נוירולוגיה

הרדמה מלאה בטיפול אנדווסקולארי בשבץ אקוטי אינה נחותה מסדציה (European Stroke Organisation Conference )

שני מחקרים אקראיים מאשרים שוב את הבטיחות של הרדמה כללית במטופלים שעוברים טיפול אנדווסקולארי בשל שבץ אקוטי.

המחקרים, GOLIATH ו-ANSTROKE , הוצגו בכנס השלישי של האירגון האירופאי לשבץ (ESOC) , ושניהם הצביעו על כך שהרדמה כללית הייתה בטוחה כמו סדציה בהכרה, כאשר במחקר אחד אף נמצא יתרון להרדמה כללית.

הרקע למחקרים אלה הוא חוסר הוודאות באשר לשימוש בהרדמה כללית במהלך טיפול אנדווסקולארי לאור כמה דיווחים ומידע תצפיתי לפיהם הרדמה עלולה להיות קשורה לתוצאות גרועות יותר בהשוואה לסדציה בהכרה. עם זאת, החוקרים מסבירים שנתונים אלה היו ככל הנראה מוטים בשל העובדה שהמטופלים שעברו הרדמה היו לרוב מבוגרים ועם שבץ גדול יותר.

ברקע למחקר GOLIATH מציינים החוקרים כי ניתוח רטרוספקטיבי של 17 מחקרים שהשוו בין הרדמה כללית לסדציה במטופלי שבץ שעברו טיפול אנדווסקולארי, הראה שמתוך אלה, 14 מצאו שסדציה הייתה קשורה לתוצאות טובות יותר וב-3 לא היה הבדל.

במחקר GOLIATH חולקו באופן אקראי 128 מטופלים לסדציה עם fentanyl/propofol או להרדמה כללית עם suxamethonium/alfentanil/propofol.

נמצא שבמטופלים שעברו הרדמה כללית חלף זמן רב יותר מההגעה להתערבות (24 דקות לעומת 15 בסדציה), ככל הנראה בשל הזמן הנדרש למתן ההרדמה, והסיכון לצניחת לחץ הדם היה גדול יותר. אך התוצאות מבחינת גודל האוטם היו דומות או טובות יותר בקבוצת ההרדמה כפי שמוצג בטבלה שלהלן ההמציגה את גודל האוטם (במ”ל) , יעד המחקר המרכזי של GOLIATH :























יעד מחקר


הרדמה כללית (n = 65) (mL)


סדציה (n = 63) (mL)


P Value


חציון גודל אוטם


10.5


13.3


0.26


חציון גודל אוטם סופי


22.3


38.0


0.04


חציון גידול האוטם


8.2


19.4


0.10

מבחינת תוצאות תפקודיות שנמדדו באמצעות שמוש בסולם רנקין (mRS) , שהיוו את יעד המחקר המשני נמצא שלהרדמה כללית עשוי להיות אפקט טוב יותר, למרות שההבדלים לא היו מובהקים סטטיסטית: הסיכוי ל-mRS נמוך יותר  היה 1.91, בטווח וודאות ב-95% של בין 1.03-3.56 .

החוקרים סיכמו כי ממצאי GOLIATH מראים ששימוש בהרדמה כללית בטיפול אנדווסקולארי בשבץ אקוטי אינו קשור לתוצאות גרועות יותר מסדציה, ויש רמזים לעדיפות להרדמה.

במחקר ה- ANSTROKE הוקצו רנדומלית 106 מטופלים שעברו טיפול אנדווסקולארי לשבץ אקוטי להרדמה כללית עם remifentanil ו- sevoflurane(הרדמה באינהלציה) או לסדציה עם remifentanil בלבד.

המטופלים היו בגיל ממוצע של 72 שנים, וציון ממוצע לפי National Institutes of Health Stroke Scale של 18 . 90% השיגו פתיחת עורק מחדש לאחר הטיפול האנדווסקולארי.

התוצאות הראו שלא היה הבדל מובהק בחציון ציוני mRS לאחר 3 חודשים (ציון 3 בשתי הקבוצות), ובשיעור השגת תוצאות טובות (mRS מתחת ל-2), אשר נמצאו בקרב 42% מקבוצת ההרדמה הכללית וב-40% מקבוצת הסדציה. (P = 1.0).    

גם שיעורי רפרפוזיה מוצלחת ונפח אוטם מוחי לאחר 3 ימים לא היו שונים בשתי הקבוצות. החוקרים מסכמים כי גם ממצאי ANSTROKE אינם תומכים בהיפותיזה לפיה הרדמה כללית מובילה לתוצאות נוירולוגיות גרועות יותר מאשר סדציה. 

The ANSTROKE trial , Stroke May 22.

3rd European Stroke Organisation Conference (ESOC) 2017. Session P24. Presented May 18, 2017. 

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • חשיבות גורמי סיכון לא-מסורתיים להתפתחות אירוע מוחי בצעירים (Circulation: Cardiovascs Qual Outcomes)

    חשיבות גורמי סיכון לא-מסורתיים להתפתחות אירוע מוחי בצעירים (Circulation: Cardiovascs Qual Outcomes)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Circulation: Cardiovascular Quality and Outcomes עולה כי לגורמי סיכון לא-מסורתיים, דוגמת מיגרנה ומחלות אוטואימוניות, השפעה גדולה יותר משמעותית על הסיכון לאירוע מוחי במבוגרים צעירים, לעומת גורמי סיכון מסורתיים דוגמת יתר לחץ דם, רמות כולסטרול גבוהות, או שימוש בטבק. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שבנשים פחות גורמי סיכון מסורתיים למחלות […]

  • עליה בשיעורי אירוע מוחי המורגי עומדת בבסיס העלייה החדה בהיקף אירועים מוחיים בארצות הברית (JAMA Neurology)

    עליה בשיעורי אירוע מוחי המורגי עומדת בבסיס העלייה החדה בהיקף אירועים מוחיים בארצות הברית (JAMA Neurology)

    השיעור המתוקן לגיל של אירועים מוחיים בארצות הברית ירד בין השנים 1990 עד 2019, בעוד שהשיעורים האבסולוטיים של היארעות, הימצאות, תמותה ושנות חיים מתוקנת למוגבלות עלו במהלך שלושת העשורים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Neurology. מניתוח הנתונים עולה כי חלה עליה משמעותית בשיעורי אירוע מוחי המורגי וזינוק בשיעור אירועים מוחיים במבוגרים […]

  • דום נשימה חסימתי בשינה מלווה בסיכון מוגבר לאירוע מוחי (Neurology)

    דום נשימה חסימתי בשינה מלווה בסיכון מוגבר לאירוע מוחי (Neurology)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Neurology עולה כי דום נשימה חסימתי בשינה מלווה בסיכון גבוה יותר משמעותית לאירוע מוחי, ללא תלות בשימוש במכשיר CPAP, אך זאת רק בקרב לבנים. מהממצאים עולה עוד כי הסיכון לאירוע מוחי בקרב שחורים עם דום נשימה חסימתי בשינה היה נמוך יותר באלו שטופלו ב-CPAP, בהשוואה לאלו ללא טיפול במכשיר זה. […]

  • tenecteplase יעיל לשבץ בחלון זמן מאוחר (ISC)

    tenecteplase יעיל לשבץ בחלון זמן מאוחר (ISC)

    מחקר חדש שהוצג בוועידת השבץ הבינלאומית (ISC) הראה כי פי שלושה יותר חולים שטופלו ב-tenecteplase תוך ורידי (TNK) שניתן 4.5 עד 24 שעות לאחר הופעת הסימפטומים הדגימו רפרפוזיה משמעותית ללא דימום תוך גולגולתי סימפטומטי (sICH)

  • היסטוריה של אירוע מוחי מלווה בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (Eur J Prev Cardiol)

    היסטוריה של אירוע מוחי מלווה בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (Eur J Prev Cardiol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Preventive Cardiology עולה קשר סיבתי בין אירוע מוחי איסכמי ובין סיכון מוגבר לדלקת ריאות, אך אין הוכחה לקשר סיבתי בין דלקת ריאות ועליה בסיכון למחלות לב וכלי דם. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים תצפיתיים הציעו קשר דו-כיווני בין מחלות לב וכלי דם ובין דלקת ריאות. עם […]

  • האם טיפולי פוריות מעלים את הסיכון לאירוע מוחי במהלך לידה? (Stroke)

    האם טיפולי פוריות מעלים את הסיכון לאירוע מוחי במהלך לידה? (Stroke)

    במאמר שפורסם בכתב העת Stroke מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי היסטוריה של טיפולי פוריות מלווה בסיכון מוגבר לאירוע מוחי במהלך אשפוז לצורך ללידה, קשר אשר נותר על כנו ללא תלות בגיל האם. טיפול בהפרעות פוריות נקשר במחקרים קודמים עם סיכון מוגבר למחלות כלי דם, אך התוצאות אינן עקביות. נזק לאנדותל, שחרור […]

  • התועלת של Apixaban לטיפול באירוע מוחי קריפטוגני עם מחלה של פרוזדורי הלב (JAMA)

    התועלת של Apixaban לטיפול באירוע מוחי קריפטוגני עם מחלה של פרוזדורי הלב (JAMA)

    בחולים עם אירוע מוחי קריפטוגני ועדות למחלה של פרוזדורי הלב, ללא פרפור פרוזדורים, מנתוני מחקר ARCADIA עולה כי Apixaban לא הפחית משמעותית את הסיכון לאירועי מוחי חוזר בהשוואה לטיפול באספירין, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת JAMA. מדגם המחקר כלל חולים עם אירוע מוחי קריפטוגני ועדות למחלה של פרוזדורי הלב, אך ללא עדות לפרפור […]

  • תוצאות מבטיחות למתן תוך-ורידי של Tenecteplase לטיפול באירוע מוחי איסכמי ביחידות ניידות (מתוך כנס ה-International Stroke Conference)

    תוצאות מבטיחות למתן תוך-ורידי של Tenecteplase לטיפול באירוע מוחי איסכמי ביחידות ניידות (מתוך כנס ה-International Stroke Conference)

    מנתונים שהוצגו במהלך כנס ה-International Stroke Conference עולה כי בחולים עם אירוע מוחי איסכמי, מתן תוך-ורידי של Tenecteplase ביחידת שבץ מוחי ניידת הוביל לתוצאות טובות יותר בהשוואה למתן עירוי Alteplase, כאשר לא תועדו הבדלים משמעותיים בין שתי גישות הטיפול במשך הזמן שחלף מהגעה ליחידה הניידת לטיפול באירוע מוחי ועד למתן הטיפול. ברקע למחקר מסבירים החוקרים […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה