משפחה

דיוק ויעילות כלכלית של אסטרטגיה חדשה לסקר מחלת צליאק אצל ילדים עם תסמונת דאון

Accuracy and cost-effectiveness of a new strategy to screen for celiac disease in children with Down syndrome
Csizmadia CGDS, Mearin ML, Oren A, Krombout A, Crusius JBA, von Blomberg ME, Pena AS, Wiggers MNL, Vandenbroucke JP
J Pediatr 2000;137:756-761

מטרה: לבדוק את האסטרטגיה הטובה ביותר לסקר מחלת צליאק אצל ילדים עם תסמונת דאון.

שיטות: 137 ילדים עם תסמונת דאון נבדקו בצורה חוזרת לבדיקות סקר למחלת צליאק (CD) בשנים 1994 ,1996 ו- 1999 על ידי בדיקת הנוגדנים IgA כנגד endomysium -AEA. הקומבינציה האללית HLA-DQA1*0501/DQB1*02 שידועה כקשורה עם CD נבדקה. כל הילדים החיוביים ל- IgA-AEA ונתנו את האפשרות לקבל ביופסיה של המעי הדק, במקרים של אטרופית וילוסים האבחנה של CD נעשתה.

תוצאות :CD הובחן אצל 11(8%) ילדים , 8 ב- 1994 ו- 3 ב- 1996. כולם נשאו את האללים HLA-DQ הקשורים עם CD. נוכחות סימפטומים לא עזרה לאבחן את הילדים עם CD .

מסקנות: בדיקות סקר שמתבצעות פעם אחת בחיים לא מספיקות לאבחן CD אצל ילדים עם תסמונת דאון. אנחנו מציעים שיטה חדשה, יעילה מבחינה כלכלית, ומדויקת לסקר בשני שלבים, המבוססת על סלקציה של פצינטים עם CD שאפשרית על ידי בדיקת HLA-DQ וע"י בדיקות סרולוגיות חוזרות ל- CD .

הערת העורך: מחלת צליאק קיימת בקרב 17%-4% מילדים עם תסמונת דאון. שכיחות זאת הרבה יותר גבוהה מאשר חצי האחוז שקיים באוכלוסיה הכללית.
ממחקר זה ניתן להסיק שבדיקה אחת לא מספקת וילדים עם תסמונת דאון עם הקומבינציה ה- HLA הטיפוסית צריכים להיבדק מבחינה סרולוגית כמה פעמים בחיים. בנוסף לכך, קלינאים צריכים לזכור, כי בעיות במערכת העיכול אצל ילדים עם DS עלולות להיות הסימפטומים הראשונים של מחלת צליאק.

לאתר המגזין

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה