בריאות הציבור-קידום בריאות

וויטמין D טרום לידתי מפחית את הסיכון להתפתחות אסטמה בילדים (Journal of Allergy and Clinical Immunology)

סקירה חדשה מה-Journal of Allergy and Clinical Immunology מצאה שתוספי ויטמין D במהלך ההיריון הפחיתו את שיעורי האסתמה וצפצופים בילדים בהשוואה למולטי ויטמין הטרום לידתי הסטנדרטי

המאמר תוקצר ונערך על ידי יהונתן ניסן, על פי בחירתו של פרופ’ איל שוורצברג

סקירה של 15 שנים מצאה שתוספי ויטמין D במהלך ההיריון הפחיתו את שיעורי האסתמה וצפצופים בילדים בהשוואה למולטי ויטמין הטרום לידתי הסטנדרטי. לפי החוקר הראשי במחקר, “מחסור בוויטמין D נפוץ מאוד, במיוחד בקרב נשים הרות שאינן נוטלות תוספי מזון. בהתבסס על הממצאים שלנו, אנו ממליצים לכל הנשים ההרות לשקול צריכה יומית של לפחות 4400 IU ויטמין D3 במהלך ההיריון שלהן, החל מרגע ההתעברות”.

כ-40% מהילדים מדווחים על צפצופים יומיומיים בגיל שלוש, וכ-20% מהילדים עד גיל 6 מאובחנים עם אסתמה. הקשר בין אסתמה בילדות וויטמין D בהיריון הוא שנוי במחלוקת. מחקרים תצפיתיים מצביעים על כך שרמות גבוהות יותר של ויטמין D במהלך ההיריון יכולות להגן מפני אסטמה. עם זאת, ניסוי קליני של תוספי ויטמין D בהיריון, ניסוי ה-VDAART, לא היה חד משמעי.

“באופן כללי, המחקרים התצפיתיים מראים השפעה, אבל הניסויים הקליניים לא מראים זאת מכיוון שניסויים תזונתיים שונים מאוד מניסויים בתרופות”, אמר החוקר הראשי, “בניסוי תרופתי, אתה משווה מתן תרופה ללא מתן תרופה. בניסוי תזונתי, אתה משווה יותר חומר תזונתי לפחות ממנו, כך שהכמות הבסיסית של התוסף בקבוצת הביקורת שונה”.

ממצאי ניסוי ה-VDAART של נבדקים בגיל שלוש, שפורסמו ב-JAMA ב-2016, הדגימו ירידה של 20% באסתמה בקבוצת הטיפול, עם מובהקות סטטיסטית גבולית. התוצאות היו אפילו פחות משמעותיות בגיל שש, ופורסמו ב-NEJM ב-2020. “אבל, כאשר ריבדנו את התוצאות לפי רמת ויטמין D בקבוצת הביקורת, שני הניתוחים הללו הפכו למשמעותיים”, אמר המחבר הראשי, “כאשר התכווננו לפי רמות הבסיס של ויטמין D, ראינו בדיוק את ההשפעה במחקרים התצפיתיים – ירידה של 50% באסתמה ובצפצופים”.

לכתבה ב-eurekalert

 

 

1 תגובה
  1. שרגא שני
    שרגא שני אומר:

    תוצאות אלו עולות בקנה אחד עם העובדה שחוזרת ועולה במחקרים רבים לפיה לויטמין D תפקיד במניעה ובטפול במחלות נשימה. בעבודות שונות נמצא שהמיטבוליט הפעיל של ויטמין D, גורם לבקרת ייצור טוקסינים כמו TNF אלפא, ואימטרלויקינים על ידי תאי המערכת החיסונית . עודף ייצור של טוקסינים אלו בהשפעת ויטמין D משכך את השפעתם השלילית של טוקסינם אלו במערכת הנשימה. הסבר זה מיוחס להשפעה המיטיבה של ויטמין D בקורונה, ובמחלות נשימה נוספות, והוא כנראה נכון גם לגבי אסטמה בילדים. כמובן שלמתן ויטמין D בתקופת ההריון ישנה חשיבות לגבי מאזן הסידן באם ובעובר, לגבי התפתחות השלד בעובר, ומניעת בריחת סידן בשלד האם.

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה