סטודנטים

מטבוליט בבשר אדום עשוי להביא לעליה בסיכון למחלת כליות (J Am Soc Nephrol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of the American Society of Nephrology עולה כי המטבוליט TMAO (או Trimethylamine N-Oxide) שמקורו בבשר אדום, מלווה בסיכון מוגבר להיארעות מחלת כליות כרונית והידרדרות מהירה יותר של התפקוד הכלייתי בבני אדם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי TMAO הינו תוצר פירוק חיידקי במעי עקב מטבוליזם L-Carnitine, שמקורו בעיקר מבשר אדום, ו-Choline, ממקוון מוצרי מזון מן החי.

מדגם המחקר כלל 10,564 משתתפים משני מדגמים פרוספקטיביים מבוססי-קהילה, ללא היסטוריה של מחלת כליות כרונית (קצב פינוי גלומרולארי משוער של 60 מ”ל/דקה ומעלה). היארעות מחלת כליות כרונית הוגדרה כירידה של 30% ומעלה בקצב פינוי גלומרולארי מתחילת המחקר עם קצב פינוי גלומרולארי משוער נמוך מ-60 מ”ל/דקה.

לאורך חציון של 9.4 שנים תועדו 979 מקרים חדשים של מחלת כליות כרונית.

הקורלציה בין ריכוז TMAO התחלתי ובין צריכת בשר כוללת הייתה קטנה אך מובהקת סטטיסטית. לאחר תקנון למשתנים סוציו-דמוגרפיים, אורחות חיים, הרגלי תזונה וגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, ריכוז גבוה יותר של TMAO בפלזמה לווה בהיארעות גבוהה יותר מכפליים של מחלת כליות כרונית (יחס סיכון של 2.24 בהשוואת חמישון עליון לעומת תחתון).

ריכוז TMAO גבוה יותר לווה בירידה שנתית גדולה יותר בקצב פינוי גלומרולארי משוער (השוואת חמישון עליון לעומת תחת של שינוי בקצב פינוי גלומרולארי של 0.43- מ”ל/דקה בכל שנה).

בהשוואה לגורמי סיכון מג’וריים אחרים למחלת כליות כרונית, הקשר בין חמישון עליון לעומת תחתון של ריכוז TMAO (0.43- מ”ל/דקה בשנה) היה דומה לזה שתועד עם כל עליה של 10 שנים בגיל (0.43-) ונוכחות סוכרת (0.51-), וגדול יותר מזה שתואר עם שחורים לעומת לא-שחורים (0.28-) ועם כל עליה של 10 מ”מ כספית בלחץ דם סיסטולי (0.16-).

ממצאי החדש מעידים כי TMAO הינו גורם סיכון חדש אפשרי למחלת כליות ויעד חדש למניעה וטיפול במחלת כליות כרונית.

J Am Soc Nephrol, April 9, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה