שאלות ותשובות בנושאים פרמקולוגיים מאת אייל שוורצברג

שאלות ותשובות בנושאים פרמקולוגיים מאת אייל שוורצברג

אייל שלום,
הועלתה השאלה של הבטיחות של רוליד בהריון, ה- CLASS של התרופה מבחינת טרטולוגית והאם יש שינוי בתקופה האחרונה בהגדרת התרופה להריון עקב מחקרים או מדיניות חדשה בארה”ב?
בתודה מראש, ינון חזן

ינון שלום,
בנוגע ל Roxithromycin הרי שלא ידוע לי על מדיניות חדשה בארה”ב מכיוון שככל הידוע לי אין התרופה רשומה שם. כמו כן לא מצאתי מידע בנוגע לטרטולוגיות שהתרופה גרמה. במקביל חיפשתי מידע בשני מאגרי מידע טרטולוגים, הראשון הינו Reprotox. במאגר זה מציינים הכותבים כי לא הצליחו למצוא מידע או התיחסות בספרות לגבי סיכון רפרודוקטובי של תופה זו. במאגר ה Drugdex drug evaluation מצויין כי התרופה מוגדרת ע”י ה Australian Drug Evaluation Committee’s כקטגוריהB1 נכון לשנת 1996. כמו כן מציין אותו מאגר מידע שלמרות שהתרופה עוברת את מחסום השלייה בריכוזים של בין 30% עד 40% מאלו שנמצאות בסרום של האם החשיבות הקלינית של נתון זה אינה ידועה (Mandell et al, 1990). בד בבד מומלץ שתבדוק במרכז המידע לטרטולוגיה היושב באסף הרופא האם ישנם דיווחים חדשים בנוגע לתרופה, מכיוון שהם אמורים להיות המעודכנים ביותר.
מקווה שעניתי על שאלתך,
איל שורצברג

אייל שלום,
ראשית אני מודה לתשובתך בנושא הסטרואידים. היום שאלה לי נוספת עבורך: כידוע רבים המקומות בהם משתמשים למיהול אנטיביוטיקה כגון durabiotic בלידוקאין, לאחרונה אני שומעת יותר ויותר, בכל אופן ממידע רוקחי אצלנו, שיש למהול את התרופה במים להזרקה בלבד. שמעתי על שיטה שיש להזריק לידוקאין למקום, טרם הזרקת התרופה עצמה שאלתי :
א. האם זה נכון שאסור למהול בלידוקאין?
ב.האם זה נכון לנקוט בפעולה כזו היינו הזרקת לידוקאין קודם לזריקה על מנת לאלחש האיזור והאם אין בזה משום סיכון?
ג. אם נכון הדבר הכיצד מגיע הרוצפין ביחד עם המוהל שהוא לידוקאין?
ד. מה נכון לשאול הורה לתינוק שמגיע להזרקת רוצפין ביחד עם לידוקאין{ בדרך כלל אני שואלת את ההורים אם עברו טיפולי שיניים ולהם רגישות לחומר הרדמה לידוקאין}
שאלה נוספת לי אליך בנושא מתן sup pramin לילדים מתחת לגיל 6, אני למדתי שאסור מחשש לתופעות אקסטרה פירמידליות אך יותר ויותר אני נפגשת עם הוראות למתן פרמין האם אין בזה משום סיכון לילד ?
תודה יוכי

יוכי שלום,

התשובה לשאלתך הינה מורכבת אתייחס קודם כל ל durabiotic (חומר פעיל Benzanthine penicillin G). בספרות המקצועית בה חיפשתי לא מצאתי מידע לגבי נתוני יציבות או מידע כללי על מיהול של durabiotic יחד עם לידוקאין. אי לכך סבור אנוכי כי אדם שמוהל את ה durabiotic יחד עם לידוקאין ומזריק תערובת זו עושה זאת על אחריותו. לגבי הזרקה של לידוקאין טרם הזרקת התרופה הרי שלא מצאתי הורית נגד הזרקה שכזו, כך אני מניח כי יש לחשב את התועלת לעומת הסיכון בטרם הזרקה שכזו. בכל מקרה על הרופא המטפל להחליט על הזרקת חומר מרדים לפני האנטיביוטיקה. לגבי רוצפין הרי שרק באמפולה המיועדת להזרקה תוך שרירית המוהל הוא לידוקאין והיא אסורה להזרקה תוך ורידית. הדבר אפשרי מכיוון שחברת התרופות בדקה את יציבותו של החומר כאשר הוא בא עם לידוקאין.
בנוגע לשאלות שיש לשאול הרי שיהיה זה נכון לשאול האם לילד יש רגישות לחומר הרדמה לדוגמא לידוקאין, כמו כן ישנה התווית נגד באם יש היפוולמיה, או חסימת לב מלאה. כמו כן יש להיזהר במצבים של אפילפסיה, תפקוד כבדי או נשימתי לקויים, הולכה לקויה בלב, ברדיקרדיה ופוריפריה. לגבי רוצפין הרי שאין לתת למי שרגיש לצפלוספורינים, רגיש לתרופה עצמה. כמו כן אין לתת ,לתינוקות בחודש הראשון של חייהם הסובלים מצהבת, היפואלבומינאמיה, חמצת או קישור בילירובין לקוי תינוק ופוריפיריה. יש להזהר בחולים עם תפקוד כלייתי ירוד מאוד, תפקוד כבדי לקוי המלווה בתפקוד כלייתי לקוי, פגים ותינוקות לא בשלים מכיוון שהתרופה עלולה לנתק בילירובין מקישורה לאלבומין בסרום. כמו כן יש להיזהר במתן לחולים הרגישים לפניצילין ובתפקוד כלייתי ירוד ביותר יש להקטין את מינון התרופה.
לגבי שאלתך בנוגע לשימוש בנרות פראמין, חומר פעיל metoclopramide והשימוש בילדים מתחת לגיל שש. השימוש בתרופה יקבע על פי יחס תועלת סיכון לילד בשל התופעות אותן הזכרת. לכן לא מדויק לומר שאין לתת את הטיפול לילדים מתחת לגיל שש. המינון על פי המדיק במקרה זה לילד (במדיק לא מצוין גיל הילד) הינו 0.5 מ”ג לק”ג כאשר ניתן לתת את התרופה מחולקת למנות שוות. ה BNF 41 מציין כי יש להשתמש בתרופה מתחת לגיל 20 רק במקרים בהם ישנה הקאה חמורה שנגרמה ממקור ידוע כמו טיפול כימותרפי, כעזרה לאינטובציה של המעי וכ-פרה מדיקציה. כמו כן ה BNF 41 מציין כי יש לקבוע את המינון על משקל גוף. המינונים אותם מציין ה BNF במתן פומי, תוך ורידי או תוך שרירי הינם: לתינוקות עד גיל שנה המינון הינו 1 פעמים ביום. לגילאי 1 עד 3 (משקל שבין 14-10 ק”ג) המינון הינו 1 מ”ג 3-2 פעמים ביום. בילדים בגילאי 5- 3 (במשקל שבין 19-15 ק”ג) המינון הוא 2 מ”ג 3-2 פעמים ביום. בגילאי 9- 5 במשקל גוף של 20-29 ק”ג המינון הינו 2.5 מ”ג 3 פעמים ביום. גילאי 9-14 בעלי משקל גוף של 30 ק”ג ויותר המינון הינו 5 מ”ג 3 פעמים ביום. בכל מקרה המינון אינו צריך לעבור 500 מיקרוגרם לק”ג ליום במיוחד בילדים ומבוגרים צעירים שנוטים לפתח תופעות לוואי אקסטרה-פירמידיליות יותר ממבוגרים. ניתן להשתמש בתרופה גם לטיפול ברפלוקס אצל ילדים הכל בהתאם לתועלת שיפיק המטופל מהטיפול ביחס לסיכון אליו הוא נחשף.

מקווה שעניתי על שאלתך,
איל

המידע לתשובה זו נלקח מהמיקרומדקס 2001, lexi-drugs, BNF 41, מדיק, עלון לרופא של רוצפין ו handbook on injectable drugs 10th edition..

אייל שלום,
כרופא שעובד שנים במקצוע (רופא נשים) טופלתי לאחרונה בתרופה הנ”ל עקב בעית דיסק לוחץ בגב. לאחר נטילת הכדור הראשון הרגשתי כעבור 20 דקות בחולשה פתאומית,ירידה בלחץ הדם, טכיקרדיה,תחושת טישטוש ושקיעה חזקה מאוד שחלפה רק כעבור שעה. במקביל אלי נטלה אישתי שגם סובלת מבעיה אורטופדית ביד (לאחר ניתוח ארטרופלסטיקה ברצועה בכף יד) את אותו כדור וחשה באותם תופעות שניטרלו אותה לחלוטין מתיפקוד כלשהו למשך שעתיים. נראה לי שיש מקום לדווח על הכדור הזה לגורמים המתאימים כי הינו בעל תופעות לואי קשות ולא מינוריות. למרות שבעלון המצורף מוזכרות התופעות בצורה רוטינית כדבר רגיל,יש להדגיש שהתופעות הינן מאוד חמורות המנטרלות את הנוטל לחלוטין מתיפקוד כלשהוא. רציתי לדעת עד כמה הכדור ידוע בהשפעתו החזקה ויש להיות מאוד סלקטיבים לגבי האנשים שנוטלים אותו.
אודה על תשובתך המהירה, בתודה
ד”ר נ. צוקר

דר’ צוקר שלום,
בנוגע למכתבך הרי תופעות הלוואי שהזכרת אכן דווחו בעבר במטופלים אשר השתמשו ב Tramadol, החומר הפעיל ב Tramadex או Trabar. לגבי ההשפעה החזקה של הכדור הרי שאם מדובר בתופעות לוואי בתופעות לוואי של סחרחורת, כאב ראש, בחילה, שלשול, חולשה וכמו כן ישנוניות דווחו בשיעור של מעל 1% מקרב המשתמשים בתרופה.
ליתר דיוק, על פי ה PDR בשיעורים הגבוהים מ 5% לרוב התופעות אותן הזכרתי.
בנוגי לדפיקות לב, התקפים והרחבת כלי הדם, הרי שמדובר על תופעות של פחות מ 1% מקרב המשתמשים.
למרות ש PDR מתייחס להרחבת כלי דם וחולשה בשיעור של 1% עד 5% מקרב המשתמשים. כפי שציינת, תופעול אלו מוזכרות בעלון לצרכן, בד בבד אין היצרן מחוייב לנקוב באחוזים אותם ציינתי אלא רק להביא לידיעת הצרכן כי עלולות להגרם תופעות לוואי אלו ואחרות, יתכן ועל הרופא שרשם את התרופה להזהירך בעוד מועד על תופעות הלוואי השכיחות יותר על מנת לאפשר לך להחליט האם להשתמש בתרופה או כיצד להיערך אליהן במידה ויופיעו. בכל מקרה, באם אתה מרגיש כי תופעות אלו חורגות מן המקובל וכי יש לציינן באופן כזה אשר יזהיר את המשתמש, תוכל לפנות למשרד הבריאות, אגף הרוקחות ולבקש כי ישנו את העלון לצרכן. לגבי שאלתך השניה בנוגע לסלקטיביות שיש לנקוט בטרם נרשם הכדור, הרי שיש להזהר בקשישים ובחולים עם מחלות נשימה, כמו כן במחלות כבד, מיקסאדמה, היפוטירודיזם, או היפראדרנליזם ובאנשים עם היסטוריה של אפילפסיה, יש להקטין את המינון ולהשתמש בזהירות. התרופה אינה מיועדת לשימוש בזמן הריון או הנקה. התווית נגד קיימת כאשר ישנה רגישות קודמת לתרופה או לאחד ממרכיביה, בחולים עם תלות באופיאטים, במקביל למתן של MAO Inhibitors, הרעלת אלכוהול אקוטית, שימוש במקביל של אנלגטיקה, אופיאטים ותרופות פסיכוטרפויטיות אחרות הפועלות במנגנון מרכזי.

מקוה שעניתי על שאלתך,
אייל שוורצברג

התשובה לקוחה מתוך: Lexidrugs ו- 41 BNF

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה