שיווק ומנהל רפואי

סיכון למחלות סרטן מקרינה במהלך בדיקות הדמייה/מאת ד”ר פנסקי עורך אורתופדיה

הסקירה הבאה פורסמה בחסות החברה האמריקאית לגידולים (American Cancer Society )

המאמר ארוך ומייגע אביא לפניכם את עיקרי הדברים: 

קרני הרנטגן התגלו בשנת 1895. מספר שנים לאחר תחילת השימוש בקרני הרנטגן למטרות הדמייה, לקו רופאים ועובדים נוספים שעסקו בקרינה בגידולים מסוג קרצינומה של העור, לוקמיה, דלקות עור, קטרקט ומחלות נוספות. עם הגברת המודעות לנזקי הקרינה ושימוש באמצעי מגן כמדי קרינה אישיים, חלוקי עופרת ומסכים אטומים לקרינה, לא נצפתה שוב שכיחות גבוהה יותר של גידולי עור, לוקמיה וסרטן שד בקרב העוסקים בקרינה ברפואה.

במחקרים אפידמיולוגיים משנת 1956 ועד היום נמצא קשר בין חשיפה לקרינה בבדיקות הדמייה ובין עליה בשכיחות גידולים. כך במקרי לויקמיה בילדים, לאימהות שעברו בדיקת צילומי רנטגן במהלך ההריון, סרטן השד בחולות שחפת שעברו שיקופי ריאות ובנשים הלוקות  בסקוליוזיס ונחשפו לצילומים מרובים במסגרת מעקב העקמת.

ב1980 כמות הקרינה ממוצעת לה נחשף אדם ממוצע הייתה 2.4mSv  ממקורות טבעיים, ו 0.53 ממקורות הקשורים ברפואה. ב 2006 הקרינה ממקורות רפואיים עלתה ל 3 mSv כאשר כמות הקרינה לה נחשף אדם ממוצע בבדיקות CT  עלה פי 50, מרפואה גרעינית פי 70 ומצילומים פי 20.

על בסיס נתונים אלו ההמלצות אותן גיבשו המחברים הן:

  • על הרופא להיות מודע לכמות הקרינה הכרוכה בבדיקה הדמיה עליה המליץ

  • במקרים המתאימים יש לשקול שקול ביצוע בדיקת US או MRI , בדיקות שאין כרוכות בחשיפה לקרינה מייננת.

  • אין להזמין בדיקה הכרוכה בכמות קרינה גבוהה אם ניתן לצמצם את כמות הקרינה ההכרחית לבדיקה (הערת העורך: למשל בחשד ל OCD בטלוס, צמצם את בדיקת הCT לקרסול בלבד במקום שוק קרסול וכף רגל. לאחר החזרה סגורה של מפרקי ירך בתינוקות בגס ספייקה בחשד לדיסלקציה אחורית בקש מספר חתכים קטן של מפרק הירך בביצוע CT )

  • אין לבקש בדיקות לא הכרחיות. בידקו האם התועלת מהבדיקה עולה על גורמי הסיכון הכרוכים בה.

  • למדו להשתמש בקריטריונים ידועים לבצוע בדיקות הדמייה שונות.

  • הימנעו מביצוע בדיקות הדמייה מיותרות

  • עקרונית בנשים בהריון אין לבצע בדיקות צילומי רנטגן אלקטיביים או במסגרת סקירה כללית (Screening )

  • שלחו את הנבדקים למכונים המקפידים על רמת קרינה אופטימאלית מינימום הקרינה ההכרחית לצורך בדיקת הדמיה איכותית
  • Linet MS, Slovis TL, Miller DL, Kleinerman R, Lee C, Rajaraman P, Berrington de Gonzalez A. Cancer risks associated with external radiation from diagnostic imaging procedures. CA Cancer J Clin. 2012 Feb 3. doi: 10.3322/caac.21132. [Epub ahead of print]

    הערות העורך:

    ראוי מדי פעם להיזכר בסיכונים להם אנו חושפים את המטופלים שלנו בביצוע בדיקות וטיפולים שונים. בענף האורטופדיה, צילומי הרנטגן, מיפוי עצמות ובדיקות CT הן בדיקות שגרתיות אותם נדרשים לבצע מטופלים רבים. האומנם ההחלטה על כל בדיקה נשקלת עניינית? האם אין אנו חושפים את מטופלינו לבדיקות בלתי הכרחיות העלולות לגרום לנזק? האם אנו “מוותרים” בקלות יתרה למטופל הדורש לפחות בדיקת רנטגן (במקרה הטוב) או CT כי כואב לו הגב כבר שבוע, או כי עו”ד ביקש ממנו לבצע בדיקה זו לצורך תביעה לאחר תאונה? מצבים אלו מוכרים היטב לכל העוסקים באורטופדיה.

    ראוי אם כך להקדיש עוד מספר דקות ולהסביר למטופל את הסיכונים הכרוכים באותה הבדיקה ולנסות לשרש את הגישה הרווחת באוכלוסיה, לפיה אם האורטופד לא שלח את הנבדק לצילום או בדיקת הדמייה אחרת, מוטב למצוא אורטופד אחר.  

    וחשוב לא פחות ללמד את האורטופדים הצעירים שלא של תלונה על כאב או מיחושים מחייבת בדיקת הדמייה.  

    0 תגובות

    השאירו תגובה

    רוצה להצטרף לדיון?
    תרגישו חופשי לתרום!

    כתיבת תגובה

    מידע נוסף לעיונך

    כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה