משפחה

האם יש אפשרות להשתיל תאי אפיתל של רשתית אוטולוגיים בעיניים עם נאו-וסקולריזציה של הפובאה כתוצאה מדגנרציה מקולרית מחמת גיל?

ניתוחים סב-רטינליים להסרת נאו-וסקולריזציה כורואידלית פובאלית הניבו תוצאות מאכזבות בעיניים עם AMD (דגנרציה מקולרית מחמת גיל). הדבר הוסבר על ידי הסרה מכנית של RPE (אפיתל פיגמנטרי של הרשתית) יחד עם הממברנה וכן על ידי דיספונקציה ראשונית של ה- RPE במקרים אלה. בנוסף לכך הצביעו מספר מחקרים על התקדמות האטרופיה לאחר הסרת הממברנה והפחתה בזרימת הדם בכוריוכפילריס הכורואידלי באיזור זה. הגישה ההגיונית כדי לחדש את המבנה הסב-רטנלי הנורמלי הינה באמצעות השתלת תאי RPE או פוטורצפטורים. גישה זו נבדקה בניסיונות ובאופן קליני במהלך השנים האחרונות.
במאמר של חוקרים מ- Rudolf Foundation Clinic, Viena, Austria, הם מדווחים על האינדיקציות, הטכניקה הניתוחית והתוצאות הקליניות של סידרה של חולים עם AMD שפיתחו נאו-וסקולריזציה ועברו ניתוח סב-רטינלי עם השתלה של RPE אוטולוגיים טריים במטרה להפחית את האטרופיה העתידית ולשמור או לשפר את חדות הראיה.

מהלך המחקר
המחקר הרטרוספקטיבי הזה כלל 14 עיניים של 13 חולים עם AMD ונאו-וסקולריזציה כורואידלית בפובאה. הם עברו ניתוח סברטינלי עם השתלת של תאי RPE בין מרס 1999 לפברואר 2000. בוצעו בדיקות לפני הניתוח וכן כעבור חודש אחד לאחר הניתוח וכל 3 חדשים לאחר מכן. הבדיקות כללו את חדות הראייה המרבית, שדה ראיה, ביומיקרוסקופיה של המקטע הקדמי והאחורי, טונומטריה, אנגיוגרפיה עם פלואורסצאין ואינדוציאנין, בדיקת אוטופלואורסצנציה, סקוטומטריה ובדיקת פיקסציה.

תוצאות
נמצא שלאחר הניתוח לאחר מעקב של 12 עד 24 חדשים (בממוצע 17 חדשים) חדות הראיה המרבית השתפרה בשתי שורות או יותר ב-8 עיניים (57.1%), נשארה ללא שינוי ב-5 עיניים (35%) ופחתה ביותר משתי שורות בעין אחת (7.1%). עיבוד סטטיסטי של התוצאות הצביע על שיפור משמעותי כעבור חודש מהניתוח וכן כעבור שנה. חדות ראיה המאפשרת קריאה (יגר 1 עד 4) הושגה בשלוש עיניים (21.2%). לא היו כלל סיבוכים משמעותיים במהלך הניתוח או לאחריו. במהלך המעקב לא נצפתה חזרה של הנאו-וסקולריזציה הכורואידלית.

מסקנות
המסקנה של המחקר היא שבעיניים עם AMD ונאו-וסקולריזציה כורואידלית בפובאה ניתן לבצע אוטו-טרנספלנטציה של תאי RPE בנוסף להסרה רגילה של הממברנה הנאו-וסקולרית ללא סיבוכים תוך ניתוחיים או אחר ניתוחיים משמעותיים. חדות הראיה בעקבות פרוצדורה כזו עשויה להשתפר בשתי שורות או יותר ב- 57% מהעיניים. תוצאות ראשוניות כאלה הינן מעודדות ועשויות להצביע על כך שיש מקום לבצע השתלה אוטולוגית של תאי RPE במהלך הניתוח להסרת הממברנה הנאו-וסקולרית.

Transplantation of Autologous Retinal Pigment Epithelium in Eyes With Foveal Neovascularization Resulting From Age-related Macular Degeneration: A Pilot Study
Susanne Binder, Ulrike Stolba, Ilse Krebs, Lukas Kellner, Christian Jahn, Hans Feichtinger, Margit Povelka, Ursula Frohner, Andreas Kruger, Ralf-Dieter Hilgers, Walter Krugluger.
Am J Ophthalmol 2002;133:215-225

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה