משפחה

שומנים בדיאטה קבועה לא מקדמים יתר שומן בדם(היפרליפידימיה) בצעירים עם סוכרת

חריגות בליפידים עדיין נפוצה בקרב ילדים ומבוגרים עם סוכרת סוג 1 אפילו אם הם שומרים על הדיאטה המומלצת להם.

 חריגויות אלו קשורות לשליטה מטאבולית ולא לצריכה דיאטטית, כל על פי קבוצת מומחים בסכרת ובריאות הילד באוסטרליה. המומחים קבעו את ההשפעה היחסית  של דיאטה ,שליטה מטאבולית,וגורמים משפחתיים על ליפידים ב-79 ילדים וצעירים עם סוכרת סוג 1, ו-61 משתתפים זהים בגיל ובמין שהיוו קבוצת ביקורת.

הם העריכו את הסרום כולסטרול, ליפופרוטאין כולסטרול בצפיפות נמוכה ובצפיפות גבוהה, ליפופרוטאין מסוג a,ו-  apolipoprotein-A1 ו-B. החוקרים השתמשו גם בשאלון שכיחות צריכת מזון כמותי על מנת להעריך צריכה דיאטטית. סה”כ כולסטרול,ליפופרוטאין כולסטרול בצפיפות נמוכה,apolipoprotein-B, ליפופרוטאין כולסטרול בצפיפות גבוהה ו-apolipoprotein-A1 -היו כולם גבוהים משמעותית אצל ילדים עם סכרת. ילדים אלו צרכו משמעותית יותר קלוריות של פחמימות וסיבים מאשר הביקורת. הם גם צרכו משמעותית פחות סוכר מעובד וקלוריות משומן רווי מאשר קבוצת הביקורת.

סה”כ כולסטרול, ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה ו-apolipoprotein -B נקשר בצורה בלתי תלויה ל-(HbA(1c אך לא לצריכה הדיאטטית. ליפופרוטאין כולסטרול בצפיפות גבוהה ו-apolipoprotein-A1 נקשרו בצורה בלתי תלויה עם( HbA(1c .  טריגליצרידים נקשרו בצורה בלתי תלויה עם אחוז הקלוריות שנצרכו מפחמימות מלאות ומינון האינסולין.  ילדים ומתבגרים עם סוכרת ועם ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה שעולה על 3.34 mmol/L,שלהם מומלצת תרפייה דיאטטית, היו עם( HbA(1c גבוה משמעותית אך עם צריכה גבוהה יותר של פחמימות מורכבות מאשר אלו עם ליפופרוטאין כולסטרול עם צפיפות נמוכה מתחת לרמה זו.

לידיעה המלאה ב- doc’s guide   
Diabetes Care 2003;26:5:1356-1361

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה