נוירוכירורגיה

בחולים עם לופוס יציבה ניתן להפסיק את הטיפול ב-Mycophenolate Mofetil (מתוך The Lancet Rheumatology)

לופוס זאבת ויקיפדיה

במאמר שפורסם בכתב העת The Lancet Rheumatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי הפסקת טיפול ב- Mycophenolate Mofetil(סלספט) אינה נחותה לעומת טיפול אחזקה בחולים עם לופוס שהשיגו פעילות מחלה נמוכה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לאור הרעילות והתחלואה המשמעותית הכרוכה בשימוש ארוך-טווח ב- Mycophenolate Mofetil, ישנה חשיבות רבה לשאלת אפשרות הפסקת הטיפול לאחר השגת הפוגה במחלה. עם זאת, אין נתונים רבים בנושא ממחקרים קודמים.

במטרה להבין טוב יותר את ההשפעות של הפסקת Mycophenolate Mofetil בחולים עם לופוס יציבה, החוקרים השלימו מחקר אקראי, בתווית-פתוחה, שכלל 19 מרכזים ברחבי ארצות הברית. בתקופה שבין נובמבר 2013 ועד אפריל 2018 גויסו למחקר 102 מבוגרים עם לופוס אשר טופלו ב- Mycophenolate Mofetil (גיל ממוצע של 42 שנים, 84% נשים). בכל המשתתפים דווח על מחלה בהפוגה, אשר הוגדרה כמדד SLE Disease Activity Index של פחות מ-4 נקודות והם היו תחת טיפול ארוך-טווח יציב או במינון יורד של Mycophenolate Mofetil.

המשתתפים במחקר חולקו באקראי להפחתת מינון Mycophenolate Mofetil לאורך 12 שבועות (52 חולים) או טיפול אחזקה במינון של 1-3 גרם ביום למשך 60 שבועות (50 חולים). הערכות סטנדרטיות של מחלת לופוס הושלמו בתחילת המחקר, כל חודש עד שבוע 24 ולאחר מכן בשבועות 32, 40, 48 ו-60.

תוצא הסיום העיקרי היה רה-אקטיבציה משמעותית קלינית של המחלה לאחר 60 שבועות, אשר הוגדרה ככל התלקחות שדרשה הגברת הטיפול לדיכוי חיסוני, כאשר תוצאי סיום משניים כללו את חומרת ההתלקחות ומרווח זמן עד לרה-אקטיבציה של המחלה.

בסיכומו של דבר, 88% מהמשתתפים בזרוע טיפול אחזקה ו-94% מאלו בזרוע הפסקת Mycophenolate Mofetil השלימו את 60 שבועות המחקר. במהלך תקופה זו, בקרב אלו שהפסיקו את הטיפול תועד סיכון של 18% לרה-אקטיבציה משמעותית קלינית של המחלה, בעוד שבקבוצת טיפול אחזקה הסיכון עמד על 11% (רווח בר-סמך 95% של 5-24%). רה-אקטיבציה משמעותית קלינית תועדה ב-18% מהחולים שהפסיקו Mycophenolate Mofetil וב-10% מאלו שהמשיכו בטיפול אחזקה.

עוד עולה מהנתונים כי שיעור אירועים חריגים היה דומה בין שתי הקבוצות, כאשר 45 מהחולים בזרוע טיפול אחזקה חוו 189 אירועים חריגים בסך הכול לעומת 46 חולים בזרוע הפסקת Mycophenolate Mofetil בהם תועדו 205 אירועים חריגים. עם זאת, בזרוע טיפול אחזקה תועד שיעור גבוה יותר של זיהומים (64% לעומת 46%, בהתאמה), כמו גם יותר זיהומים חמורים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ניתן להפסיק בבטחה טיפול ב- Mycophenolate Mofetil בחולים עם לופוס יציבה. עם זאת, דרושים מחקרים גדולים יותר עם משך מעקב ארוך יותר בנושא.

The Lancet Rheumatology, March 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה