דבר העורך, אייל שוורצברג, לגליון 10

לקהל הקוראות והקוראים שלום רב,

בגיליון זה של פרמקולוגיה ורוקחות בחרתי במספר נושאים שהנני סבור כי הינם חשובים לעידכון השוטף לעוסקים במקצועות הרפואה והרוקחות.

אתחיל בתקציר מאמר הדן בהשפעת הויטמינים על השפעת הקובע כי ייתכן ונטילה של מולטיויטמינים במקביל לחיסון בשפעת אצל קשישים עלולה להפחית את יעילותו של האחרון. התקציר השני עוסק בבעיה ידועה, שיעול בקרב מטופלים שנוטלים את מעכבי האנזים המהפך ופתרון אפשרי לבעיה זו, נטילת תכשירי ברזל במקביל. האם ייתכן שבעתיד יצרניות התרופות יכניסו לתכשירים אלו יחד עם התרופה גם ברזל במינון מסויים? זמנים יגידו. התקציר הבא הינו פרקטי ודן במשיכתה של התרופה cerivastatin (בארץ ליפוגיס) מהשוק, למי שעוד לא יודע. לבסוף תוכלו לקרוא על תופעת לוואי אפשרית שיכולה להופיע כאשר נוטלים את מעכבי האנזים COX-2 (סלברה או ויוקס). עד כה יצא שמם של תכשירים אלו בפרופיל הבטיחות הגבוה שלהם במיוחד במיעוט תופעות הלוואי במערכת העיכול. לאחרונה מתחילים להתקבל דיווחים כי השימוש בתכשירים אלו נקשר לעלייה בשיעור התקפי הלב אצל המטופלים. ועל כך כבר נאמר שאין טוב בלי רע.

כמו בכל חודש תוכלו לקבל חוות דעת על אתר אינטרנט והפעם אתר משרד הבריאות הישראלי זהו אתר אינטרנט כחול לבן. אתר זה מכיל מידע עדכני על יחידות משרד הבריאות. במקביל ניתן למצוא בו עדכונים בנושאים רלוונטים ושוטפים כמו קדחת הנילוס ודלקת כבד נגיפית מסוג C. האתר קל להתמצאות ועשוי בצורה מקצועית. באתר מגוון רב של מידע בנושאי בריאות והוא מכיל מנוע חיפוש יעיל. באתר ניתן גם למצוא טפסים וחוזרים שמוציא משרד הבריאות הניתנים להורדה ולהדפסה. כמו כן ניתן גם למצוא קישורים לאתרים בנושאי בריאות אחרים בארץ ובעולם. מבחינת הרופא או הרוקח מומלץ להיכנס למאגר התרופות באתר. במאגר זה ניתן לראות את כל התרופות הרשומות בארץ את ההתוויות להן התכשיר רשום ומי היבואנים של התרופות. לסיכום אתר מקצועי, מעניין וקל להתמצאות ולא פחות חשוב הוא שלנו. ארבע וחצי טבליות (מתוך חמש) בסולם שורצברג.

אני שמח לארח במדור סקירה של עורך מוסף כלכלת הבריאות באתר, בעז גנזבורג, אשר מציג מחקר שפורסם החודש ובחן את תוספת העלות מול תוספת הערך/חיסכון של שימוש בתרופות חדישות מול ותיקות.

בברכת שנה טובה וחתימה טובה
אייל שוורצברג, רוקח קליני

כתובת האתר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה