Erectile dysfunction

האם חשיפה לביספנול A קשורה באיכות זרע ירודה? (מתוך Journal of Fertility and Sterility)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון אוקטובר של ירחון Journal of Fertility and Sterility עולה כי חשיפה לביספנול A (Bisphenol A, BPA) קשורה באיכות ירודה של הזרע ובספירת זרע נמוכה.

לדברי החוקרים, בהשוואה לגברים ללא רמות ניתנות לזיהוי של BPA בשתן, אלו עם רמות הניתנות לזיהוי הראו סיכון מוגבר פי יותר מ-3 לריכוז זרע נמוך יותר וחיוניות ירודה של הזרע, סיכון מוגבר פי יותר מ-4 לספירת זרע נמוכה, וסיכון מוגבר פי יותר מ-2 לתנועתיות ירודה של הזרע. הם מוסיפים כי קשרי מנה-תגובה דומים נצפו בקרב נבדקים עם חשיפה סביבתית ל-BPA ברמות ברות השוואה לאלו של גברים באוכלוסיה הכללית בארצות הברית.

החוקרים מסבירים כי BPA הינו כימיקל הנוצר במהלך הייצור של פלסטיק רב-פחמני ורזינים אפוקסיים המצויים בבקבוקים לתינוקות, מיכלי פלסטיק, ציפוי פחיות משקה ומאכל וחומרי איטום דנטליים. לדבריהם, על אף שניסויים קודמים בחיות מעבדה הראו השפעות מזיקות של BPA על מערכת הפיריון הגברית בעכברים ובחולדות, הרי שמחקרם זה הינו הראשון המדווח על קשר שלילי בין BPA ואיכות הזרע בבני אדם. הם מוסיפים כי המחקר הנוכחי הינו השלישי בסדרת עבודות של קבוצתם המעריכה את ההשפעות של BPA על תפקוד מיני באדם. שני המחקרים הקודמים, אשר פורסמו בחודש נובמבר 2009 בירחון Human Reproduction ובחודש מאי 2010 בירחון Journal of Andrology, דיווחו על קשר בין רמות גבוהות של BPA במקום העבודה ובין רמות גוברות של BPA בשתן ותפקוד מיני פגוע יותר בגברים.

במהלך חמש שנות המחקר, גויסו למחקר פועלים במפעלים ברחבי סין, ואלו עם רמות גבוהות של BPA בשתן הושוו לאלו עם רמות נמוכות. מבין 888 פועלים המתאימים למחקר, 514 (58%) הסכימו להשתתף בו, ו-218 סיפקו הן דגימות שתן והן זרע ונכללו בניתוח הסופי של הנתונים.

ראיונות פנים-אל-פנים בוצעו ובהם נאסף מידע אודות מאפיינים דמוגרפיים, היסטוריה תעסוקתית וגורמי סיכון אפשריים הנחשבים לכאלו העלולים להשפיע על איכות הזרע, ובהם עישון, צריכת אלכוהול, מחלות כרוניות, היסטוריה של פוריות ירודה, חשיפה לכימיקלים נוספים ומתכות כבדות, וחשיפה רצנטית למקורות חום כגון סאונות.

החוקרים מצאו כי הסיכון לאיכות זרע ירודה, לרבות ספירת זרע וריכוז זרע נמוכים וחיוניות ותנועתיות נמוכות של הזרע, היה גבוה פי 2 עד 4 בקרב גברים עם רמות גבוהות של BPA בשתן בהשוואה לאלו עם רמות נמוכות. עם זאת, רמות ה-BPA בשתן לא היו קשורות לנפח הזרע או למורפולוגיה חריגה שלו, הם מציינים.

על אף שהיה גודל מדגם קטן משמעותית בקרב הגברים אשר נחשפו רק לרמות נמוכות של מקורות סביבתיים ל-BPA, מדווחים החוקרים, הרי שהיחס ההפוך בין רמה מוגברת של BPA בשתן ובין ריכוז זרע נמוך וספירת זרע נמוכה נותר מובהק סטטיסטית.

בין מגבלות המחקר הנוכחי מזכירים החוקרים שיעור גבוה של סירוב להשתתף במחקר כאשר הנשאלים גילו כי יתבקשו לתת דגימות שתן וזרע. עם זאת, לא סביר לטענתם כי ההחלטה להשתתף במחקר או שלא לעשות כן הייתה קשורה לאיכות הזרע.

החוקרים מסכמים כי העקביות בין ממצאי המחקר הנוכחי ובין תוצאות שני המחקרים הקודמים בתחום, על אף מדידות שונות של החשיפה (רמות ה-BPA בשתן לעומת חשיפה ל-BPA במקום העבודה) ותוצאים שונים (איכות הזרע לעומת תפקוד מיני), מחזקת את תקפותם. לדבריהם, הממצא לפיו ישנה השפעה שלילית של BPA על איכות הזרע ממחישה שתי נקודות- ראשית, כי חשיפה ל-BPA קשורה מעתה בשינויים באיכות הזרע, מדד פיסיולוגי אובייקטיבי; ושנית, כי קשר זה מראה פוטנטיות אפשרית של BPA, אשר עלול להוביל לשינויים פתולוגיים במערכת הפיריון הגברית לצד השינויים שגורם בתפקוד המיני.

Fertil Steril 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה