Flu

הבטיחות של מתן חיסון שפעת למטופלים עם אלרגיה לביצים (מתוך Pediatrics)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם ב-5 באפריל 2010 ב-Pediatrics, עולה כי במטופלים הסובלים מאלרגיה לביצים אך ללא תגובה אנפילקטית בעברם, מתן מדורג של חיסון השפעת ללא תבחין עורי עשוי להיות בטוח.

החוקרים כותבים כי ההנחיות הנוכחיות ממליצות על ביצוע תבחין עורי במטופלים עם אלרגיה לביצים לפני מתן חיסון השפעת. במחקר הנוכחי העריכו החוקרים את בטיחות הגישה הכוללת מתן מדורג של חיסון השפעת במספר מנות למטופלים עם אלרגיה לביצים, ללא ביצוע התבחין העורי.

זהו מחקר רטרוספקטיבי שכלל ילדים בגיל 6 חודשים עד 18 שנים שעברו תבחין עורי לחיסון ו/או קיבלו את החיסון בצורה הדרגתית ב-2 מנות. החוקרים מסבירים כי בין עונת השפעת בשנים 2002-2003 ועד השנים 2006-2007 עברו המשתתפים תבחין עורי לחיסון לפני קבלת חיסון השפעת. מ-2006-2007 הופסק ביצוע התבחין העורי במרכז הרפואי בו נערך המחקר, והחיסון ניתן בצורה מדורגת ב-2 מנות למטופלים עם אלרגיה לביצים.

מתוצאות המחקר עולה כי 261 ילדים עברו בירור באמצעות תבחין עורי טרם קבלת החיסון, מהם 171 משתתפים קיבלו את החיסון בפועל. 56 מהילדים עברו תבחין עורי טרם קבלת החיסון, וב-95% מהם לא נצפתה תופעת לוואי חמורה לאחר קבלת החיסון (95% CI 85.1%-98.9%).

החוקרים מדווחים כי לאחר הפסקת ביצוע התבחין העורי, לא נצפה שינוי בשיעור תופעות הלוואי החמורות לאחר קבלת החיסון. 115 ילדים קיבלו את החיסון ללא ביצוע מקדים של התבחין העורי, וב-97% מהם לא נצפו תופעות לוואי חמורות (95% CI 91.3%-99%). יחס שיעור הסבילות לחיסון (Tolerance rate ratio) שנמצא היה 1.01 (95% CI 0.97-1.06).

בין מגבלות המחקר ניתן לציין כי מדגם המשתתפים היה מצומצם יחסית, וכי הייתה קיימת שונות בין הקבוצות בפיזור הגיל והיסטוריה של אסתמה וריניטיס אלרגית.

לאור תוצאות המחקר כותבים החוקרים כי נראה שמתן מדורג של חיסון השפעת ב-2 מנות הוא בטוח במטופלים עם אלרגיה לביצים אך ללא תגובה אנפילקטית, ללא ביצוע של תבחין עורי.

החוקרים ממליצים לערוך מחקרים פרוספקטיביים נוספים על מנת לתקף את תוצאות המחקר הנוכחי, להעריך את הבטיחות של מתן חיסון השפעת למטופלים שפיתחו בעבר תגובה אנפילקטית לביצים, ולזהות גורמי סיכון להופעת תגובות לחיסון השפעת בחולים עם אלרגיה לביצים. כמו כן ממליצים החוקרים לערוך מחקר לבדיקת הבטיחות של מתן החיסון המלא כנגד נגיף השפעת בילדים עם אלרגיה לביצים, שעשוי לשפר את שיעור המחוסנים כנגד שפעת.

Pediatrics. 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה