טיפול ב- Peginterferon Alfa-2a בחולים עם הפטיטיס כרונית מסוג C

Peginterferon Alfa-2a in patients with chronic hepatitis C
Zeuzem S, Feinman SV, Rasenack J et al. N Eng J Med 2000;343:1666-72.

הפטיטיס C כרונית (HCV ) מהווה גורם תחלואה ותמותה חשוב ומאמצים רבים מושקעים במציאת טיפול יעיל במחלה זו. אינטרפרון נחשב זה מכבר למרכיב חשוב בטיפול ב-HCV, אולם טיפול באינטרפרון לבד מביא לשיעור תגובה וירולוגית קבועה בשיעור של פחות מ- 20% מהמטופלים, ובצירוף ribavirin תגובה מתמשכת בשיעור של 38-43% מן המטופלים. אחד מן ההסברים לתגובה הירודה לאינטרפרון הוא מחצית החיים הקצרה של תרופה זאת בדם לכדי 8 שעות בלבד. בחולים שטופלו באינטרפרון בהזרקה 3 פעמים בשבוע, נמצאה עלייה בכמות הוירוסים בימים שבין מתן הטיפול. על מנת למנוע תופעה זו פותח תכשיר אינטרפרון הנקשר בקשר קוולנטי לפוליאתילן גליקול במשקל 40-kd ויוצר מולקולה המכונה Peginterferon. לחומר זה תכונה של ספיגה מתמשכת, פינוי איטי וזמן מחצית-חיים ארוך יותר מאשר לאינטרפרון לבדו. הרמה הגבוהה והמתמשכת של Peginterferon Alfa-2a בפלסמה שומרת על אפקט אנטיוויראלי מתמשך ומאפשרת מתן טיפול אחת לשבוע בלבד. בגליון דצמבר 7 של ה – NEJM פורסמו 2 מאמרים העוסקים ביעילות טיפול זה בחולי HCV.
בעבודה הראשונה הושוותה יעילות ובטיחות הטיפול ב- Peginterferon Alfa 2-a שניתן אחת לשבוע בחולים עם HCV כרונית לטיפול ב Interferon Alfa 2a שניתן 3 פעמים בשבוע. בעבודה נכללו 531 חולים שקיבלו PegInt במינון של 180 µg תת-עורי אחת לשבוע למשך 48 שבועות, לקבוצה שקיבלה Int מינון התחלתי של 6 מליון יחידות X 3 בשבוע למשך 12 שבועות , ולאחר מכן 3 מליון יחידות X 3 בשבוע לשאר 36 השבועות. הערכת התגובה בוצעה לאחר 72 שבועות ותגובה חיובית הוגדרה כהעלמות רמות HCV RNA בנסיוב (< 100 העתקים במ"ל)
תוצאות: 223/267 מטופלים בקבוצת ה- PegInt סיימו את הטיפול ו206 סיימו את המעקב. לעומת זאת 161/264 נבדקים בקבוצת ה- Int סיימו את הטפול ו- 154 סיימו את המעקב. שיעור התגובה הוירולוגית היה טוב יותר בקבוצת ה – PegInt לעומת קבוצת ה- Int בשבוע ה- 48 לטיפול (69% לעומת 28% p= 0.001) ובשבוע ה- 72 לטיפול ( 39% לעומת 19% p=0.001). רמות תקינות קבועות של ALT בשבוע ה- 72 היו גם הן בשיעור גבוה בקבוצת ה PegInt. לעומת קבוצת ה- Int בלבד(45% לעומת 25% p=0.001). תופעות הלוואי היו בשיעור דומה בשתי הקבוצות ואופייניות לתופעות המוכרות של טיפול באינטרפרון. בין הגורמים שהשפיעו לחיוב לכיוון של תגובה ווירולוגית ממושכת ניתן למנות: גיל <40 שנה, העדר שחמת או פיברוזיס, שטח גוף< 2m2, רמת HCV RNA התחלתית < 2 מליון העתקים/מ"ל, רמת ALT בתחילה< 3 מהנורמה, HCV גנוטייפ אחר מאשר 1. יש לציין במיוחד כי בחולים עם גנוטייפ 1 בהם יעילות הטיפול ב- Int בלבד הגיעה בעבודות קודמות לכדי 10% בלבד, הרי שטיפול ב- PegInt הביא ליעילות של 28% בקבוצה ספציפית זו.
מסקנות: טיפול ב- Peginterferon בחולים עם הפטיטיס כרונית על רקע HCV בטוח ויעיל יותר מאשר טיפול באינטרפרון לבדו במתן X 3 בשבוע.

לתקציר המאמר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה