טיפול ב-Cyproterone Acetate מלווה בסיכון מוגבר למנינגיומות (BMJ)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת BMJ עולה כי שימוש ממושך ב- Cyproterone Acetateמלווה בסיכון מוגבר להתפתחות מנינגיומות תוך-גולגולתיות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Cyproterone Acetate הינו תכשיר פרוגסטרון סינתטי, בעל פעילות נוגדת-אנדרוגנים בולטת, המשמש לטיפול בשיעור יתר, נשירת שיער, התבגרות מוקדמת, אל-וסת, אקנה  וסרטן ערמונית, אשר שימשה גם בשילוב עם אסטרוגן בטיפול הורמונאלי חליפי.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הסיכון למנינגיומות על-רקע שימוש ב- Cyproterone Acetate במינון גבוה. הם השלימו מחקר תצפיתי שכלל נתונים ממאגר נתונים מצרפת לשנים 2007-2015.

מדגם המחקר כלל 253,777 בנות ונשים בגילאי 7-70 שנם שהתגוררו בצרפת והחלו טיפול ב- Cyproterone Acetate בין 2007 ועד 2014. כל המשתתפות ניפקו לפחות מרשם אחד ל- Cyproterone Acetate במינון גבוה ולא היה ידוע על היסטוריה של מנינגיומה או גידול מוחי שפיר.

חשיפה לטיפול הוגדרה בנוכחות היסטוריה למינון מצטבר של לפחות 3 גרם במהלך ששת החודשים הראשונים (139,222 משתתפות), כאשר חשיפה מעטה מאוד (קבוצת ביקורת) הוגדרה בנוכחות מינון מצטבר של פחות מ-3 גרם (114,555 משתתפות). ניתוח נוסף כלל 10,876 משתתפות טרנסג’נדריות.

התוצא העיקרי כלל ניתוח (כריתה או דה-קומפרסיה) או טיפול קרינתי בשל מנינגיומה תוך-גולגולתית.

החוקרים מדווחים כי בסך הכול אובחנו 69 מנינגיומות בקבוצת הנשים עם חשיפה ל- Cyproterone Acetate (במהלך מעקב של 289,544 שנות-אדם) ו-20 מנינגיומות בקבוצת הביקורת (במהלך מעקב של 439,949 שנות-אדם) אשר הופנו לניתוח או טיפול קרינתי.

היארעות מנינגיומה בשתי הקבוצות עמדה על 23.8 ו-4.5 ל-100,000 שנות-אדם, בהתאמה (סיכון יחסי של 5.2; יחס סיכון מתוקן של 6.6, רווח בר-סמך 95% של 4.0-11.1). יחס הסיכון המתוקן למינון מצטבר של Cyproterone Acetate של מעל 60 גרם עמד על 21.7 (רווח בר-סמך 95% של 10.8-43.5).

לאחר הפסקת Cyproterone Acetate למשך שנה אחת, הסיכון מנינגיומה בקבוצת הנשים עם חשיפה ל- Cyproterone Acetate היה גבוה פי 1.8 (רווח בר-סמך 95% של 1.0-3.2) בהשוואה לקבוצת הביקורת.

בניתוח נוסף של הנתונים, 463 נשים אובחנו עם מנינגיומה מבין 123,997 מטופלות ב- Cyproterone Acetate בשנת 2006 (סיכון של 383 מקרים ל-100,000 שנות-אדם בקבוצת הנשים עם החשיפה הרבה ביותר מבחינת המינון המצטבר).

מנינגיומות הממוקמות בבסיס גולגולת קדמי ואמצעי, בפרט בשליש המדיאלי של בסיס הגולגולת האמצעי, היו ספציפיות לטיפול ב- Cyproterone Acetate.

מניתוח נוסף של הנתונים אודות משתתפות טרנסג’נדריות עלה סיכון גבוה למנינגיומות (3 מקרים ל-14,460 שנות-אדם; יחס סיכון של 20.7 מקרים ל-100,000 שנות-אדם).

החוקרים מסכמים וכותבים כי קיים קשר מנה-תגובה משמעותי בין שימוש ב- Cyproterone Acetate ובין הסיכון למנינגיומות תוך-גולגולתיות עם ירידה ניכרת בסיכון לאחר הפסקת הטיפול.

BMJ 2021

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • טיפול ב-Levetiracetam מפחית סיכון לפרכוסים בנשים בגיל הפוריות (Neurology)

    טיפול ב-Levetiracetam מפחית סיכון לפרכוסים בנשים בגיל הפוריות (Neurology)

    במאמר שפורסם בכתב העת Neurology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בנשים בגיל הפוריות עם אפילפסיה כללית אידיופטית, החלפת טיפול תרופתי מ-Valproate ל- Levetiracetamלעומת Lamotrigine מפחיתה את הסיכון להישנות פרכוסים לאחר 24 חודשים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אפילפסיה כללית אידיופטית הינה צורה נפוצה של אפילפסיה ומהווה 15-20% מהמקרים, עם שכיחות מעט […]

  • האם נטילת תוספי ויטמין C בזמן היריון עשויה להגן מפני צפצופים בצאצאים לאימהות מעשנות? (JAMA Pediatrics)

    האם נטילת תוספי ויטמין C בזמן היריון עשויה להגן מפני צפצופים בצאצאים לאימהות מעשנות? (JAMA Pediatrics)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Pediatric עולה כי תוספי ויטמין C בזמן היריון עשויים להפחית את הסיכון לצפצופים בצאצאים לאימהות מעשנות, הודות להשפעה של הוויטמין על תפקודי דרכי אוויר. החוקרים השלימו ניתוח מדדי FEF (או Forced Expiratory Flow) של ילדים שנכללו במחקר אקראי שבעבר מצא כי תוספי ויטמין C, בשילוב עם ייעוץ להפסקת עישון, […]

  • חשיבות מועד אבחנת סוכרת הריונית (Diabetes Care)

    חשיבות מועד אבחנת סוכרת הריונית (Diabetes Care)

    בנשים עם הופעה של סוכרת הריונית לפני שבוע 20 להיריון ייתכנו תוצאות גרועות יותר, בהשוואה לנשים עם הופעה מאוחרת של סוכרת הריונית שגם החלו טיפול לאחר 24-28 שבועות הריון, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes Care. ארגון הבריאות העולמי תומך בטיפול בסוכרת הריונית לאחר 24-28 שבועות הריון, אך מחקר TOBOGM הצביע על שיעור […]

  • חשיבות מגנזיום בהתפתחות תסמונת מטבולית (J Clin Endocrinol Metab)

    חשיבות מגנזיום בהתפתחות תסמונת מטבולית (J Clin Endocrinol Metab)

    אובדן מוגבר של מגנזיום בשתן, כפי שבא לידי ביטוי במדד חסר מגנזיום (Magnesium Depletion Score, או MDS), עשוי לשמש כגורם סיכון בלתי-תלוי לתסמונת מטבולית במבוגרים בארצות הברית, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי יש עדויות המציעות כי היפומגנזמיה כרונית עשויה לשחק תפקיד בפתוגנזה […]

  • דיאטה טבעונית דלת-שומן עשויה לשפר בריאות קרדיו-מטבולית בחולים עם סוכרת מסוג 1 (Clinical Diabetes)

    דיאטה טבעונית דלת-שומן עשויה לשפר בריאות קרדיו-מטבולית בחולים עם סוכרת מסוג 1 (Clinical Diabetes)

    דיאטה טבעונית דלת-שומן – עתירת סיבים ופחמימות עם צריכה מתונה של חלבונים – עשויה להפחית את הדרישה לאינסולין, לשפר רגישות לאינסולין ולשפר איזון גליקמי בחולים עם סוכרת מסוג 1, בהשוואה לדיאטה קונבנציונאלית, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Clinical Diabetes. ההשפעות של דיאטה טבעונית דלת-שומן (ללא פחמימות או הגבלת מנות) נבחנו אל מול דיאטה […]

  • האם ניתן להתבסס על מד סוכר רציף לאבחנה של סוכרת? (Nature Medicine)

    האם ניתן להתבסס על מד סוכר רציף לאבחנה של סוכרת? (Nature Medicine)

    נתוני מד סוכר רציף מספקים הערכה מקיפה יותר של ערכי הסוכר מהערכת רמות סוכר בצום בלבד ובהתחשב בשונות הנרחבת של רמות סוכר בדם בצום באותו מטופל, נתוני מד סוכר רציף עשויים לסייע בשיפור הדיוק באבחנת סוכרת, כך מדווחים חוקרים ממכון וייצמן במאמר שפורסם בכתב העת Nature Medicine. החוקרים בחנו את הנתונים ממחקר 10K Study, כולל […]

  • אבחנה של הידראדניטיס סופורטיבה באם מלווה בסיכון מוגבר לתחלואה בילדות (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAD)

    אבחנה של הידראדניטיס סופורטיבה באם מלווה בסיכון מוגבר לתחלואה בילדות (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAD)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Academy of Dermatology עולה קשר בין אבחנה של הידראדניטיס סופורטיבה באם ובין סיכון מוגבר לסיבוכים בלידה ותחלואה בילדות, כולל הפרעות נשימתיות, מטבוליות, מחלות מערכת עצבים מרכזית ומחלות נוספות. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הידראדניטיס סופורטיבה מלווה בשכיחות מוגברת של תחלואה בנשים בגיל הפוריות וסיבוכי הריון, אך ההשפעות […]

  • הריון בגיל ההתבגרות מלווה בסיכון מוגבר לתמותה מוקדמת (JAMA Netw Open)

    הריון בגיל ההתבגרות מלווה בסיכון מוגבר לתמותה מוקדמת (JAMA Netw Open)

    במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה סיכון מוגבר לתמותה מוקדמת בנשים עם היסטוריה של הריון במהלך גיל ההתבגרות. הסיכון הגדול ביותר לתמותה תועד במקרים של היריון לפני גיל 16 שנים. החוקרים השלימו מחקר עוקבה מבוסס-אוכלוסייה שהתבסס על נתונים אודות למעלה מ-2.2 מיליון נשים בין אפריל 1991 […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה