דבר העורכים לגליון מספר 3

גליון יולי – אוגוסט

דבר העורכים
בחלק "הפיזיותרפי" במהדורה הנוכחית, תוכלו למצוא סקירה על 3 מחקרים:
Effects of backpacks on students: Measurement of cervical and shoulder posture

Botulinum toxin A and chronic low back pain. A randomized, double-blind study

Dynamic Water Exercise in Individuals With Late Poliomyelitis

את החלק ה"אורתופדי" נקדיש הפעם לשני מחקרים המהווים מעין פריצת דרך בתחום הרפואה של מערכת השלד. הראשון מגלה בפנינו זרז ליצירת עצם חדשה, בעל שימוש בניתוחי ע"ש והשני חושף יעילותו של טיפול הורמונלי באוסטיאופורוזיס עם שברים.
החלבון BMP 2 נמצא זרז מוצלח ביצירתה של עצם חדשה כאשר מבצעים ניתוחי קיבוע של ע"ש בחולדות,כבשים ופרימטים, אך האם המודל המוצלח בחיות ניתן להעברה לבני אדם? קבוצת חוקרים בראשותו של J.KENNETH BURKUS הישוותה התוצאות הקליניות / הדמייתיות ב-46 חולים שעברו קיבוע בין חולייתי קדמי. כל החולים עברו קיבוע קדמי ע"י סליל עצם קורטיקלית וב- 26 חולים נעשתה תוספת של BMP2על ספוג קולגן, בשאר החולים נעשתה תוספת של עצם אוטוגנית מהכסל[קבוצת הפלצבו]. שתי הקבוצות נבדקו בעזרת שאלוני כאב ויכולת תיפקודית. 90% מקבוצת ה- BMP2 הדגימה איחוי גרמי לאחר 6 חדשים לעומת 65% בקבוצת הביקורת. לאחר שנה 100% מקבוצת ה- BMP2הדגימה איחוי גרמי לעומת 89% מקבוצת הביקורת. בקבוצת ה-BMP2 לא נצפו תופעות לוואי, תגובות אלרגיות או יצירת נודנים לחומר, לא נצפתה צמיחת עצם בלתי מבוקרת מחוץ למרווח הבין חולייתי.
הערות: אחוזי פסוידוארתרוזיס הינם גבוהים בניתוחי קיבוע של ע"ש- בחלק מהעבודות אשר פורסמו עמד האחוז על 50% – רבים עוקבים אחר התוצאות של השימוש ב- BMP2 בחיות ומעודד לקרוא כי התוצאות בבני אדם מבטיחות לא פחות.
האם ההורמון המופרש מארבע בלוטות קטנות בצוואר מחזיק את המפתח לטיפול באוסטיאופורוזיס?
מספר לא מבוטל של חוקרים מתאר את הטיפול ב-PTHכ"ריפוי" מחלת האוסטיאופורוזיס אך מי כמונו יודע כי סופרלטיבים כאלה יפים בעיקר לתקשורת. מחקר מבוקר אשר נעשה לאחרונה ע"י ROBERT M. NEER מנסה להעריך את ההשפעה של זריקת PTH חד יומית על 1637 נשים עם אוסטיאופורוזיס ושברים מוכחים בחוליות. בעוד שתרופות רבות המציפות את השוק מכוונות בעיקר כלפי האטת הספיגה של העצם ואובדנה הרי שה-PTH מכוון כלפי בניית העצם מחדש. את התופעה משווים לכוס מים מלאה בחלקה עם חור בתחתית, כאשר התרופות הקיימות מנסות להאט הדליפה בעוד שהורמון הפאראתירואיד ממלא את המים מחדש. מטרת מחקרו של Neer היתה להראות כי ה-PTH מפחית את הסיכוי לשברים חדשים ומקטין התסמינים הקליניים. המחקר התנהל ב-17 ארצות עפ"י אחד משלושת הקריטריונים הבאים:
1.הזרקה יומית של 20mcg הורמון PTH
2.הזרקה יומית של 40mcg הורמון PTH
3.הזרקה יומית של פלצבו.
התוצאה היתה שהזרקת ההורמון הפחיתה משמעותית את ההופעה של שברים חדשים במהלך מעקב בן 21 חודש.הזרקת ההורמון גם הגדילה את תכולת המינרל בעצם ב-13%. תופעות הלוואי של הטיפול ההורמונלי כללו כאבי ראש, בחילות והתכווצויות ברגליים,אך כל התופעות הללו היו נסבלות. הטענה העיקרית כנגד הטיפול ההורמונלי הינה תופעות של יצירת עצם מסיבית והופעת גידולי עצם בחולדות, אך טענה זאת נדחתה ע"י המחברים שכן המודל בו השתמשו שונה מזה אשר בחולדות ובכל הנשים אשר השתתפו במחקר זה ובמחקרים דומים אחרים לא נצפתה הופעת גידולים במערכת השלד.
הערות:המסקנה המרשימה במחקר הינה ההפחתה המשמעותית בסיכוי להיווצרות שברים חדשים ,לעומת זאת ההשפעה של הטיפול ההורמונלי על כאבים היתה פחותה.

בתודה ,ובמיצוי המירב מחופשת הקיץ הבאה עלינו לטובה.

דר' ישראל כספי וגב' סוזן לימון

References
1.Burkus JK et al.Recombinant BMP2 and Cortical Bone Dowels in Lumbar Spine.Am.Academy of orth.surgeons,San Francisco,2001.
2.Neer RM et al .Effects of PTH on Fractures AND Bone Mineral Density in Osteoporosis.New England Journal of Medicine,2001;344[19]:1434-41

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה