משפחה

ארובה –הזרקת טוקסין בוטולינום כטיפול במיופתיה רסטריקטיבית באוביטופתיה ממחלת תירואיד

מעורבות השרירים החוץ-עיניים הינה טיפוסית ל- thyroid-related Orbitopathy ושכיחה במיוחד מעורבות הרקטוס התחתון והמדיאלי. כתוצאה מכך מתפתחת פזילה רסטריקטיבית אשר יכולה לגרום לעליית הלחץ התוך עייני הן במבט פרימרי או במבט כלפי מעלה. הסיבות לעליית לחץ תוך-עייני במצבים כאלה יכולות להיות כל אחת מחמש האפשרויות שלהלן: גלאוקומה פתוחת זוית שקיימת יחד עם מחלת התירואיד, השפעה מכנית של השרירים החוץ עיניים, עליית לחץ ורידי אפיסקלרלי כתוצאה מהגודש הארובתי, לחץ ישיר על אחורי העיניים מהרקמות הארובתיות הנפוחות, ושקיעה מוגברת של מוקופוליסכרידים בטרבקולום.

הטיפול בפזילה רסטריקטיבית באורביטופתיה המלווה מחלת תירואיד באמצעות הזרקות טוקסין בוטולינום A תואר כבר בעבר וגרם לשיפור בתנועתיות העיניים, הפחתת דיפלופיה והקטנת מידת השחרור של השרירים muscle recession שנדרש בעת התערבות ניתוחית. מאידך לא ניבדק עד עתה השפעת טיפול זה על הלחץ התוך עייני בחולים אלה. היבט זה של הטיפול נבחן על ידי חוקרים מ- Thyroid Eye Center מ- Hamilton Glaucoma Center וממחלקות העיניים והעצבים של האוניברסיטה של קליפורניה בסן-דייגו. (5)

העבודה היתה רטרוספקטיבית. נבדקו הרישומים הרפואיים של 8 חולים עם restrictive myopathy secondary to thyroid related Orbitopathy שעברו הזרקות בוטולינום מדצמבר 1997 ועד דצמבר 1998. במיוחד נבדקו הרישומים של הלחץ התוך עייני לפני ולאחר ההזרקות כפי שנמדד הן במבט פרימארי והן במבט כלפי מעלה. המדידות בוצעו באופן גלוי באמצעות טונומטר אפלנציה של גולדמן.

נמצאה ירידה משמעותית מבחינה סטטיסטית של הלחץ התוך-עייני 2 עד 6 שבועות לאחר הזרקת טוקסין בוטולינום נמצאה במבט כלפי מעלה ובמבט פרימארי וכלפי מעלה כאחד כעבור 2 עד 4 חודשים לאחר ההזרקה.

הלחץ הממוצע לפני ההזרקה היה 21.4 מ”מ כספית במבט פרימארי ו- 29.9 מ”מ כספית במבט למעלה. 2 עד 6 שבועות לאחר ההזרקה הלחץ הממוצע במבט פרימארי היה 19.2 מ”מ כספית ו- 25.1 מ”מ כספית במבט למעלה. 2 עד 4 חודשים לאחר ההזרקה הלחץ הממוצע במבט פרימארי היה 19.3 מ”מ כספית ו- 27.7 מ”מ כספית במבט למעלה. בששה חולים נצפתה הטבה בסטיית העיניים שליוותה את הירידה בלחץ התוך-עייני. בשני חולים לא היה הבדל בלחץ התוך-עייני או בפזילה בעקבות הזרקות טוקסין בוטולינום.

המסקנה הייתה שהזרקות טוקסין בוטולינום יוצרות השפעה משנית של הורדת הלחץ התוך עייני בחולים עם אורביטופתיה רסטריקטיבית המלווה מחלת תירואיד.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה