בריאות הציבור-קידום בריאות

טיפול ב-Buprenorphine מלווה בסיכון נמוך יותר לנזקים ליילוד בהשוואה למתאדון (N Engl J Med)

השימוש ב- Buprenorphine להפרעת שימוש באופיואידים בהיריון מלווה בסיכון נמוך יותר לתופעות לוואי בהשוואה לשימוש במתאדון, אך הסיכון לסיבוכים באם היה דומה עם שני הטיפולים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שיעורי הפרעת שימוש באופיואידים בנשים הרות מצויים במגמת עליה עקבית משנת 2000. כעת הם התמקדו בנשים הרות בארצות הברית בין השנים 2000 עד 2018 במדגם שכלל כ-2.5 מיליון הריונות שהסתיימו בלידות חי ובחנו את התוצאות בין מטופלות ב- Buprenorphine לעומת מטופלות במתאדון.

החוקרים בחנו את תקופות חשיפה שונות לשתי התרופות: הריון מוקדם (עד שבוע 19 להיריון); הריון מאוחר (שבו 20 עד יום לפני הלידה); ו-30 ימים לפני הלידה.

מהנתונים עולה כי שיעורי תסמונת גמילה של היילוד עמדו על 52% בקרב יילודים שנחשפו ל- Buprenorphine ב-30 הימים שקדמו ללידה, בהשוואה ל-69.2% מאלו שנחשפו למתאדון (סיכון יחסי מתוקן של 0.73). שיעור הלידות המוקדמות עמד על 14.4% בתינוקות שנחשפו ל- Buprenorphine בהיריון מוקדם ועל 24.9% באלו שנחשפו למתאדון (סיכון יחסי מתוקן של 0.58). לידת תינוק קטן לגיל הריון תועדה ב-12.1% מהמטופלים ב- Buprenorphine וב-15.3% מהמטופלים במתאדון (סיכון יחסי מתוקן של 0.72) ומשקל לידה נמוך תועד ב-8.3% ו-14.9%, בהתאמה (סיכון יחסי מתוקן של 0.56).

עוד מדווחים החוקרים כי שיעורי לידה בניתוח קיסרי עמדו על 33.6% מההריונות של נשים שנחשפו ל- Buprenorphine בהיריון מוקדם על 33.1% באלו שנחשפו למתאדון (סיכון יחסי מתוקן של 1.02).

סיבוכים אימהיים חמורים התפתחו ב-3.3% מהנשים הנחשפו ל- Buprenorphine וב-3.5% מאלו שנחשפו למתאדון (סיכון יחסי מתוקן של 0.91). חשיפה בהיריון מאוחר או בהיריון מוקדם הובילה לתוצאות דומות.

החוקרים הופתעו לגלות כי לא היו הבדלים בתוצאות ההיריון או הסיבוכים לאם או ליילוד כתלות במועד החשיפה לתכשירים מאחר וציפו לשיעורים גבוהים יותר של תסמונת גמילה בילוד או הפרעה בגדילה עוברית באלו עם חשיפה מאוחרת לעומת מוקדמת לתרופות אלו.

 

N Engl J Med, Nov 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה