בריאות הציבור-קידום בריאות

הנחיות חדשות קובעות כי ניתן לאפשר שלב ראשון ממושך יותר של הלידה לפני החלטה על ניתוח קיסרי (Obstet Gynecol)

במרבית הנשים עם היריון בסיכון נמוך ניתן לאפשר זמן ממושך יותר במהלך השלב הראשון של הלידה ולהימנע מניתוח קיסרי מיותר, כך עולה מהנחיות חדשות מטעם ה-ACOG (American College of Obstetricians and Gynecologists) ו-SMFM (Society for Maternal-Fetal Medicine), שפורסמו במהדורת מרץ של כתב העת Obstetrics & Gynecology.

מהעדויות עולה כי הלידה למעשה מתקדמת לאט יותר מכפי שסברו בעבר, ולכן נשים רבות זקוקות פשוט למעט יותר זמן ללידה נרתיקית, במקום החלטה על השלמת ניתוח קיסרי. מרבית הנשים שעברו ניתוח קיסרי בלידה הראשונה נדרשו בסופו של דבר לניתוחים חוזרים בהריונות הבאים, והמטרה היא להימנע ממצב זה. ע”י מניעת ניתוח קיסרי בלידה הראשונה ניתן להפחית את היקף הניתוחים הקיסריים כולו.

שליש מהנשים בארצות הברית ילדו בשנת 2011 באמצעות ניתוח קיסרי ומדובר בעליה של 60% משנת 1996. בשלב זה, למעלה ממחצית מכלל הניתוח הקיסריים הם ניתוחים ראשוניים, המבוצעים בנשים היולדות בפעם הראשונה.

ההתוויה הנפוצה ביותר לניתוח קיסרי ראשוני היא חוסר התקדמות בלידה, לאחריה הפרעה בניטור קצב הלב של העובר, מצג פתולוגי של העובר, הריון מרובה עוברים וחשד למקרוזומיה של העובר.

הכותבים מודים כי לידה בניתוח קיסרי עשויה להיות מצילת חיים לתינוק ו/או לאם. עם זאת, העליה המהירה בשיעור הניתוחים הקיסריים מעידה על שימוש-יתר אפשרי בגישה זו, בעיקר בהעדר עדויות ברורות לשיפור התוצאות עבור האם או היילוד.

ההמלצות הספציפיות להפחתה בטוחה של שיעור הניתוחים הקיסריים הראשוניים כוללים מתן אפשרות להארכת השלב לטנטי (מוקדם) של הלידה, לשקול הגדרת שלב לידה פעיל בנוכחות פתיחה של 6 ס”מ (במקום 4 ס”מ), לאפשר יותר זמן לצירים להתקדם בשלב הפעיל, לאפר לנשים ולדניות לדחוף במשך שעתיים ומעלה ולנשים שלא ילדו בעבר לדחוף במשל שלוש שעות ומעלה. בחלק מהנסיבות, למשל עם שיכוך כאבים אפידורלי, ניתן לאפשר מרווח זמן ארוך עוד יותר. יש להשתמש באמצעים מכאניים, דוגמת מלקחיים, לעודד לידה נרתיקית, שהיא הגישה המועדפת, במידת האפשר.

חשוב לעודד נשים להימנע מעליה עודפת במשקל במהלך ההיריון; יש להגביר את ההתערבויות הלא-רפואיות במהלך הצירים, דוגמת תמיכה רציפה בצירים ובלידה, שהוכחה כמפחיתה את שיעור הניתוחים הקיסריים. יש להשלים היפוך חיצוני במקרים של מצג עכוז. כמו כן, מומלץ לאפשר ניסיון לידה לנשים עם היריון תאומים, כאשר התאום הראשון במצג ראש.

האיגודים ממליצים להשלים מחקרים להרחבת בסיס העדויות, העשוי לסייע בקבלת החלטות בנוגע לניתוחים קיסריים ולעודד שינוי מדיניות שתביא להפחתת שיעור הניתוחים הקיסריים הראשוניים.

Obstet Gynecol. 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה