נפרולוגיה

צוות מומחים קובע כי אין עדויות מספקות בכדי להמליץ על בדיקות סקר לזיהוי הפרעות בפרופיל שומנים בילדים (מתוך המלצות ה-USPSTF)

כולסטרול

בהצהרה מטעם ה-USPSTF (או US Preventive Services Task Force) נמסר כי עדיין אין די עדויות בכדי להעריך נכונה את מאזן עלות-תועלת של בדיקות סקר להפרעות בפרופיל השומנים בילדים ומתבגרים אסימפטומטיים עד גיל 20 שנים.

ההצהרה עולה בקנה אחד עם החלטת צוות המשימה משנת 2016 והמומחים קוראים להשלמת מחקרים נוספים להערכת המאזן בין הסיכון והתועלת של בדיקות סקר וטיפול בהפרעות בפרופיל השומנים בילדים ומתבגרים ללא תסמינים או הפרעות כולסטרול.

המלצות צוות המשימה מבוססות על סקירה של 272 מאמרים ולמעלה מ-7,000 תקצירים עם עדויות אודות בדיקות סקר לרמות כולסטרול גבוהות בעיקר משנית לגורמים סביבתיים דוגמת השמנה או אורח חיים יושבני ורמות כולסטרול גבוהות משנית למוטציה גנטית דוגמת היפרכולסטרולמיה משפחתית, שני סוגים של הפרעות כולסטרול בילדים ומתבגרים.

בדיקות סקר לשני הסוגים של הפרעות כולסטרול יכללו בדיקת דם להערכת המרכיבים השונים של כולסטרול ובדיקות נוספות לאישור האבחנה במקרים בהם רמות כולסטרול היו מוגברות. בשני הסוגים של הפרעות כולסטרול, בדיקות סקר יכללו פרופיל שומנים להערכת המרכיבים השונים של כולסטרול.

ההמלצה הנוכחית מדגישה את הצורך במחקרים נוספים באשר לשאלה אם השלמת בדיקות סקר לרמות כולסטרול גבוהות משפרת את הבריאות הלבבית בבגרות. בהעדר נתונים אלו, אנשי צוות רפואי צריכים להפעיל שיקול דעת ולהחליט בכל מקרה לגופו אם להשלים בדיקת רמות כולסטרול במטופלים הצעירים ועל המטפלים לשתף את הרופאים בחששות בנוגע להפרעות כולסטרול או בריאות הלב.

למרות העדר עדויות באשר לבדיקות סקר לרמות כולסטרול בד, צוות המשימה ממליץ על גישות מבוססות-ראיות אחרות לעידוד שמירה על בריאות הלב בצעירים, כולל בדיקות סקר וייעוץ בנושא השמנה. הבסיס להרגלי תזונה נכונה והקפדה על פעילות גופנית הוא בילדות ואלו עשויים לשפר את הבריאות הקרדיווסקולארית לאורך החיים.

מתוך המלצות ה-USPSTF

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה