הגיע לכ- 90% מן הנבדקים.
תוצאות: במהלך 18 שנות המחקר נמצאו בסך הכל 1359 מקרים חדשים של סרטן המעי הגס והחלחולת. 417 מתוכם במסגרת הסקר השנתי, 435 במסגרת הסקר הדו-שנתי ו- 507 בקבוצת המעקב הרגיל. שיעור השכיחות המצטבר של סרטן המעי הגס והחלחולת בקבוצות הסקר כנגד קבוצת הביקורת היה 0.8 ו- 0.83 בקבוצת הסקר החד-שנתי ובקבוצת הסקר הדו-שנתי בהתאמה. ב- 2 הקבוצות היה מספר הדגימות החיוביות קשור באופן ישיר בערך החיזוי החיובי של סרטן המעי הגס ושל פוליפים בגודל > 1 ס"מ, לאמור, ככל שמספר הדגימות למציאת דם סמוי בצואה היה חיובי יותר כך היה ערך החיזוי החיובי גבוה יותר.
מסקנות: ביצוע סקר למציאת דם סמוי בצואה בעיתוי חד-שנתי או דו-שנתי מפחית באופן משמעותי את היארעות סרטן המעי הגס והחלחולת.
הערת העורך: למרות התוצאות החיוביות המוצגות בעבודה זו, אין ספק כיום שבדיקת דם סמוי בצואה כבדיקה בודדת לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס והחלחולת אינה יעילה דיה ואינה משיגה שיעורי מניעה כמו בדיקות אנדוסקופיות.

למאמר המקורי

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה