האם לנוגדי חמצון השפעה מגנה מפני דמנציה? (JAMA Neurol)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Neurology מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי נטילת תוספי נוגדי-חמצון, ויטמין E וסלניום, במשך חמש שנים, לא תרמה למניעת דמנציה במהלך מעקב כולל של 11 שנים אחר מדגם גדול של גברים מבוגרים שלקחו חלק במחקר PREADViSE (of Alzheimers Disease by Vitamin E and Selenium).

המחקר החל בשנת 2002 כחלק מ-SELECT (Selenium and Vitamin E Cancer Prevention Trial), שבחן נטילת סלניום וויטמין E במניעת סרטן ערמונית. מחקר זה הופסק בשנת 2009 בשל רעילות סלניום ותוצאות שליליות. המשתתפים במחקר הפסיקו את נטילת התוספים אך המשיכו במעקב למשך שש שנים נוספות.

במהלך נטילת התוספים במחקר המשתתפים השלימו הערכות לדמנציה. במהלך מחקר המעקב, צוות המחקר יצר קשר טלפוני עם הגברים והשלים הערכה קוגניטיבית. בשני השלבים, עודדו את הגברים לבקר את הרופא במידה ותוצאות הסקירה העידו על ליקוי קוגניטיבי אפשרי.

מהתוצאות בתום המעקב עלה כי 325 גברים פיתחו דמנציה (4.4%), אך לא היה הבדל בין ארבע קבוצות המחקר. ניתוח סטטיסטי שכלל תקנון לנתונים הדמוגרפיים ומחלות הרקע עלה כי יחס הסיכון עמד על 0.88 (0.64-1.20) עם ויטמין E ועל 0.83 (0.60-1.13) עם סלניום.

החוקרים מציינים כי נתוני המעקב במחקר SELECT העידו כי סלניום לווה בעליה בשכיחות סוכרת מסוג 2 (אם כי עליה זו ירדה עם מעקב נוסף) וכי ויטמין E לווה בעליה בהיארעות סרטן ערמונית.

לתוספים לא הייתה השפעה על התמותה, ממאירויות אחרות, אירועים קרדיווסקולאריים, בחילות, עייפות או שינויים בציפורניים. סלניום לווה בעליה משמעותית בנשירת שיער ותופעות עוריות בדרגה 1-2.

JAMA Neurol. Published online March 20, 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה