כירורגיה כללית

היעילות של קרינה סטריאוטקטית לטיפול בסרטן כליה (Lancet Oncology)

טיפול SABR (או Stereotactic Ablative Body Radiotherapy) מהווה גישת טיפול בטוחה, לא-פולשנית ויעילה במקרים של ממאירות כלייתית ראשונית בחולים שאינם מתאימים לכריתה ניתוחית של הגידול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Lancet Oncology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קרינה סטריאוטקטית הינה גישת טיפול מבטיחה לחולים עם סרטן כליה לא-נתיח מאחד ומדובר בפרוצדורה לא-פולשנית שאינה דורשת הרדמה כללית ומתאימה לטיפול במחלה בשלבי Tia ו-Tib, כמו גם בגידולים גדולים יותר.

מחקר FASTRACK II הינו מחקר לא-אקראי בשלב 2, אשר נערך באוסטרליה והולנד ונועד לבחון את היעילות של קרינה סטריאוטקטית ב-70 חולים עם ממאירות כלייתית ראשונית עם עדות לנגע יחיד והוגדרו כלא-נתיחים מבחינה רפואית, היו בסיכון גבוה לסיבוכי ניתוח, או סירבו לניתוח. בכל החולים תועד גם מדד ECOG של עד 2 נקודות וקצב פינוי גלומרולארי משוער של מעל 30 מ”ל/דקה.

הגיל החציוני של המשתתפים במחקר עמד על 77 שנים, חציון מדד מסת הגוף עמד על 32 וחציון מדד Charlson Comorbidity Index עמד על 7 נקודות; 30% מהמשתתפים במחקר היו נשים.

בחולים עם גידולים בגודל של עד 4 ס”מ (23 חולים) ניתנה פרקציה יחידה של 26 Gy, בעוד שבאלו עם גידול בקוטר 4-10 ס”מ (47 חולים) ניתנה קרינה סטריאוטקטית במינון של 42 Gy בשלוש פרקציות. חציון גודל הגידול עמד על 4.6 ס”מ.

התוצא העיקרי היה שיעורי בקרה מקומית, אשר הוגדרה כהעדר התקדמות של הגידול הכלייתי הראשוני.

לאחר שנה אחת, לא זוהו חולים עם התקדמות מקומית של הממאירות (שיעורי בקרה מקומית של 100%).

שיעורי ההישרדות ספציפית עקב ממאירות עמדו גם כן על 100% לאחר 12 חודשים מתחילת טיפול קרינה סטריאוטקטית, בעוד ששיעורי ההישרדות הכוללים לאחר שנה אחת עמדו על 99% ולאחר שלוש שנים תועדו שיעורי הישרדות של 82%.

אירועים חריגים בדרגה 3 על-רקע הטיפול, דוגמת בחילות והקאות, חסימת מעי גס ושלשול, דווחו ע”י 10% מהחולים, ללא אירועים חריגים בדרגה 4 או מקרי תמותה על-רקע הטיפול או הגידול.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות גודל ממוצע גדול יותר (4.6 ס”מ) מזה שתואר במחקרים פרוספקטיביים רבים קודמים להערכת ניתוח או קרינה סטריאוטקטית כנגד סרטן כליה ראשוני, לא תועדו מקרים של כישלון מקומי או מקרי תמותה עקב ממאירות במהלך המחקר. ממצאי מחקר זה ואחרים תומכים באפשרות קרינה סטריאוטקטית כטיפול בחולים עם סרטן כליה ראשוני בסיכון גבוה או לא-נתיח.

Lancet Oncology, March 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה