בריאות הציבור-קידום בריאות

מרווח זמן קצר בין הריונות מלווה בסיכון מוגבר לקרע רחם בנשים לאחר ניתוח קיסרי (מתוך כנס The Pregnancy Meeting)

מרווח בין הריונות קצר מ-21 חודשים מלווה בסיכון מוגבר לקרע רחמי בנשים בלידה לאחר ניתוח קיסרי בעבר, כך עולה מנתונים שפורסמו במהלך כנס The Pregnancy Meeting. מרווח בין הריונות של מעל 21 חודשים לא מנע את הסיכון לקרע רחמי בנשים אלו.

החוקרים השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שכלל נתונים אודות 499,495 לידות ממאגר המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית וכולל נתוני לידה ותמותת עוברים בין 2011 עד 2021. בכל המשתתפות תועדה לידת חי אחת לפחות בעבר בעקבות ניתוח קיסרי, ללא היסטוריה של לידות נרתיקיות.

החוקרים בחנו את משך הזמן שחלף מניתוח קיסרי עד התחלת ההיריון הבא ובין הסיכון לקרע רחמי.

שיעורי קרע רחמי עמדו על 0.33% במדגם המחקר, עם שיעורים שעמדו על 2.0% במקרי לידה טבעית ו-0.54% במקרי לידה בהשראת אוקסיטוצין. מבין כלל ניסיונות לידה נרתיקית לאחר ניתוח קיסרי, 36% הסתיימו בניתוח קיסרי נוסף למרות ניסיון לידה נרתיקית.

מספר גורמים נקשרו עם הסיכון לקרע רחמי, כולל מרווח זמן קצר מ-21 חודשים בין הריונות (כל עליה של שלושה חודשים במרווח הזמן בין ההריונות לווה בירידה של 9% בסיכון לקרע רחמי), השראת או זירוז לידה (יחס סיכויים מתוקן של 2.52, רווח בר-סמך 95% של 2.27-2.79); גובה אם נמוך (כל ירידה של 5 ס”מ בגובה לוותה בירידה של 11% בסיכון לקרע רחמי); משקל לידה של מעל 500 גרם (יחס סיכויים של 1.17, רווח בר-סמך 95% של 1.11-1.24); גיל אם מתקדם (כל עליה של 5 שנים בגיל האם לוותה בעליה של 13% בסיכון לקרע רחמי); שבוע הריון מתקדם (כל שבוע נוסף בין שבועות 35 עד 42 לווה בעליה של 13% בסיכון לקרע של הרחם) ומדד מסת גוף נמוך (כל ירידה של 5 ק”ג/מ2 במדד מסת גוף לוותה בירידה של 6% בסיכון לקרע רחמי).

החוקרים לא זיהו תועלת בהמתנה לפרק זמן של מעל 21 חודשים בין הריונות למניעת קרע רחמי. כריתת רחם לא-מתוכננת (4%), לידת מת או מוות יילוד (3.8%), מדד אפגר לאחר חמש דקות של מעל 4 נקודות (10.1%) ופרכוסים ביילוד (2.6%) היו חלק מהסיבוכים בסיכון מוגבר לאחר קרע רחמי.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר עשויים לסייע לנשים לבחור אם לנסות להתקדם ללידה נרתיקית לאחר ניתוח קיסרי בעברן על-פי הסיכון לסיבוכים, בפרט קרע רחמי, התלוי במרווח הזמן שחלף מניתוח קיסרי ועד תחילת ההיריון הבא.

החוקרים קוראים לפתח מודל חיזוי קליני העשוי לסייע בהערכה מותאמת אישית של הסיכון בכל מקרה לגופו.

מתוך כנס The Pregnancy Meeting

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה