פנימית

שימוש במד סוכר רציף מלווה בסיכון מופחת לרטינופתיה בחולים עם סוכרת מסוג 1 (JAMA Netw Open)

השימוש במד סוכר רציף (Continuous Glucose Monitoring, או CGM) מלווה בסיכון מופחת לרטינופתיה סוכרתית ורטינופתיה סוכרתית פרוליפרטיבית במבוגרים עם סוכרת מסוג 1, כך עולה מתוצאות מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הרשומות הרפואיות הממוחשבות של מבוגרים עם סוכרת מסוג 1 אשר טופלו בין השנים 2013 ו-2021. הם בחנו את הקשר בין שימוש בטכנולוגיה לסוכרת – מד סוכר רציף ו/או משאבות אינסולין – ובין הסיכון לרטינופתיה ב-550 חולים (גיל חציוני של 40 שנים, 54.4% נשים).

במהלך שמונה שנות מעקב, 62.7% מהחולים השתמשו במד סוכר רציף, 58.2% השתמשו במשאבות אינסולין ו-47.5% השתמשו בשני האמצעים הטכנולוגיים.

התוצא העיקרי היה התפתחות רטינופתיה סוכרתית פרוליפרטיבית או לא-פרוליפרטיבית, עם או ללא בצקת מקולארית. תוצא סיום משני היה התקדמות רטינופתיה סוכרתית בחולים עם למעלה מביקור אחד אצל רופא עיניים.

מהנתונים עולה כי 44.4% מהחולים אובחנו עם רטינופתיה סוכרתית; 11.1% אובחנו עם רטינופתיה סוכרתית לא-פרוליפרטיבית עם בצקת מקולארית ו-49.2% אובחנו עם רטינופתיה סוכרתית ללא בצקת מקולארית, כאשר 11.9% ו-27.9% אובחנו עם רטינופתיה סוכרתית פרוליפרטיבית עם וללא בצקת מקולארית, בהתאמה.

בקרב חולים שהשתמשו במד סוכר רציף תועד סיכון נמוך יותר לרטינופתיה סוכרתית (יחס סיכויים של 0.52, p=0.008) וסיכוי מופחת לרטינופתיה סוכרתית פרוליפרטיבית (יחס סיכויים של 0.42, p=0.004) לעומת חולים שלא השתמשו במד סוכר רציף.

החוקרים לא זיהו קשר בין טיפול במשאבת אינסולין בלבד ובין הסיכון לרטינופתיה סוכרתית, אך משלב מד סוכר רציף עם משאבת אינסולין לווה בסיכון מופחת לרטינופתיה סוכרתית פרוליפרטיבית (יחס סיכויים של 0.60, p=0.03) בהשוואה לחולים שלא השתמשו במד סוכר רציף או משאבת אינסולין.

בקרב חולים עם למעלה מביקור אחד אצל רופא עיניים, ללא אבחנה של רטינופתיה סוכרתית פרוליפרטיבית בתחילת המחקר, רק ב-21.8% תועדה התקדמות של רטינופתיה סוכרתית.

סיבוכים מיקרווסקולאריים (יחס סיכויים של 5.48, P<0.001) וריכוז המוגלובין מסוכרר גבוה יותר (יחס סיכויים של 1.24, P=0.03) לוו בסיכון מוגבר להתקדמות רטינופתיה סוכרתית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למד סוכר רציף יתרון ייחודי העשוי לסייע במניעת התפתחות רטינופתיה סוכרתית והתועלת גדולה במיוחד בקרב חולים בסיכון הגבוה ביותר לסיבוכים עיניים.

JAMA Netw Open, March 6, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה