צוות היגוי אחיות קהילה בערבה – איסכמיה לבבית

אנו אחיות קהילה בערבה (במושבים וקיבוצים) הפועלות כקבוצה לקידום הסיעוד הכפרי.
אנו מקיימות מפגשים בשיתוף פעולה רפואי וסיעודי בהם מועברות הרצאות, ו- CASE STUDY על ידי האחיות כאשר הנושאים עולים מתוך העשייה הסיעודית בקהילה כפרית ומרוחקת.
אחת ממטרות המפגשים היא: יצירת תקשורת יעילה ומפרה בין גורמים הנותנים שירותי בריאות בערבה. האחיות, רופאי המשפחה בישובים, צוות חדר המיון, ורופאים מומחים שונים.
אנו שולחות תקציר הרצאה בנושא איסכמיה לבבית, בפורום שהוזכר לעיל, ומאמר בתחום.
נשמח לקבל תגובות מהקוראים בנוגע לסיעוד קהילה בכלל וסיעוד כפר בפרט.

צוות היגוי
יעל בארי אחות מושב פארן
מילכה ווירוביציק אחות מושב פארן
שבע כהן אחות מושב עין יהב
עידית אושה אחות אזורית חבל אילות

תקציר
הרצאה בנושא איסכמיה לבבית/על ידי תאופיק עבד אל חי, יעל בארי

הגדרה
פגיעה הפיכה ברקמות הגוף המתרחשת כאשר עולה צריכת החמצן על אספקתו לרקמה. חוסר האיזון בין הדרישה לאספקה מביא להיפוקסיה ובניה של מטבוליטים מזיקים, בעקבות זאת נגרמים שיבושים בתפקוד הרקמה שניזוקה. במידה ואספקת הדם לא תתחדש בפרק זמן קצוב ייווצר אוטם.

שכיחות
מחלת לב כלילית מדווחת כמובילה במקרי מוות. 511.000 מקרי מוות בשנה בארה"ב. בישראל מחלת לב הינה הסיבה העיקרית לתחלואה ולתמותה.
45% ממקרי התקפי הלב אירעו באנשים מתחת לגיל 65 כאשר הם בשיא תפוקתם.

אוכלוסיה בסיכון
גורמי סיכון הניתנים לשינוי- עישון, רמות גבוהות של כולסטרול בעיקר מסוג LDL . רמה גבוה של טריגליצרידים, יתר לחץ דם, סוכרתים, בעלי משקל עודף, חוסר פעילות גופנית, צריכת אלכוהל בכמויות גדולות.

גורמים שאינם ניתנים לשינוי
גיל
מין: בגברים זמן הופעת המחלה הינו מוקדם יותר מאשר בנשים
תורשה: לתורשה השפעה על הופעת המחלה והתפתחותה.
מוצא אתני: שחורים בארה"ב חולים ומתים יותר מלבנים בארה"ב ממחלות לב כלילית.

גורמים מצביים
מחלה או פציעה שמובילה לאיסכמיה: ירידה בתפוקת הלב, הפוולמיה, וזודלטציה, ספסיס, מומים במסתמי הלב, הפרעות קצב חדריות, טמפונדה, חסימה בכלי הדם, טרשת העורקים, תסחיפים, נוכחות קטטר תוך עורקי, וזוספזם: מצב לאחר ביצוע PTCA ללא הכנסת STENT ישנה סכנה לטמת של כלי הדם בו בוצעה הפעולה בעוקבות תגובתו לה, במהלך מידי לאחר ביצוע הפעולה ועד שלושה חודשים אחר כך.
ירידה במספר הנמיות ברקמה: היפרתרופיה, קרדיומיופטיות.
גורמים מצביים הקשורים לעקה נפשית התורמת להתפתחות איסכמיה לבבית: מאמץ בעבודה, לחץ, דיכאון, חרדה, מעמד סוציואקונומי נמוך, בידוד חברתי ואבל.

גורמים התפתחותיים
גיל- ישנה קורלאציה חיובית בין התפתחות טרשת העורקים ועליה בגיל.
מין: גברים נוטים לפתח איסכמיה לבבית מוקדם יותר מנשים (ב -10 שנים). המנופאוזה מעלה את סיכון הנשים לחלות במחלת לב פי 20. לאחר המנופאוזה שכיחות התחלואה והתמותה שווה בין המינים. הריון ולידה: מצבים בהם עולה הסיכון למחלת לב כלילית עקב עליה בצמיגות הדם וסיכון ליצירת תסחיף.

איום המוות
אנשים במהלך אבל חשופים יותר ללקות במחלת לב כלילית. מדווח על סיכון פי 14.3 ביום הראשון לאחר מות האדם הקרוב, ופי 6 חצי שנה אחר כך.

פתופיזיולוגיה
טרשת העורקים: העורקים הראשים העוטפים את הלב ומספקים לו דם נקראים העורקים הכלילים. בעוקרים אילו מתרחשת טרשת העורקים כתהליך מתמשך המתחיל בשלב מוקדם ביותר בחיי בני האדם. האזורים המועדים לפורענות הם אתרי התפצלות העורקים.
מיבנה העורק: השכבה הפנימית של דופן העורק המצפה את חלל העורק, ובאה במגע עם הדם נקראת שכבת האנדותל. האנדותל הוא ה"מוח" של העורק וגורם לו להתכווץ או להתרחב בהתאם לדרישות הגוף. ישנה הצטברות של משקעי: שומן, כולסטרול, רקמת חיבור, וסידן, מתחת לשכבת האנדותל. משקעים אילו בולטים לתוך דופן העורק ובנוסף לתוך חלל העורק.
כתוצאה מכך ישנו אובדן של אלסטיות בדופן העורק, והיא אינה יכולה להגיב כראוי בהתכווצות או התרחבות בהתאם לדרישות הגוף. בנוסף ישנה חדירה של מונוציטים אל דופן העורק. המונוציט הופך למקרופג המשחרר חומרים כמוטקטים המושכים מקרופגים נוספים. נוצרת מושבה של מקרופגים. המקרופגים בולעים כולסטרול מסוג LDL ונוצרים תאי קצף המלאים כולסטרול- FOAM CELLS. תאי שריר חלק נודדים ומתיישבים בדופן העורק ומשחררים חומרים מיטוגנים הגורמים לחלוקה והתרבות של תאים. תהליכים אילו מגדילים מאוד את הרובד הטרשתי, ובכך את מידת חסימתו את חלל העורק.
ריכוז התאים: שריר חלק, ומקרופגים עמוסים בכולסטרול, יוצרים בדופן העורק פס צהוב הנראה בעין ביילתי מזוינת YELLOW STREAK. בשלבים המאוחרים של הטרשת ישנה שקיעת סידן ברובד הטרשתי המחולק לקופסית פיברוטית קשיחה ותוכן רך המורכב משומן. הסידן תורם לעיבוי הקופסית הפיברוטית. תהליכים אילו עלולים לגרום לאנדותל נזק שיביא לקילופו, התבקעותו, או היעלמותו. כאשר שכבת האנדותל אינה שלמה נוצר מגע ישיר בין הדם לרובד הטרשתי, כתוצאה מכך הדם ייקרש מייד ויחסום את העורק. העורק לא יוכל לספק דם לאזור אותו הוא מזין ויגרם נזק לאותה הרקמה. במידה ולא תפתח החסימה בפרק זמן קצוב הנזק לרקמה יהפוך לקבוע.

פתופיזיולוגיה איסכמיה לבבית: חוסר איזון בין האספקה והצורך. אספקה ירודה, צורך גבוה או שניהם.
אספקה: 1. חסימה קורונרית. 2. מפל לחצים נמוך בין האאורטה לשריר הלב. לחץ דם נמוך, מתח גבוה על שריר הלב. 3. אספקת חמצן ירודה, חמצון נמוך בדם= היפוקסמיה.

צורך: 1. עליה בדרישות המטבוליות של הגוף (מאמץ מחלה). 2. עליה בדרישה המטבולית של הלב עצמו (לב היפרטרופי).
יש להפריד בין אספקה לא מספקת= איסכמיה לבין חסימה מלאה = אנוקסיה או אוטם.

מושגים פסיכוסוציאלים הקשורים למחלת לב איסכמית

סטרס, מאמץ בעבודה, חרדה, דיכאון, סוג אישיות TYPE A, מעמד סוציואקונומי נמוך, חוסר השתייכות לקבוצה חברתית.
היבטים פסיכוסוציאלים: מקרה מצוקה פסיכוסוציאלית המלווה בהתחלת אוטם חריף תואר לראשונה ב- 1910. חולה רוסי פיתח אוטם במהלך משחק קלפים לחוץ. במחקר שבדק דחק נפשי ומקרי אוטם נמצא כי מצב סוציואקונומי והשכלה נמוכה נמצאים בקורולציה עם הגדלת הסיכון לכך שמצב של כעס יבא לאוטם.

התמודדות משפחתית עם אסכמיה לבבית
יתכן דפוס של הגנת יתר המופעל לעיתים על ידי המשפחה בהתייחסותה לבן המשפחה החולה. כמו כן ישנה השפעה לערנות לתהליך הטיפולי, לרמת הפעילות היום יומית, וחזרה לפעילות מינית סדירה. מחקרים שנעשו הראו שהירידה המשמעותית בקיום יחסי מין אצל מטופלים לאחר אוטם נובעת מהסיבות הבאות: חרדה, דיכאון, ירידה בתשוקה, פחד מפני התקף נוסף או מוות בזמן קיום יחסי מין. בנוסף מצוינים מקרים מועטים של מוות עקב קיום יחסי מין ולעיתים הם מתרחשים בשילוב עם דחק נפשי בעקבות כך שיחסי המין קוימו מחוץ למסגרת הנישואין.
טיפול תרופתי הפוגע באונות כמו חוסמי בטא מביא לתחושת כישלון, תסכול ופגיעה בדימוי גוף.
חרדה דיכאון והכחשה הינם גורמים המשפיעים על התמודדות עם תהליך איסכמי. במידה וגורמים אילו פועלים באופן ממושך באדם תהיה להם השפעה שלילית על בריאותו. ביטוי לכך יהיה:1. המשך תלונות על סימני המחלה. 2. ירידה בתפקוד היום יומי. 3. הארכת פרק הזמן שבו אדם חוזר לעבודתו. 4. נסיגה חברתית. 5. אוטם ומוות.

ביטויים קליניים
STABLE ANGINA
הסימנים יופיעו כאשר הגוף יעבור ממצב רגיעה למצב של מאמץ גופני או רגשי, ויחלפו במנוחה. האדם יחוש במהלך המאמץ שאין לו כוח להמשיך במאמץ, מחסור באוויר, לחץ בחזה, ותחושה מוחצת, שורפת, לוחצת, אוחזת. ההרגשה מתחילה מתחת לסטרנום ומתפשטת לצוואר, לחניכיים ואף לשתי הידיים. (זהו התיאור על פי הספרות פרט לכך קיימות וריאציות שונות ביחס לאופי כאבים איסכמים). אדם החי עם התופעה זמן ממושך יכול לצפות באיזה מאמץ תתרחש אצלו תעוקת החזה. בזמן התעוקה יכולים להופיע צניחות גלי ST בא.ק.ג. , עליה בדופק ובלחץ הדם, קור הגפיים, הזעה מוגברת, בחילות, תשישות, וסימני פחד וחרדה.

VARIANT ANGINA
מופיעה בדרך כלל במנוחה, בשעות הלילה המאוחרות או בשעות הבוקר המוקדמות. תתכן גם באמצע השינה. הכאב מתרחש עקב ספזם בכלי הדם הכלילים.

SILENT ISCHEMIA
תעוקת חזה פתאומית המופיעה במאמץ שהאדם רגיל בו. הדבר מתרחש כאשר כלי דם ברובד הטרשתי דימם ובכך הצר את כלי הדם. שכבת האנדותל נפגעת. נוצר מצב המביא להצמדות טסיות, היווצרות קריש דם, והיצרות חלל העורק. לא תהיה זרימת דם מספקת בעורק הפגוע גם בזמן מנוחה. זהו מצב מסוכן ולא יציב. ללא טיפול קריש הדם יגדל עד לחסימה מלאה של העורק,
והפסקה מוחלטת של זרם הדם בו. התוצאה תהיה נזק בלתי הפיך לשריר הלב שאותו מספק העורק.

כלי מדידה
סיפור קליני, בדיקה פיזיקאלית, א.ק.ג., א.ק.ג. במאמץ, אנזימים ומעבדה (ספירה לבנה CPK, MB-CPK , טליום, מוגה, אקו (דפרידמול), צינטור.

התערבויות קליניות
טיפול תרופתי:
1. טיפול הורמונאלי חלופי בנשים במנופאוזה המורכב מאסטרוגן+ פרוגסטרון, מוריד רמות של LDL , מעלה HDL, ומשפר את זרימת הדם.
2. NITROGLYCERINE פועל על מנת להרחיב את כלי הדם הטרשתיים ובכך משפר את אספקת הדם ללב.
3. B BLOCKER, CA CHANNEL BLOCKER פועלים על מנת להוריד את הדרישות המטבוליות של הגוף ובכך לשמור על האיזון בין צריכה ואספקה.
4. ANTICOAGULANT פועל על מנת למנוע אגריגציה של טסיות דם והיווצרות קרישים.

חודרני: PTCA – PERCUTANEOUS TRANSLUMINAL CORONARY ANGIOPLASTY
ניתוחי: CABG ניתוח מעקפים

תוכנית שיקום לבבית
מטרה: שיפור הסיבולת לפעילות גופנית, ירידה בסימפטומים, הגעה ושמירה על בריאות אופטימלית.
התוכנית כוללת: אימון גופני מבוקר, סיוע בגמילה מעישון, שליטה על לחץ דם, שיפור ברמות הליפידים, יעוץ תזונתי, תוכנית פורמאלית המנחה את החזרה לעבודה או מציעה אימון מחודש לתפקיד.
ב- 21 מבחנים אקראיים נימצא שיותר מ 4000 חולים הגיעו לירידה בתמותה של 25% ב- שלוש שנות שיקום.

התערבויות נוספות
הדרכה הקשורה במיניות, שימוש ברפואה משלימה להפחתת מתח נפשי והעלאת איכות החיים. רפלקסולוגיה, היפנוזה, מגע תרפויטי, יוגה, אודיוטרפיה, ארומוטרפיה.
לאנשים מאמינים ניתן להציע אישיות כמו רב או כומר שילוו את החולה בתהליכי ההחלמה ויהוו מקור לתמיכה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה