בריאות הציבור-קידום בריאות

הנחיות חדשות לרופאים ראשוניים בנושא טיפול במחלת אלצהיימר (מתוך כנס ה-Alzheimer’s Association International Conference)

בכנס השנתי מטעם ה-Alzheimer’s Association International Conference ניתנה הצצה להנחיות הקליניות הראשונות מסוגן, המיועדות לרופאים ראשוניים ומתמקדות בהערכת מחלת אלצהיימר, דמנציה ותסמונות קוגניטיביות נוירו-דגנרטיביות, אשר יפורסמו במלואן מאוחר יותר השנה.

ההנחיות החדשות כוללות עשרים המלצות לטיפול ראשוני וטיפול מומחים והמשתתפים בכנס זכו לשמוע על הנקודות המרכזיות.

ההנחיה הראשונה עשויה להיות החשובה ביותר: יש להשלים הערכה של חולים עם שינויים קוגניטיביים, התנהגותיים, או תפקודיים. מחלת אלצהיימר ודמנציות לעיתים קרובות לעיתים קרובות אינן מאובחנות וכאשר החולים פונים בשל תלונות על תסמינים, עליהם להיות במעקב להערכה נוספת. לעיתים קרובות מדי, רופאים חשים כי אין להם את הכלים הנדרשים, או שסבורים כי בעיות זיכרון קלות הן דבר נורמאלי בגיל מתקדם. על רופאים להתייחס לסוגיות אלו ברצינות.

יתרה מזאת, יש להפנות חולים אותם קשה יותר לאבחן, אלו עם התייצגות לא-טיפוסית או תסמינים התנהגותיים-קוגניטיביים המתקדמים במהירות להערכת מומחים.

חשוב להבין כי ישנם חולים בהם ניתן לקבוע אבחנה של מחלה או הפרעה הניתנות לטיפול. אי-השלמת בירור או טיפול, מתוך הנחה כי כל חולה שייכנס בדלת עתיד לסבול ממחלה קשה לטיפול, משמעותה מתן שירות דב למטופלים.

יתרה מזאת, ייתכן כי חלק משמעותי מהחולים עם ליקוי קוגניטיבי או דמנציה, הנוטלים תרופות לטיפול במחלת אלצהיימר, אינם חולים במחלה בפועל. מתוצאות ביניים ממחקר IDEAS, שנועד לבחון את ההשפעה של בדיקת Amyloid-PET על תוצאות הטיפול בחולים, עלה כי ב-45% מהחולים עם ליקוי קוגניטיבי קל ו-30% מאלו עם דמנציה אין עמילואיד במוח ולכן אינם סובלים ממחלת אלצהיימר.

ההנחיות קוראות גם לתקשורת ברור בנוגע לאבחנה ותוצאות בדיקות. מסקר מטעם איגוד ה-Alzheimer’s Association לפני מספר שנים עלה כי רק 45% מהחולים עם מחלת אלצהיימר או המטפלים בהם דיווחו כי הרופא עדכן אותם באבחנה.

בעוד שהמלצות אלו זכו לסיווג A עדות כי חובה לבצען וכי כמעט בכל הנסיבות, הקפדה על ההמלצות תוביל לשיפור התוצאות המלצות אחרות בהנחיות החדשות לא זכו לסיווג דומה. לדוגמא, השימוש בבדיקת CT או MRI לשיפור דיוק אבחנתי זכתה לסיווג B, וכך גם בדיקת FDG PET והערכת נוזל שדרה ל-aβ42 ו-tau/p-tau.

במקרים בהם תוצאות הבדיקות אינן חד-משמעיות, ההנחיות קוראות להשלמת בדיקת נוזל שדרה ל- aβ42 ו-tau/p-tau, ולאחר מכן לבדיקת Amyloid PET, אך המלצות אלו זכו לסיווג C, כלומר, ניתן לבצע וכי הקפדה על ההנחיות עשויה לשפר את התוצאות.

מתוך כנס ה-Alzheimer’s Association International Conference

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה