Comparison of Two Diets for the Prevention of Recurrent Stones in Idiopathic Hypercalciuria

The New England Journal of Medicine, vol. 346, No 2, January 10, 2002. pp 77-84

Loris Borghi, M.D., Tania Schianchi, M.D., Tiziana Meschi, M.D., Angela Guerra, PhD., Franca Allegri, M.D., Umberto Maggiore, M.D., and Almerico Novarini, M.D.

השוואה בין שתי דיאטות לשם מניעת הופעה מחדש של אבנים במקרים של היפר-קלציאוריאה אידופטית Idiopathic Hypercalciuria

רקע:
תזונה דלת סידן מומלצת כדי למנוע חזרה של הופעת אבנים אצל מטופלים עם סידן גבוה בשתן (היפר-קלציאוריאה) ראשוני (אידיופטית), עם זאת נתונים ארוכי טווח על יעילות של
תזונה דלת סידן חסרים. לאחרונה, הועלו ספקות לגבי יעילותה של תזונה זו, והושם דגש גדול יותר על הפחתה בצריכת חלבונים מן החי ומלח, אך שוב, נתונים ארוכי טווח אינם בנמצא.

שיטות
נעשה ניסוי אקראי במשך חמש שנים שהשווה את ההשפעה של שתי הדיאטות אצל 120 אנשים, שקרו אצלם מקרים חוזרים של יצירת אבני קלציום אוקסלט והיפר-קלציאוריאה. 60 גברים ניתנה להם תזונה שהכילה כמות רגילה של סידן (30 mmol ליום) אך כמות מופחתת של חלבונים מן החי (52 g. ליום) ומלח (50 mmol של סודיום כלוריד ליום); לשאר 60 הגברים ניתנה תזונה דלת סידן לפי המקובל, שהכילה 10 mmol של סידן ליום.

תוצאות:
לאחר חמש שנים, 12 מתוך 60 הגברים שקיבלו מזון עם כמות רגילה של סידן, כמות מופחתת של חלבונים מן החי, ודל מלח, ו23- מתוך 60 הגברים שקיבלו תזונה דלת סידן היתה אצלם הישנות התופעה. הסיכוי היחסי להישנות אצל הקבוצה שקיבלה את הדיאטה הראשונה, בהשוואה עם הקבוצה שקיבלה את הדיאטה השניה, היתה 0.49,
(95 percent confidence interval, 0.24 to 0.98; P=0.04). במשך המעקב, רמות הסידן בשתן צנחו באופן משמעותי בשתי הקבוצות ב170 mg- ליום לערך (4.2 mmol ליום). עם זאת, הפרשת Urinary oxalate עלתה אצל הגברים שקיבלו תזונה דלת סידן (בממוצע של 54 mg. ליום [60µmol ליום]) אך ירדה אצל אלה שקיבלו תזונה רגילה של סידן, דלת חלבונים מן החי, ודלת מלח (בממוצע של 7.2 mg ליום [80µmol ליום]).

מסקנות:
אצל גברים עם מקרים חוזרים של יצירת אבני קלציום אוקסלט והיפר-קלציאוריאה, הגבלה של צריכת חלבונים מן החי ומלח, יחד עם צריכה רגילה של סידן, נותנת הגנה גדולה יותר מאשר התזונה דלת הסידן המקובלת.

תוצאות:
התוצאות היו מפתיעות בכך, שהגבלת המלח והחלבון מן החי ביחד עם כמות סידן רגילה נתנו הגנה רבה יותר מאשר הדיאטה המסורתית הנמוכה בקלציום.
המחברים סבורים, שרצוי להתחיל את הגבלת החלבון מן החי והמלח מוקדם ככל האפשר על מנת לקבל תוצאות טובות.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה