לא כל מה שטבעי – בריא

שימוש בצמחי מרפא עלול להוות סיכון לחולים המעומדים לעבור ניתוח

המאמר פורסם ב JAMA 2001;286:208.

בעלי מקצועות רפואיים צריכים להיות מודעים להשפעה שעלולה להיות לצמחי מרפא על מטופלים שנוטלים אותן ועומדים לעבור ניתוח. כמו כן יש לנסות ולשכנע את המטופלים לדווח על שימוש בצמחי מרפא בזמן ההערכה הטרום הניתוחית.

החוקרים מאוניברסיטת שיקגו, אילינוי אשר סקרו שמונה סוגי צמחי מרפא מתארים את ההשפעה הישירה הפרמקודינמית והפרמקוקינטית. השפעה ישירה זו עלולה לגרום לסיבוכים אצל המטופל במהלך הניתוח.

בתגובה למאמר זה כותב ג'ו ברנס, חוקר עמית במרכז לפרמקוגנוסיה ופיטותרפיה בביה"ס הספר לרוקחות באוניברסיטת לונדון כי זה מפתיע שהשימוש בצמחי מרפא יכול להשפיע על טיפול קונבנציונאלי ואף עלול לגרום לתופעות לוואי והתנגשות עם תרופות קונבנציונליות. הוא מוסיף ואומר כי מרבית בתי המרקחת מוכרים צמחי מרפא ותוספי מזון ללקוחות וכי מרבית הלקוחות שואלים את הרוקחים בנוגע לצורת השימוש בצמחים אלו. מפגש זה בין רוקח למטופל מעמיד את הרוקח במקום מצוין לייעץ ללקוח בדבר השימוש בצמחי המרפא. כמו כן הרוקח יכול לעודד את הלקוח לדווח לרופא המטפל על סוג צמחי המרפא אותם הוא נוטל או במידה והמטופל מסכים להודיע לרופא ישירות.

אותו חוקר עמית טוען כי סוגייה אחרת שצריכה להיות נידונה הינה רמת הידיעות וההכשרה של הרוקח בתחום צמחי המרפא. עובדה זו נובעת מכך שמרבית בתי הספר לרוקחות בבריטניה מעניקים ידע בנושא זה אך היקף הלימודים בנושא זה משתנה וכי על המקצוע לטפל בסוגייה זו.

אוכלוסית המחקר
הצמחים שנבדקו במחקר זה היו: אכינאציאה, אפדרה, שום, גינקו, ג'ינסנג, קווה קווה, היפריקום (St Johns wort) וולריאן.

מהלך

עבור כל צמח נעשתה סקירת ספרות על מנת לקבוע מה יכולה להיות השפעתו בזמן הטיפול הפרי-אופרטיבי בחולה. במקביל הציעו החוקרים אסטרטגיות לטיפול בחולים אשר משתמשים בתרופה. בנוסף המליצו החוקרים מתי יש להפסיק להשתמש בצמח ספציפי לפני הניתוח וזאת בהסתמך על המידע הפרמקודינמי והפרמקוקינטי הקיים.

החוקרים מדווחים כי השימוש בצמחי מרפא נפוץ ומציינים כי המטופלים אינם חושפים באילו צמחי מרפא הם משתמשים באם הרופא אינו מפציר בהם לעשות כן. החוקרים גם מציינים כי מרבית הרופאים אינם מודעים לסיבוכים האפשריים לשימוש בצמחי מרפא.

למאמר המקורי

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה