המודיאליזה יומיומית והתוצאות של כשל כליתי חריף

The New England Journal of Medicine, Vol. 346, No. 5, Jan. 31, 2002.
Daily Hemodialysis and the Outcome of Acute Renal Failure
Helmut Schiffl, M.D., Susanne M. Lang, M.D., and Rainald Fischer, M.D.
Department of Nephrology, Medizinische Klinik and Medizinische Poliklinik Innenstadt, Universitat Munchen, Munich, Germany.

רקע
שימוש רחב בדיאליזה לסירוגין נעשה כטיפול חליפי לתפקוד הכליה אצל מטופלים עם כשל כלייתי חריף, אך המינון המדויק של הטיפולים עדיין לא הוגדר. הכותבים ביצעו מחקר כדי להגיע למסקנות לגבי השפעת טיפול יומיומי לסירוגין בהמודיאליזה, בהשוואה עם המקובל, המודיאליזה לסירוגין (יום כן ויום לא), בנושא ההישרדות בקרב המטופלים עם כשל כלייתי חריף.

שיטות
סך של 160 מטופלים עם כשל כלייתי חריף נמנו על אלה אשר קיבלו טיפול יומיומי או טיפול מקובל לסירוגין. ההישרדות היתה נקודת הסיום הראשונית של המחקר. הימשכות הכשל הכלייתי החריף והסיבוכים הקשורים לתכיפות הטיפול היו נקודת הסיום המשנית.

תוצאות
שתי קבוצות המחקר היו דומות ביחס לגיל, מין, הסיבה וחומרת הכשל הכלייתי החריף, אשפוז בטיפול נמרץ כירורגי או פנימי, והסיבה או התוצאה של הפיסיולוגיה החריפה, והערכת מצב הבריאות הכרוני. לטיפול היומיומי בהמודיאליזה היו תוצאות טובות יותר בויסות האוריאה, מעט אירועי ירידה בלחץ דם במשך ההמודיאליזה, ופתרון מהיר יותר של הכשל הכלייתי החריף (ממוצע [± SD], 9±2 לעומת 16±6 ימים; P=0.001) מאשר קרה בהמודיאליזה מקובלת. שיעור מקרי המוות היה 28% בדיאליזה יומיומית ו 46% בדיאליזות שנעשו יום כן ויום לא (P=0.01). בבדיקת multiple regression, המודיאליזות המבוצעות לעתים פחות קרובות (יום כן ויום לא, בניגוד ליומיומיות) היוו גורם סיכון נפרד למוות.

מסקנות
שיעור גבוה של מוות בקרב מטופלים במצב קריטי של מחלה עם כשל כלייתי חריף הנדרשים לטיפול חלופי לתפקוד הכלייתי קשור לשני תנאים הקיימים יחד: מצב אשר גרם לנטייה לפתח אי-ספיקה כלייתית חריפה וסיבות אחרות שגרמו לסיבוכים חוץ-כלייתיים שהובילו לכשל רב-מערכתי. המודיאליזה יומיומית מפחיתה את מקרי המוות מבלי להעלות את התחלואה הקשורה להמודינמיקה.

הערת העורך
מאמר זה מחזק את הדעה אשר הובעה בעבודות קודמות על יתרונות של טיפול ארוך ומתמיד באי-ספיקה כלייתית חריפה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה