הטיפול במחלת הודג'קין

במחלת הודג'קין, הכנסת הטיפול ב- ABVD;MOPP שינתה את הפרוגנוזה. במשך השנים התבהרו מספר בעיות חשובות, בינהן ממאירות שניה הקשורה לטיפול, הישנות המחלה ואחוז לא מבוטל של חולים במיוחד במחלה מתקדמת אשר לא השיגו הפוגה מלאה. זהו הרקע למאמץ המתמשך להשגת תוצאות טובות יותר. הבעייתיות של הנושא מומחשת גם ע"י העבודות הבאות המציגות update של עבודות אשר פורסמו בעבר.
הקבוצה מגרמניה (German Hodgkin's Lymphoma Study Group (GHSG מדווחת על 996 חולים שנכנסו למחקר בין 1988-1993. (1)
החולים היו בשלב II ; I, עם גורמי סיכון כגון מעורבות ניכרת של המיצר או הטחול, מחלה מחוץ למערכת הלימפתית ושקיעת דם מוחשת וכן חולים בשלב IIIA.
החולים טופלו בכימותראפיה ולאחר מכן בהקרנות. הקבוצה הראשונה קיבלה שני מחזורים של COPP/ABVD והשניה קיבלה שני מחזורים של COPP/ABV/IMEP ולאחר מכן קיבלו
30 Gy extented field + 10 Gy bulk.

תוצאות
21 חולים לא נכללו בעיבוד הסופי.
CR הושג ב-93% בקבוצה הראשונה ו-94% בשניה. מאידך, בקבוצה השניה היתה שכיחות גבוהה יותר של תופעות לוואי, בחלקן חמורות.
התמותה הכוללת היתה 63 ; 67 חולים בהתאמה.

מסקנה
המסקנה היתה שיעילות שני הטיפולים זהה. במילים אחרות, הוספת ארבע תרופות כימותראפיות לא היטיבה עם החולים, ולא שיפרה את התוצאות.

קבוצת המחקר של SWOG בדקה 329 חולים בשלב IA ו- IIA. (2)
הקבוצה הראשונה טופלה בשלושה מחזורים של אדריאמיצין+וינבלסטין ולאחר מכן הקרנות 36-40 Gy. הקבוצה השניה קיבלה רק את אותו המינון של קרינה. המחקר הופסק טרם זמנו בגלל התוצאות הטובות יותר בקבוצה הראשונה. (94%: 81% Failure Free Survival בהתאמה, במעקב של 3.3 שנים).
ההתרשמות בשלב זה היא כי הוספת 3 מחזורי טיפול באדריאמיצין ו-וינבלסטין משפרת משמעותית את תוצאות הטיפול.
המחברים מדגישים כי המעקב הוא קצר מדי.
נראה כי טיפול אגרסיבי יותר בשלב I+II (במחקר SWOG) משפר את התוצאות אך טיפול אגרסיבי יותר מדי (GHSG) הוא מיותר.

העדכון האחרון של (Stanford V (3 פורסם לאחרונה. במחקר זה נכללו 142 חולים בשלב III ; IV או שלבים נמוכים יותר עם מעורבות ניכרת של המיצר. הרעיון הבסיסי שעמד מאחורי מחקר זה הוא לתת כימותראפיה כלשהי כל שבוע בניגוד להפסקת ההתאוששות בפרוטוקולים MOPP ; ABVD. כל החולים קיבלו את אותו הטיפול! 129 קיבלו גם 36 Gy למסות של גידול. במעקב ממוצע של 5.4 שנים המחלה לא חזרה ב-89%, ו- 96% נותרו בחיים. ב-16 חולים המחלה חזרה, רובם עברו השתלת מח עצם אוטולוגית.

במאמר המערכת של (George P. Canellos (4 ישנו ניסיון להתמודד עם הנטייה בשלושת המאמרים הנ"ל ובדומיהם לטפל ברדיו כימותראפיה בכל חולי ההודג'קין.
Canellos מציין כי במחלה מתקדמת משיגים CR ממושך ב-61%-63% מהמקרים ע"י מתן ABVD בלבד. רוב החולים בהם המחלה חוזרת, משיגים הפוגה שניה. המחבר תוהה אם מוצדק לחשוף את כלל החולים לטיפול יותר אגרסיבי כאשר המעקב עדיין קצר מדי בכדי להעריך סיבוכים מסוג תסמונת מיאלודיספלסטית או גידולים סולידיים משניים.

(1) Sieber et al. Rapidly Alternating COPP/ABV/IMEP is not superior to conventional alternating COPP/ABVD in combination with extended field radiotherapy in intermediate stage Hodgkins lymphoma: Final results of the German Hodgkins lymphoma Study Group trial HD5. J.Clin.Oncol. 2002; 20:476-484.
(2) Press Oliver W.et al: Phase III randomized intergroup trial of subtotal lymphoid irradiation versus Doxorubicin, Vinblastine, and subtotal lymphoid irradiation for stage IA to IIA Hodgkins disease. J.Clin.Oncol. 2001; 19: 4238-4244.
(3) Horning Sandra J. et al : Stanford V and radiotherapy for locally extensive and advanced Hodgkins disease: Mature results of a prospective clinical trial. J.Clin.Oncol. 2002; 20: 630-637.
(4) Canellos George P. : Editorial: New treatments for advanced Hodgkins disease: An uphil fight beginning close to the top. J.Clin.Oncol 2002; 20: 607-609.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה