Celiac

ההשפעה של מחלת צליאק על מאפייני מחלת מעי דלקתית (Am J Gastroenterol)

במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Gastroenterology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם קוליטיס כיבית ומחלת צליאק תועדה שכיחות גבוהה יותר של דלקת של כל המעי הגס (Pancolitis), עם נטייה לשימוש תדיר יותר בתרופות אימונומדולטוריות. עם זאת, בחולים עם מחלת קרוהן לא תועדה השפעה של מחלת צליאק על המהלך הטבעי של המחלה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת מעי דלקתית ומחלת צליאק הן בין ההפרעות נפוצות בתיווך מערכת החיסון במערכת העיכול. אין נתונים רבים אודות המהלך הטבעי של מחלת מעי דלקתית  בחולים עם מחלת צליאק נלווית. במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לקבוע אם בחולים עם מחלת צליאק קיים פנוטיפ ייחודי של מחלת מעי דלקתית ולבחון את שכיחות הופעה בו-זמנית של מחלת צליאק ומחלת מעי דלקתית, בהשוואה להפרעות אוטואימוניות אחרות.

החוקרים ערכו מחקר מקרה-ביקורת בשני מרכזים שלישוניים. קבוצת המקרים כללה חולים עם אבחנה ידועה של מחלת צליאק ומחלת מעי דלקתית. שתי ביקורות אקראיות של חולים עם מחלת מעי דלקתית, ללא מחלת צליאק, נבחרו לכל מקרה, לאחר התאמת סוג מחלת מעי דלקתית. פנוטיפ המחלה והמהלך הטבעי של מחלת קרוהן וקוליטיס כיבית נקבעו על-סמך הרשומות הרפואיות, עם השוואה בין חולים עם מחלת מעי דלקתית, עם וללא מחלת צליאק.

החוקרים זיהו 51 חולים עם מחלת מעי דלקתית (22 חולים עם קוליטיס כיבית, 28 חולים עם מחלת קרוהן וחולה אחד עם קוליטיס שטיבה אינו ברור) ומחלת צליאק. החוקרים לא זיהו הבדלים משמעותיים בגיל, מין, או מוצא אתני, בין חולים עם מחלת צליאק ומחלת מעי דלקתית ובין ביקורות. דלקת של כל המעי הגס הייתה נפוצה יותר בחולים עם קוליטיס כיבית ומחלת צליאק, בהשוואה לביקורות (יחס סיכויים של 3.30). החוקרים זיהו גם מגמה של שימוש מוגבר בתרופות אימונו-מודולטוריות בחולים עם מחלת צליאק וקולטיס כיבית, בהשוואה לחולים עם קוליטיס כיבית ללא מחלת צליאק (יחס סיכויים של 2.83). החוקרים לא זיהו הבדלים בפנוטיפ בין חולים עם מחלת צליאק ומחלת קרוהן. כמו כן, לא זוהו הבדלים משמעותיים בטיפול התרופתי כנגד מחלת מעי דלקתית, בשיעור האשפוזים או הניתוחים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מנתוני המחקר עולה כי בנוכחות מחלת צליאק בחולים עם קוליטיס כיבית, תועדה שכיחות גבוהה יותר של טיפול בתרופות אימונומודולטוריות, אך ללא השפעה על המהלך הטבעי של מחלת קרוהן.

Am J Gastroenterol. 2013;108(7):1123-1129

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה