Celiac

התועלת של דיאטה נטולת-גלוטן במטופלים עם נוגדנים אך ללא תסמינים של מחלת צליאק (Gastroenterology)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Gastroenterology עולה כי לדיאטה נטולת-גלוטן יש תועלת גם במטופלים ללא תסמינים עם עדות לנוגדנים מסוג EmA (Endomysial Antibodies).

החוקרים ביקשו לבחון אם במבוגרים בהם זוהתה עדות לנוגדנים מסוג EmA, ללא עדות לתסמיני מחלת צליאק, יש תועלת לדיאטה נטולת-גלוטן. לשם כך הם הערכו מחקר פרוספקטיבי שכלל 3,031 משתתםים בסיכון למחלת צליאק על-בסיס בדיקות סקר ל-EmA. מבין 148 המשתתפים עם עדות לנוגדנים בבדיקות דם, 40 ענו על הקריטריונים וחולקו באקראי לדיאטה נטולת גלוטן או דיאטה שכללה גלוטן. החוקרים בחנו את היחס בין גובה הסיסים ועומק הקריפטות ברירית המעי הדק, תוצאות סרולוגיה ובדיקות מעבדה, מדד תסמינים גסטרואינטינאליים, בריאות פיזיולוגית, תפישת בריאות לפי מדד VAS, צפיפות מינראלים של העצם והרכב הגוף בתחילת המחקר ולאחר שנה אחת. לאחר מכן, המשתתפים שנכללו תחילה בקבוצת דיאטה המכילה גלוטן החלו בדיאטה נטולת-גלוטן ונבחנו פעם שלישית, בעוד שאלו בקבוצת דיאטה נטולת גלוטן המשיכו בדיאטה זו.

לאחר שנה אחת תחת דיאטה נטולת גלוטן, המדד הממוצע של היחס בין גובה הסיסים ועומק הקריפטות ברירית המעי הדק היה גבוה יותר (p<0.001), לצד ירידה בטיטר הנוגדנים האופיניים למחלת צליאק ושיפור בתסמינים הגסטרואינטסינאליים בהיקף גדול יותר בהשוואה לאלו תחת דיאטה המכילה גלוטן. במשתתפים שהקפידו על דיאטה נטולת גלוטן תועדה ירידה בהפרעות עיכול, ריפלוקס וחרדה ותחושת בריאות טובה יותר, בהשוואה לאלו שהקפידו על דיאטה שכללה גלוטן. רק מדדי תפקוד חברתי השתפרו בהיקף גדול יותר באלו שהקפידו על דיאטה המכילה גלוטן, בהשוואה לדיאטה נטולת גלוטן.

החוקרים לא זיהו הבדלים בין הקבוצות בתוצאות בדיקות המעבדה, צפיפות המינראלים של העצם או הרכב הגוף.

מרבית המדדים שנבחנו השתפרו כאשר משתתפים שהקפידו על דיאטה המכילה גלוטן עברו לדיאטה נטולת גלוטן. אף אחד מהמשתתפים במחקר לא חש כי החוויה הייתה שלילית ומרביתם ציפו להמשיך בדיאטה נטולת גלוטן.

ממצאי המחקר תומכים בבדיקות סקר של מטופלים בסיכון למחלת צליאק.

Gastroenterology. 2014;147(3):610-617

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה