בריאות הציבור-קידום בריאות

הבטיחות הנוירו-פסיכיאטרית של Varenicline באוכלוסיה הכללית ובחולי COPD (מתוך BMJ Open)

במאמר שפורסם בכתב העת BMJ Open מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בהשוואה לטיפול חליפי בניקוטין, טיפול ב- Varenicline (צ’מפיקס) מלווה דווקא בסיכון מופחת לאירועים נוירו-פסיכיאטריים באוכלוסיה הכללית, כאשר בחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית לא תועדו הבדלים באירועים חריגים נוירו-פסיכיאטריים בין מטופלים ב- Varenicline וטיפול חליפי בניקוטין.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בתנאי עולם-אמיתי בין Varenicline ובין אירועים חריגים נוירו-פסיכיאטריים באוכלוסיה הכללית ובחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית עם ובלי הפרעות פסיכיאטריות, בהשוואה לטיפול חליפי בניקוטין. לצורך כך, הם השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שכלל מטופלים חדשים ב- Varenicline או טיפול ניקוטין חליפי באוכלוסיה הכללית (גילאי 18 שנים ומעלה) ובחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית (בגילאי 40 שנים ומעלה). תת-קבוצה פסיכיאטרית הוגדרה כחולים שקיבלו מרשם לתרופות פסיכוטרופיות.

התוצא העיקרי היה היארעות אירועים חריגים נוירו-פסיכיאטריים, כולל דיכאון, חרדה ונדודי שינה בתוך 24 שבועות מהתחלת טיפול ב- Varenicline או טיפול חליפי בניקוטין.

באוכלוסיה הכללית ללא הפרעות פסיכיאטריות, היארעות אירועים חריגים נוירו-פסיכיאטריים בקרב 4,480 מטופלים ב- Varenicline ו-1,970 חולים בזרוע טיפול חליפי בניקוטין עמדו על 10.5% ו-12.6%, בהתאמה  (יחס סיכויים מתוקן של 0.85, רווח בר-סמך 95% של 0.72-1.00). בקרב משתתפים מהאוכלוסיה הכללית עם הפרעות פסיכיאטריות, היארעות אירועים חריגים נוירו-פסיכיאטריים הייתה הרבה יותר גבוהה ועמדה על 75.3% מאלו שטופלו ב- Varenicline ו-78.5% באלו שקיבלו טיפול חליפי בניקוטין (יחס סיכויים מתוקן של 0.82, רווח בר-סמך 95% של 0.68-0.99).

באוכלוסיית חולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית לא תועדו הבדלים בהיארעות אירועים חריגים נוירו-פסיכיאטריים בין זרועות הטיפול בחולים עם הפרעה פסיכיאטרית ואלו ללא הפרעה פסיכיאטרית.

מניתוח לפי תתי-קבוצות לא עלה סיכון מוגבר לאירועים חריגים נוירו-פסיכיאטריים, אך זוהה סיכון נמוך יותר של חלק מהאירועים החריגים הנוירו-פסיכיאטריים הקשורים עם טיפול ב-Varenicline.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בניגוד לחשש מפני סיכון מוגבר לאירועים נוירו-פסיכיאטריים בקרב מטופלים ב- Varenicline, ממצאי המחקר מצביעים על סיכון מופחת לאירועים אלו בקרב מטופלים בתרופה באוכלוסיה הכללית, בין אם מדובר במטופלים עם או ללא הפרעה פסיכיאטרית בהשוואה לטיפול חליפי בניקוטין ולא תועדו הבדלים באירועים חריגים נוירו-פסיכיאטריים בין מטופלים ב- Varenicline וטיפול חליפי בניקוטין באוכלוסיה קטנה יותר של חולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית.

BMJ Open 2021

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה