עיניים

פרוגנוזה שלילית של מחלה ממארת מלווה בסיכון מוגבר לאובדנות (Cancer)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Cancer עולה כי קבלת מידע אודות פרוגנוזה שלילית לאחר אבחנה של מחלה ממארת מלווה בסיכון גבוה יותר לאובדנות בטווח הקצר, ממצאים הבולטים עוד יותר באוכלוסיות עם סיכון מוגבר לאובדנות מלכתחילה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הסיכון לאובדנות עולה לאחר אבחנת מחלה ממארת, אך הסיכון משתנה לפי אתר הגידול וגורמים אחרים. במחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את הסיכון לאובדנות בחולים עם מחלה ממארת, כולל את הסיכון בקרב אלו עם מחלה לא-נתיחה.

החוקרים זיהו משתתפים בגילאי 16 שנים ומעלה עם אבחנה חדשה של מחלה ממארת בין 2000 עד 2019 ממאגר SEER, המייצג 27% מהממאירויות בארצות הברית.  הם חישבו את יחס SMR (או Standardized Mortality Ratio) לאובדנות בתוך שישה חודשים, תוך תקנון למשתנים דמוגרפיים והשוואת שיעורי אובדנות ושיעורי ההישרדות הכוללים לאחר שנתיים מבין 20 סוגי הממאירויות הנפוצות ביותר.

מהנתונים עולה כי בקרב למעלה מ-6.75 מיליון חולים עם ממאירות תועדו 1,610 מקרי תמותה עקב אובדנות בתוך שישה חודשים מהאבחנה, שיעור גבוה פי שלוש בהשוואה לזה שתואר באוכלוסייה הכללית (SMR = 3.1).

מבין 20 אתרי הממאירויות הנפוצים ביותר, החוקרים זיהו קורלציה הדוקה בין פרוגנוזה של ממאירות ובין הסיכון לאובדנות בתוך שישה חודשים מהאבחנה, כאשר הקורלציה המשמעותית ביותר תוארה עם סרטן לבלב (SMR = 9.7), ריאות (SMR = 7.4), קיבה (SMR = 7.3) וחלל הפה ולוע (SMR = 5.7).

הקשר בין פרוגנוזה ובין הסיכון לאובדנות היה גבוה יותר בקרב חולים עם סיכון בסיסי גבוה יותר לאובדנות, כולל גברים, מבוגרים, ולבנים; בחולים עם מחלה מרוחקת תועד סיכון גבוה יותר לאובדנות (SMR = 5.6) בהשוואה לחולים עם מחלה ממוקמת (SMR = 1.5), כמו גם בחולים שלא עברו ניתוח ממוקד-ממאירות (SMR = 5.2), בהשוואה לאלו שעברו ניתוח ( SMR = 1.5).

הסיכון לאובדנות היה הגבוה ביותר בתוך שישה חודשים מאבחנה של ממאירות, אך ירד עם חלוף הזמן מהאבחנה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על קשר הדוק בין הפרוגנוזה של מחלה ממארת ובין הסיכון לאובדנות בתוך שישה חודשים מאבחנת מחלת סרטן.

Cancer, Nov 29, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה