בריאות הציבור-קידום בריאות

האם פרוביוטיקה עשויה להקל על תסמיני תסמונת מעי רגיז? (Gastroenterology)

מנתונים ממספר מחקרים שפורסמו בכתב העת Gastroenterology עולות עדויות התומכות בשימוש במספר תכשירים פרוביוטיים או משלב פרוביוטי להקלה על תסמינים משנית לתסמונת מעי רגיז (Irritable Bowel Syndrome, או IBS).

החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של 82 מחקרים אקראיים ומבוקרים, שכללו 10,332 מבוגרים עם תסמונת מעי רגיז, בהם נערכה השוואה בין פרוביוטיקה ובין פלסבו. הם חישבו את הסיכון היחסי לתסמינים גלובאליים, כאבי בטן, או נפיחות בטנית שנותרו לאחר הטיפול.

מהנתונים עולה כי בספרות הרפואית עדויות בדרגת ודאות מתונה המעידות על תועלת זני Escherichia להקלה על התסמינים הגלובאליים של תסמונת מעי רגיז, עם עדויות בדרגת ודאות נמוכה אודות תועלת של חלק מהתכשירים הכוללים זני Lactobacillus ודרגת ודאות נמוכה מאוד אודות תכשירים פרוביוטיים משולבים, LacClean Gold S, Duplac 7s וזני Bacillus.

באשר לכאבי בטן, ישנן עדויות בדרגת ודאות נמוכה לתועלת של Saccharomyces cerevisiae I-3856 וזני Bifidobacterium ודרגת ודאות נמוכה מאוד אודות תכשירים פרוביוטיים משולבים, Lactobacillus, Saccharomyces ו-Bacillus.

בכל הנגוע לנפיחות בטנית, החוקרים מדווחים על עדויות בדרגת ודאות נמוכה מאוד לתועלת של תכשירים פרוביוטיים משולבים וזני Bacillus.

לאור נתונים מוגבלים אין עדויות מספקות התומכות במתן תכשירים פרוביוטיים לתת-קבוצה של חולים עם תסמונת מעי רגיז ועצירות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי חלק מהזנים הפרוביוטיים או התכשירים הפרוביוטיים המשולבים עשויים להקל על התסמינים בחולים עם תסמונת מעי רגיז. עם זאת, על-מנת שגסטרואנטרולוגים יוכלו להמליץ על תכשירים פרוביוטיים בבטחה, דרושים מחקרים נוספים עם עדויות מוצקות התומכות בשימוש בפרוביוטיקה.

Gastroenterology, Aug 2, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה