בריאות הציבור-קידום בריאות

האם יש הבדלים בתועלת של סגירת אוזנית פרוזדור שמאלי בקשישים לעומת צעירים? (JACC Clin Electrophysiol)

למרות שיעור סיבוכים גבוה יותר, התועלת של סגירת אוזנית פרוזדור שמאל בקשישים בגילאי 80 שנים ומעלה דומה לזו שתוארה בצעירים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JACC: Clinical Electrophysiology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין נתונים רבים אודות הבטיחות והיעילות של סגירת אוזנית פרוזדור שמאלי בקשישים. מטרת המחקר הנוכחי הייתה להשוות את תוצאות הפרוצדורה בין חולים בגילאי 80 שנים ומעלה, אל מול התוצאות בחולים מתחת לגיל 80 שנים.

מדגם המחקר כלל חולים שלקחו חלק במחקרים אקראיים ומאגרי רישום לא-אקראיים במערכת Watchman 2.5. תוצא היעילות העיקרי היה משלב של תמותה קרדיווסקולארית/לא-ידועה, אירוע מוחי, או תסחיף סיסטמי לאחר חמש שנים. תוצאי סיום משניים כללו תמותה קרדיווסקולארית/לא-ידועה, אירוע מוחי, תסחיף סיסטמי ודימום מג’ורי ולא-פרוצדוראלי.

מדגם המחקר כלל 2,258 חולים, מהם 570 (25.2%) היו בגילאי 80 שנים ומעלה ו-1,688 חולים (74.8%) היו מתחת לגיל 80 שנים.

סיבוכי פרוצדורה לאחר שבעה ימים היו דומים בשתי הקבוצות.

בקרב חולים מתחת לגיל 80 שנים, שיעורי התוצא העיקרי עמד על 12% באלו שעברו סגירת אוזנית פרוזדור שמאלי, בהשוואה ל-13.8% בחולים בקבוצת הביקורת (יחס סיכון של 0.9, רווח בר-סמך 95% של 0.6-1.4). בקרב חולים בגילאי 80 שנים ומעלה, שיעורי התוצא העיקרי עמדו על 25.3% לעומת 21.7%, בהתאמה (יחס סיכון של 1.2, רווח בר-סמך 95% של 0.7-2.0) (p=0.48).

החוקרים לא זיהו אינטראקציה בין גיל החולה ובין השפעת הטיפול עבור כל אחד מהתוצאים המשניים שנבחנו במחקר.

ההשפעה הממוצעת של הטיפול לסגירת אוזנית פרוזדור שמאלי, בהשוואה לקומדין, הייתה דומה בקרב אלו בגילאי 80 שנים ומעלה ובקרב חולים צעירים יותר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי אין להתבסס על שיקול גיל בלבד לשלילת התאמה לפרוצדורת סגירת אוזנית פרוזדור שמאלי במועמדים מתאימים.

JACC Clin Electrophysiol, May 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה