רוקחות-פרמקולוגיה

האם קרינה מוגבלת לצוואר עליון עדיפה על קרינה לכל הצוואר בחולים עם ממאירות של הנזופרינקס? (J Clin Oncol)

בחולים עם ממאירות נזופרינגאלית מתן קרינה אלקטיבית לצוואר העליון מובילה לתוצאות דומות לטיפול בקרינה לכל הצוואר עם שיעורים נמוכים יותר משמעותית של רעילות ארוכת-טווח, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב Journal of Clinical Oncology.

טיפול קרינתי מהווה את אפשרות הטיפול הסטנדרטית במקרים של קרצינומה של הנזופרינקס, כאשר לרוב מדובר בטיפול קרינתי לכלל הצוואר. עם זאת, טיפול בשטח כה נרחב מעלה את הסיכון לרעילות ופוגע באיכות החיים של החולים.

במחקר העדר-נחיתות הנוכחי בחנו החוקרים את ההישרדות הכוללת לאחר חמש שנים של חולים לאחר קרינה אלקטיבית לצוואר עליון לעומת קרינה לכלל הצוואר בשל אבחנה של ממאירות של הנזופרינקס בשלב N0-N1.

החוקרים מדווחים כי 222 חולים קיבלו קרינה לכל הצוואר (רמות II-VB בשני הצדדים) ו-224 קיבלו טיפול בקרינה לצוואר עליון, ללא חשיפה של רמות IV ו-VB בחולים ללא גרורות לקשריות לימפה צוואריות באזור זה.

מתוצאות המחקר לאחר שלוש שנים עלה כי קרינה לצוואר עליון הובילה לשיעורי הישרדות ללא הישנות אזורית שהיו דומים לאלו שהושגו עם קרינה לכלל הצוואר וזאת לצד רעילות מופחתת, כולל פחות נזק לרקמת הצוואר, דיספגיה ותת-פעילות של בלוטת התריס; כמו כן, תועדה איכות חיים טובה יותר עם פחות דיספגיה ועייפות. בפרסום הנוכחי מציגים החוקרים את תוצאות ההישרדות לאחר חמש שנים, כמו גם תוצאים סיום משניים.

לאחר חציון של 74 חודשים, החוקרים לא זיהו הבדל משמעותי סטטיסטית בהישרדות הכוללת בין חולים לאחר טיפול בקרינה לצוואר עליון בלבד ואלו שקיבלו קרינה לכל הצוואר (95.9% לעומת 93.1%, יחס סיכון של 0.63, רווח בר-סמך 95% של 0.30-1.35).

שיעורי ההישרדות ללא הישנות אזורית היו דומים בשתי הקבוצות (95% לעומת 94.9%, בהתאמה; יחס סיכון של 0.96, P=0.91), כמו גם שיעורי הישרדות ללא גרורות מרוחקות (91.5% לעומת 90.9%) ושיעורי הישרדות ללא הישנות מקומית (92.2% לעומת 94%).

מבין החולים ששרדו ללא מחלה לאחר חמש שנים, באלו לאחר טיפול קרינתי פחות נרחב תועדו שיעורים נמוכים יותר של תת-פעילות של בלוטת התריס (34% לעומת 48%), דיספגיה (14% לעומת 27%), נזק לרקמת הצוואר (29% לעומת 46%) והיצרות עורק תרדמה משותף בצוואר תחתון (15% לעומת 26%).

בקרב חולים לאחר קרינה לצוואר עליון תועדה ספירת לימפוציטים לאחר-קרינה גבוהה יותר (חציון של 400 תאים/מ”ל לעומת 335 תאים/מ”ל).

החוקרים מסכמים וכותבים כי נתונים עדכניים אלו מאשרים כי קרינה לצוואר עליון במקרים בהם אין מעורבות של צוואר תחתון הינה גישה מתאימה לטיפול בחולים עם ממאירות של הנזופרינקס בשלב N0-N1 עם יעילות גבוהה ורעילות מופחתת.

J Clin Oncol, March 20, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה