משפחה

התקף מיגרנה – האם ניתן לפתור את הבעיה בעזרת תכשירים ללא מרשם רופא


על פי הגדרות הארגון הבינלאומי לכאבי ראש (IHS- Internatinal Headache Society) מיגרנות גורמות לכאב ראש בינוני עד חמור, חד צדדי במיקומו ופועם באיכותו ויכולות להיות מלוות בסימפטומים של בחילות, הקאות ורגישות לאור ולרעש. כאבי ראש הנובעים ממתח הם בחומרת כאב קלה עד בינונית, הכאב הוא לרוב דו צדדי ובדרך כלל אינו מלווה בסימפטומים נוספים .

הטיפול ההתחלתי המועדף בהתקף יחיד של מיגרנה עדיין אינו מוחלט. תכשיר ללא מרשם רופא הוא הבחירה הנפוצה ביותר בהתקף מיגרנה. עד שני שלישים מבין הסובלים ממיגרנות מסתמכים באופן בלעדי על תכשירים ללא מרשם רופא.

גורמים המעודדים שימוש בתכשירים שאינם דורשים מרשם רופא הם גישה נוחה, עלות נמוכה, פרסום ישיר, יעוץ רוקחי ופרופיל בטיחותי מועדף. חוסר ידע בנוגע לתרופות מרשם יעילות וכן הזמן וההוצאות הכרוכים בביקור אצל הרופא מעודדים גם הם שימוש בתכשירים ללא מרשם. השימוש בתכשירים ללא מרשם רופא לא השתנה באופן משמעותי במשך העשור האחרון על אף כניסתם לשוק של תכשירים חדשים לטיפול ספציפי במיגרנה הדורשים מרשם רופא.

לאחרונה התפרסמה סקירה ספרותית שנועדה להעריך את תפקיד התרופות ללא מרשם רופא בטיפול בכאבי ראש מיגרנוטיים. הסוקרים התמקדו במחקרים שבוצעו על פי המלצות ה IHS ועסקו באיבופרופן, פאראצטמול, אספירין וכן בתכשיר שלא קיים בארץ המשלב אספירין, פאראצטמול וקפאין.

היכולת לשילוב הנתונים של 11 המחקרים שנבדקו הינה מוגבלת עקב תכנון שונה של המחקרים, אוכלוסיות מטופלים קטנות, כללי הכללה שונים, וערכי מדידה שונים. ואולם, ניתן להגיע למספר מסקנות כלליות:

* באוכלוסיות הנבדקות, תכשירים ללא מרשם רופא היו יעילים יותר מאשר אינבו (placebo) בהפחתת כאב בינוני או חמור לכאב קל או למצב חופשי מכאב תוך שעתיים.

* מיעוט משמעותי מאלה שנוטלים תכשירים ללא מרשם רופא יכולים להגיע למצב חופשי מכאב תוך שעתיים.

* בין 21% ל 76% מאלה שנוטלים תכשירים ללא מרשם רופא יכולים לחזור לפעילות רגילה תוך שעתיים. השיעורים הגבוהים ביותר הם בקרב הסובלים מהתקפים שאינם חמורים.

* התרופה היחידה שנחקרה במינונים שונים באותו מחקר היתה איבופרופן ומהמידע עולה כי 200mg היא המנה המועדפת.

* לא ניתן להכריז על אחד התכשירים כעדיף יותר או פחות לעומת תכשיר אחר.

למחקרים שפורסמו היו גם מספר חסרונות:

* קבוצת הסובלים מהמיגרנות החמורות ביותר לא נכללה במחקרים באופן עקבי, ובנוסף, אף מחקר לא סיפק הגדרות מדויקות של חומרת ההתקפים.

* ערכים גבוהים שנמדדו גם בקבוצות הביקורת ממסכים את היעילות האמיתית של התרופה הפעילה.

* רק במחקר אחד נערכה מדידה של שיעורי חזרת הכאב תוך 24 שעות, מדד שנתמך על ידי ה HIS .

* מצב חופשי מכאב תוך שעתיים דווח רק לעיתים נדירות.

בהסתמך על תוצאות אלה, הסוקרים מציעים שאלון בן 4 שאלות ככלי שיעזור לרוקח להעריך במהירות מטופלים המתלוננים על כאבי ראש בבית במרקחת הקהילתי:

1. איזה אחוז מכאבי הראש שלך מונע ממך לבצע את מטלותיך הרגילות (עבודה, לימודים, משק בית) או מלווה בהקאות?

2. כמה ימים בחודש אתה חופשי לחלוטין מכאב ראש?

3. אילו סימפטומים מלווים את כאב הראש שלך?

4. אילו תכשירים שאינם דורשים מרשם רופא ניסית?

תכשירים ללא מרשם רופא הוכחו כמעניקים הקלה העולה באופן משמעותי על אינבו לחולים שאינם סובלים בדרך כלל מהקאות והפרעה קשה ביכולת לבצע מטלות. חולים שסובלים מהקאות ביותר מ 20% מההתקפים, ו/או אינם מסוגלים להמשיך לבצע את המטלות היומיומיות שלהם ברוב ההתקפים, ו/או אינם משיגים הקלה משמעותית על ידי שימוש בתכשירים ללא מרשם רופא המצויים בידינו יש להפנות לרופא לצורך קבלת טיפול אנטי-מיגרנוטי ספציפי.

כתוצאה מהסתמכות היתר על תכשירים ללא מרשם רופא המתרחשת בתחום הטיפול במיגרנות נגרם למטופלים נזק הניתן למניעה. כרוקחים אנו מצויים בעמדה המאפשרת לזהות מי הם החולים שיכולים להסתמך על תכשירים ללא מרשם רופא ומי הם החולים אותם יש להפנות לרופא לצורך קבלת טיפול מתאים יותר.

Pharmacotherapy 23(4):494-505, 2003

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה