בריאות הציבור-קידום בריאות

עירוי יחיד של קטמין עשוי לסייע בטיפול בהתמכרויות לאלכוהול (Nat Commun)

טיפול ניסיוני הכולל מתן עירוי יחיד של קטמין עשוי להוביל לשיפור ארוך-טווח בבעיות שתייה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך חודש נובמבר בכתב העת Nature Communications.

מדגם המחקר כלל 90 שתיינים כבדים (61% גברים, גיל ממוצע של 27.5 שנים), אך ללא אבחנה רשמית של הפרעת שימוש באלכוהול. בכל המשתתפים תועד מדד Alcohol Use Disorders Identification Test של מעל 8 נקודות. המשתתפים צרכו בממוצע 74 יחידות אלכוהול (8 גרם) בשבוע, כמות גדולה פי חמש מהמומלץ.

במסגרת המחקר המשתתפים קיבלו כוס בירה ונאמר להם כי הם אינם יכולים לשתות את המשקה עד לסיום משימה, בשלב זה הם התבקשו לדרג את עוצמת הדחף שלהם לשתות. המשתתפים גם דירבו את תחושת ההנאה הצפויה לאחר שצפו בתמונות של בירה ומשקאות אלכוהוליים אחרים. הליך זה מבוסס על השגת זיכרון תגמול הקשור עם שתיית בירה. ביום הראשון קבעו החוקרים את הדחף לשתות אלכוהול, כאשר החולים יכלו לשתות בירה. ביום השלישי, הבירה נלקחה מהמשתתפים באופן בלתי-צפוי במטרה להוציא מאיזון זיכרון תגמול קודם.

מיד לאחר הסרת הבירה, שליש מהמשתתפים במחקר קיבלו עירוי תוך-ורידי של קטמין, בעוד ששליש קיבל עירוי סליין. השליש הנותר של המשתתפים קיבלו עירוי קטמין, אך ללא טיפול קוגניטיבי התנהגותי שהתמקד בהפעלה מחדש של זיכרון תגמול הקשור בצריכת אלכוהול. כל המשתתפים השלימו בדיקות דם לפני ואחרי העירויים.

מהנתונים לאחר עשרה ימים עלה כי בהשוואה לשתי הקבוצות האחרות, בקבוצת המטופלים בקטמין עם שינוי טיפול קוגניטיבי התנהגותי תועדה ירידה משמעותית בדירוג המשתתפים את הדחף לשתות אלכוהול. עוד נמצא ירידה בצפי להנאה מבירה לפני שתיית המשקה ובהנאה בפועל משתיית בירה. החוקרים מדווחים עוד כי בקרב המשתתפים בקבוצה זו נרשמה ירידה בצריכה שבועות של אלכוהול וירידה משמעותית באירועי שתייה מופרזת של אלכוהול (מעל 6 משקאות בשבוע).

בכל שלוש הקבוצות נרשמה ירידה בדפוסי שתיית אלכוהול לאורך תשעת חודשי המעקב. עם זאת, ההתערבות שכללה מתן קטמין וטיפול קוגניטיבי התנהגותי לוותה בשיפור ראשוני גדול יותר בהשוואה לשתי הקבוצות האחרות, עם שיפור גדול יותר לאורך הזמן.

בשתי קבוצות המטופלים בקטמין נרשמה ירידה משמעותית של 50% בנפח שתיית אלכוהול בעת ההערכה לאחר תשעה חודשים, אך רק בקבוצת ההתערבות המשולבת נרשמה ירידה במספר הכולל של ימי שתיה ואירועי שתיה מופרזת.

לסיום, רמות קטמין בדם ניבאו שינויים חיוביים בדפוסי שתיית אלכוהול, אך זאת רק לאחר טיפול קוגניטיבי התנהגותי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי בקרב שתיינים כבדים חל שיפור ארוך-טווח לאחר טיפול מהיר ופשוט.

Nat Commun. Published online November 26, 2019

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה