משפחה

הגורמים של הפרעות בתפקוד הכליתי בשימוש בתרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידליות והחשיבות של מחצית החיים ותרופות אחרות.

Til Sturmer, Andrea Erb, Frieder Keller, Klaus-Peter
Gunther, Hermann Brenner

DETERMINANTS OF IMPAIRED RENAL FUNCTION WITH USE OF NONSTEROIDAL ANTI-INFLAMMATORY DRUGS: THE IMPORTANCE OF HALF-LIFE AND OTHER MEDICATIONS

The American Journal of Medicine, Nov. 2001, Vo. 111, pp.521 527

מטרה
תרופות אנטי-דלקתיות שאינן סטרואידליות (Nonsteroidal anti-inflammatory), (NSAIDs), יכולות לגרום להפרעות בתפקוד הכליתי. אך רק מעט ידוע על ההשפעות של מחצית החיים של גורמים אלה, או על השימוש בתרופות אחרות, על התפקוד הכליתי.

נושאים או השתתפות בניסוי ושיטות:
השימוש בתרופות הוערך במשך ראיון סטנדרטי, במחקר של חתך מייצג שכלל 802 מטופלים שעברו החלפה מלאה של מפרק, עקב נקבוביות העצם-אוסטאופורוזיס.
נעשה שימוש בדגימות דם שנלקחו לפני הניתוח, כדי להעריך את פינוי הקריאטינין (Creatinine Clearance)-, כאשר השתמשו בנוסחה סטנדרטית הלוקחת בחשבון, גיל, מין ומשקל.
תפקוד כליה מוחלש הוגדר כאומדן של פינוי קריאטינין של פחות מ60 mL/min- (fifteenth percentile). היה שימוש ברגרסיה לוגיסטית של מספר משתנים (Multivariable) כדי להעריך את התאמת יחסי הסיכויים, adjusted odds ratios) ,OR) ו95% רווח בר סמך (confidence intervals -CI ) עבור הקשר או השיתוף בשימוש בין NSAID (יחד או בשילוב עם משתנים או מעקבי אנגיוטנסין קונברטינג אינזים Angiotensin-convertin enzyme
(inhibitors (ACE) ותפקוד כליתי מופרע.

תוצאות:
השימוש כשלעצמו ב-NSAID נקשר רק באופן שולי להפרעות בתפקוד הכליתי (OR=1.4; 95% CI, 0.9 to 2.2). הקשר זה היה התוצאה הכמעט בלעדית או אקסקלוסיבית של השימוש ב-NSAIDs עם מחצית חיים של 4 שעות או יותר (OR=2.6;95%CI:1.2 to 5.7).
מטופלים שהשתמשו במשתנים עם NSAIDs OR=3.7; 95%CI: 1.7 to 8.3 או ללא NSAIDs OR=3.5; 95%CI: 1.6 to 7.6 היה להם סיכוי גבוה יותר להפרעות בתפקוד הכליתי מאשר היה למטופלים שהשתמשו ב- NSAIDs בלבד(OR=1.6) או אף אחת מתרופות אלה.
דגם דומה אך פחות בולט נצפה עבור ACE inhibitors.

מסקנות:
הקשר של NSAID בהפרעות של תפקוד הכליה נראה כי הם בעיקר התוצאה של צרוף או תרכובות עם מחצית חיים ארוכה של שלב ביניים (Intermediate-.)
לא נמצאה כל הוכחה כי השפעות מזיקות או מנוגדת של המשתנים ו-ACE inhibitors על התפקוד הכליתי היו גדולות יותר אצל אלה שהשתמשו גם ב-NSAIDs.

למרות התוצאות המרגיעות, לתרופות מסוג זה תמיד צריך להתייחס בזהירות יתרה…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה